اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت 12 شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری

یادواره سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری آغاز شد

خبرگزاری فارس: صبح امروز به مناسبت 12 شهریور، سالگرد شهادت سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری، برگزاری یادواره این شهید در دلوار آغاز شد.

یادواره سردار بزرگ جنوب شهید رئیسعلی دلواری آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر در این مراسم که در سالن شهدای دلوار در حال برگزاری است، علاوه بر مدیران، نمایندگان استان در مجلس، استاندار و امام جمعه بوشهر، مردم ولایتمدار و دارالحماسه شهر دلوار و خانواده شهدا نیز حضور دارند.

مراسم یادواره سردار جنوب طبق سنت هر ساله با حضور خیل عظیمی از مردم ولایتمدار بوشهر با شکوه و عظمت خاص در دلوار برگزار می‌شود.

محمدحسین جهانبخش استاندار بوشهر و آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر سخنرانان این مراسم هستند.

رییسعلی دلواری (1260-1294 خورشیدی/1881-1915 میلادی) آزادی‌‎خواه و رهبر قیام در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

او فرزند رئیس محمد از خان‎های تنگستان بود و در سال 1299 قمری برابر با 1260 خورشیدی (1881 میلادی) در روستای دلوار از شهرستان تنگستان استان بوشهر در ساحل خلیج فارس به دنیا آمد.

 رئیسعلی مبارز مشروطه‌خواه با همراهی دیگر مشروطه‎خواهان، بوشهر را از حاکمیت استبداد قاجاریه خارج کرد و در سال 1287 ه. ش/1908 میلادی به درخواست ملاعلی تنگستانی و سید مرتضی مجتهداهرمی که مخالف استبداد محمد علیشاه قاجار بود، بوشهر را تصرف کرد و حدود 9 ماه شهر را در کنترل داشت.

جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور 1294 خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند تا اینکه در گیرودار حمله انگلیسی‌ها به بوشهر در شب 12 شهریور 1294 رئیسعلی در محلی به نام ˈتنگک صفرˈ هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن 34 سالگی در دم جان باخت.

در سوگندنامه شهید رئیسعلی دلواری آمده است: ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد می‎کنم که اگر انگلیسی‎ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز نمایند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.

انتهای پیام/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول