اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس:

وزارت علوم میان پذیرش دانشجو و بازار کار برنامه‌ریزی داشته باشد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس پیش‌بینی میان بازار کار و پذیرش دانشجو در یک رشته علمی را نیازمند برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: وزارت علوم میان پذیرش دانشجو و بازار کار برنامه‌ریزی داشته باشد.

وزارت علوم میان پذیرش دانشجو و بازار کار برنامه‌ریزی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ابراهیم کارخانه‌ای پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح مجمع نمایندگان کارگران استان همدان اظهار کرد: هر چه قدر کتاب قرآن را در زندگی مدنظر قرار دهیم در آزمونی که به وسعت عمرمان ادامه دارد نمره قبولی را کسب می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه در یک وزارتخانه با نام «تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی» اقدامی هدفمند و مبارک بود در حالی که برخی ادغام‌ها نتایج مثبتی به دنبال نداشت و عملاً نتوانست نتایج مطلوبی را ارائه کند که بیان نمونه‌های این ناهماهنگی الزامی ندارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس خاطرنشان کرد: به طور نمونه وزارت ادغام شده صنعت، معدن و تجارت نتوانست جایگاه خود را پیدا کرده و هماهنگی لازم میان بازرگانی، تولید و تجارت را فراهم کند که در طی ماه‌های اخیر نمونه این ناهماهنگی را در جامعه و زندگی مردم مشاهده کردیم.

وی علت گران شدن نهاده‌های دامی و به دنبال آن گرانی قیمت مرغ را خارج شدن شرکت‌ پشتیبانی دام که قبلاً زیر نظر جهاد کشاورزی اداره می‌شد و دارای برنامه‌ریزی لازم و تسلط بر امور مربوطه بود را از این ناهماهنگی‌ها  عنوان کرد و گفت: بعد از ادغام در وزارتخانه شرکت پشتیبانی دام از بدنه جهادکشاورزی جدا و به مجموعه صنعت، معدن و تجارت پیوست.

کارخانه‌ای ادامه داد: با تعویض سیاستگذاران اصلی در رأس هرم مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت این ناهماهنگی ایجاد شد، اما ادغام وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی امری هدفمند و برنامه‌ریزی شده بود.

وی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار هماهنگ است و به منظور ارتقای بیشتر باید هدفمندی، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در رأس تمام برنامه‌های آن قرار گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: اگر هماهنگی لازم و مستمر در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت وزارتخانه‌ها ایجاد نشود با مشکل مواجه می‌شویم.

وی اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل کشور را اشتغال دانست و گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس در پاسخ به سئوال نمایندگان در زمینه اشتغال، عنوان می‌کند، وظیفه ما ایجاد اشتغال در جامعه نیست اما وظیفه داریم کار را در عرصه دیگر وزارتخانه‌ها و کشور مدیریت و هماهنگ کرده و برنامه‌هایی که در اختیار کارگران سراسر کشور قرار می‌گیرد را تدوین کنیم، تولید کار بر عهده دیگر وزارتخانه‌ها است.

*وزارت علوم میان پذیرش دانشجو و بازار کار برنامه‌ریزی داشته باشد

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: باید اشتغال در رأس برنامه‌های تمام وزارتخانه‌ها قرار گیرد چنانچه بنده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تذکر مکتوب دادم که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و در این رابطه تأکید کردم، وزارت علوم نباید در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بدون در نظر گرفتن امکان اشتغال به صورت بی‌رویه دانشجو پذیرش کند.

وی پیش‌بینی میان بازار کار و پذیرش دانشجو در یک رشته علمی را نیازمند برنامه‌ریزی عنوان کرد و افزود: لزومی ندارد هزاران نفر در سراسر کشور در یک رشته علمی که شرایط جذب بازار ندارد دانشجو بپذیریم و به بیکاری دامن بزنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی در این امر موفق می‌شویم که با برنامه‌ریزی امکان اشتغال هر فارغ‌التحصیل برای جذب در محیط کار از قبل تعیین شود تا هر فردی در جایگاه مربوط به خود جذب کار و اشتغال شود و این ظرفیت در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم با شناسایی تخصصی توانمندی‌های موجود زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

*برای پیشرفت باید علم‌محور بود

وی با بیان اینکه از تمام توان خود برای کار کارشناسی استفاده نکرده‌ایم، گفت: در اشتغال برنامه هدفمند در اختیار نداریم و هماهنگی لازم میان دستگاه‌های مولد وجود ندارد که تمام این مباحث به مسئله مدیریتی برمی‌گردد.

کارخانه‌ای بیان کرد: هم‌اکنون مسئله بیکاری به نوک هرم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌رسد و این هشداری است برای مدیران دستگاه‌های اجرایی که برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام دهند که در این راستا یکی از عواملی که می‌تواند در عرصه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدرخشد تأسیس تعاونی‌های دانش‌بنیان به منظور سعی اساسی درباره ارائه طرح‌های توسعه و پیشرفت راهبردی کشور است.

وی دنیای امروز را تنیده شده با علم و فناوری دانست و افزود: در این راستا باید تمام کارها و زیرساخت‌ها بر پایه دانایی‌محوری، تفکر و برنامه‌ر‌یزی باشد و از مسئله علم و فناوری در تمام زمینه‌ها استفاده کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، ایران باید قدرت علمی منطقه را در چشم‌انداز افق توسعه 1404 کسب کند که برای تحقق این امر باید قدرت علمی کشور افزایش یابد و تاکنون نیز پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است.

وی تأکید کرد: کشوری که فاقد علم باشد محکوم به شکست و نابودی است و در دنیای پیچیده امروز هر کشوری بخواهد عزت و استقلال خود را حفظ کند باید به مرزهای دانش و فناوری دست یابد و این دانایی را در تمام عرصه‌های تولید، زندگی و کار در نظر گیرد.

*حاصل کار دانشگاه‌ها بایگانی شده و وارد چرخه تولید نمی‌شود

کارخانه‌ای بیان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان مولد، علم را تولید می‌کنند اما حاصل آن بایگانی شده و وارد چرخه تولید و منجر به پیشرفت نمی‌شود که باید در این امر ارتباطی هماهنگ، مستمر و هدفمند بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد تا دانشگاه‌ها علم را به صنعت تحویل دهند و صنعت آن را با تبدیل به فناوری تولید و منجر به توسعه کشور شود.

وی ادامه داد: هماهنگی لازم میان دانشگاه، صنعت و سرمایه‌گذار امری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و معتقدیم استان همدان دارای توانمندی‌ها و مزیت‌های بسیاری در توسعه است که باید هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم درباره آن انجام شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان توانمندی استان همدان در زمینه معدن عنوان کرد: اگر بتوانیم تنها در بخش معدن استان سرمایه‌گذاری کنیم میلیاردها دلار می‌توان صادرات کرد اما الان صادرات استان کمتر از 100 میلیون دلار است در حالی که ذخایر موجود در استان بسیار غنی است.

وی بیان کرد: سالانه در استان 200 تا 250 هزار تن سلیس دانه‌بندی شده تولید و به صورت فله‌ای به اصفهان، زنجان و خارج از کشور بدون فرآوری هر کیلوگرم 70 تومان صادر می‌شود و 14 میلیارد دلار سرمایه ایجاد می‌کند که اگر بتوان سلیس موجود را به ساده‌ترین نوع، «شیشه جام» تولید کرد قیمت فروش آن به کیلویی 500 تومان می‌رسد و 140 میلیارد دلار سهم صادرات را شامل می‌شود.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: با انجام فعالیت بیشتر در این امر می‌توان کریستال به قیمت هر کیلوگرم 4 هزار تومان تولید کرد و با به کارگیری فناوری دقیق‌تر ارزش افزوده بیشتری کسب می‌شود که بیانگر نقش معدن در توسعه و پیشرفت راهبردی کشور است.

*برای توسعه بدون نفت کشور باید بر روی معدن تمرکز کرد

وی گفت: مسیر توسعه و پیشرفت کشور بدون نفت، از مسیر معدن می‌گذرد و در این بخش اگر تمام معادن همدان را کنار گذاشته و تنها به سه معدن منحصربه فرد سلیس، دولومیت و آندولوزیت که تنها در همدان وجود دارد توجه کنیم در زمینه توسعه گام‌های مؤثری برداشته می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: این درد نیست که تاکنون نتوانسته‌ایم این معادن را فناوری کنیم؟ مگر در شرکت‌های زودبازده اقتصادی 800 میلیارد تومان پول تزریق نکردیم؟ آیا امکان نداشت بخشی از این اعتباری را به معدن آندولوزیت برای استخراج محصول نخست اختصاص دهیم؟ آنها نیامدند و ما نیز به دنبالشان نرفتیم و بیشتر به توزیع پول فکر کردیم تا برنامه‌ریزی برای آن و توجه به این امر را در قلب برنامه‌ریزی همدان قرار ندادیم.

وی افزود: 15 هزار واحد کوچک صنعتی برای دریافت اعتبار مراجعه کردند و ما نیز این اعتبارات بانکی را مانند گوشت قربانی تقسیم کردیم و نیامدیم چند واحد هدفمند را انتخاب و برنامه‌ریزی کنیم.

کارخانه‌ای ادامه داد: باید برنامه‌ر‌یزی لازم در زمینه توسعه و پیشرفت معادن همدان انجام گیرد چرا که کشف معدن جدید یاقوت آبی جزء 10 عنصر گرانبهای جهان به شمار می‌رود و نیازمند توجه ویژه است.

وی در پایان گفت: تنها با امواج و شعار نمی‌توان برنامه‌ر‌یزی کرد و استان را به پیش برد بلکه باید با هدفمندی، علم، دانایی و توانایی به چرخه پیشرفت استان وارد شد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول