اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس‌جمهور:

شیخ شهاب‌الدین محمود اهری هویت علمی و فرهنگی ارسباران است

خبرگزاری فارس: معاون رئیس‌جمهور، شیخ شهاب‌الدین محمود اهری را هویت علمی و فرهنگی ارسباران و منطقه دانست.

شیخ شهاب‌الدین محمود اهری هویت علمی و فرهنگی ارسباران است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، حجت‌الاسلام میرمحمدرضا میرتاج‌الدینی بعدازظهر امروز در همایش ادبی و نکوداشت شیخ شهاب‌الدین محمود اهری، شخصیت‌های علمی فرهنگی هر منطقه‌ای را نماد آن منطقه ذکر کرد و افزود: وجود اندیشمندان و عرفایی چون شیخ شهاب‌الدین محمود اهری نشانه‌ای از غنای علمی منطقه است.

وی اظهار کرد: باید از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود به نحو شایسته پاسداری کنیم و این اندیشمندان و عالمان دینی فرهنگی را به نسل جوان آشنا و منتقل کنیم.

وی تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه مراکز فرهنگی، هنری را برای توسعه شهرستان اهر به علت قابلیت‌های بالقوه در بخش گردشگری و شناخت آداب و سنن منطقه بسیار مهم عنوان کرد.

میرتاج‌الدینی برگزاری نکوداشت و همایش علمی فرهنگی برای شناخت شخصیت‌های علمی و فرهنگی و دینی منطقه را برای نسل جوان و آگاهی آنها از پیشینه و فرهنگ و تاریخ خود بسیار مهم و تأثیرگذار برشمرد.

وی افزود: در صورت تحقق این امر و شناخت جوانان از پیشینه درخشان خود آنها را به آداب و سنن و فرهنگ بومی و منطقه‌ای خود بیشتر علاقه‌مند خواهد کرد و این امر موجب می‌شود توطئه فرهنگی دشمنان تأثیری در اراده جوانان ما نداشته باشد.

توسعه گردشگری موجب ارتقای درآمد مردم و توسعه شهرستان اهر می‌شود

فرماندار اهر نیز شهرستان اهر را خاستگاه اندیشمندان و عالمان بزرگ دینی ذکر کرد که در طول تاریخ همیشه پیشتاز و تأثیرگذار و منشأ خدمات ارزشمند برای آذربایجان و کشورمان بوده‌اند.

رضا صدیقی توجه به آثار تاریخی و فرهنگی منطقه و اختصاص اعتبار لازم برای توسعه گردشگری در شهرستان را موجب ارتقای درآمد مردم و توسعه شهرستان و نهایتا اشتغال پایدار در منطقه برشمرد.

سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریالی بخش خصوصی در شهرستان اهر

وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری طی سال گذشته افزود: با مشارکت بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 100 میلیارد ریال چند پروژه گردشگری در این شهرستان در حال اجراست که با اتمام این طرح‌ها شاهد رونق این صنعت در منطقه خواهیم بود.

در این مراسم شاعران منطقه اشعار خود را در خصوص شیخ شهاب‌الدین محمود اهری و اعیاد شعبانیه با حضور معاون رئیس‌جمهور ارائه کردند.

شیخ شهاب‌الدین محمود اهری فرزند احمد اهری در نیمه شعبان 580 هجری قمری در شهر اهر چشم به جهان گشود و در زادگاه خود رشته‌های صرف، نحو، فقه، اصول و اخلاق را در محضر ملاحسن اهری فرا گرفت.

سپس در سن 25 سالگی برای تکمیل مراحل علمی و عرفانی خود راهی بغداد شد و در محضر شیخ رکن‌الدین سجاسی به کسب فیض و کمالات معنوی پرداخت.

وی پس از رسیدن به درجه قطب و با دستور استادش برای ارشاد و راهنمایی مردم به موطن خود بازگشت و به ارشاد و تعلیم پرداخت.

اثر مکتوبی نیز از این عارف اندیشمند به نام "عشق‌نامه" بر جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست. این عارف بزرگ در سال 665 هجری قمری چشم از جهان فروبست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد و از آن به بعد خانقاه وی به عنوان مقبره شیخ شهاب‌الدین معروف شده است. از مریدان معروف وی می‌توان از شیخ جمال‌الدین تبریزی، شیخ زاهد گیلانی، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باله حسن بنیسی و بابا فرج وایقانی نام برد.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول