اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

«میرزا کوچک خان؛ تندیس استقامت و پایداری» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «میرزا کوچک خان؛ تندیس استقامت و پایداری» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

«میرزا کوچک خان؛ تندیس استقامت و پایداری» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «میرزا کوچک خان؛ تندیس استقامت و پایداری» از هفت فصل اصلی مانند ولادت، خلق‌وخو و ویژگی‌های شخصیتی، خاستگاه فرهنگی و اجتماعی قیام جنگل، مبارزات، تشکیل و فروپاشی جمهوری انقلابی شورایی، خطا و خیانت و گزیده‌ای از سخنان و دیدگاه‌ها تشکیل شده است.  

مباحثی در زمینه جوان خوش‌رفتار و نکونام، دانش‌اندوزی، خدمات فرهنگی و اجتماعی، دفاع از مبارزی متدین، رسانه نهضت جنگل، جمعیت اتحاد اسلام، انکار واقعیت و کتمان حقیقت، افراطی‌‌ها و شعله‌های شرارت از جمله موضوعاتی بوده که زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.  

در مقدمه این کتاب آمده است: در تاریخچه مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران، قیام میرزاکوچک‌خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است که با اندیشه اسلامی و ضد استعماری شکل گرفته است ولی با وجود قرائن، مدارک و منابع مستند و همچنین اذعان مخالفان و دشمنان میرزا کوچک‌خان بر تلاش‌های صادقانه، خیرخواهانه و انگیزه‌های دینی او برخی نویسندگان معاصر کوشیده‌اند کارنامه این انسان صالح و درست‌کردار را مورد تأمل قرار دهند.

در ادامه این مقدمه تصریح شده است: آنچه مسلم است اینکه نهضت جنگل اندیشه‌‌ای بود که هرگز از مسیر واقعی خود منحرف نشد و میرزا کوچک‌خان یک پیوند عاطفی، فرهنگی و دینی با مردم داشت؛ ولی حضور عناصر بیمار و روشنفکران آلوده به جلوه‌های فناپذیر و افکار وارداتی در این حرکت سبب نفاق و انحراف انگیزه‌های مذهبی شد و افزون بر آن توطئه دولت‌ مرکزی و کنار آمدن دولت شوروی با استبداد ایران و استعمار انگلستان فروپاشی این حرکت سازنده را فراهم کرد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: اگر بخواهیم به تاریخ برگردیم، همه جا پای بینش دینی و سررشته‌داران امور دینی مردم را مشاهده می‌کنیم، قیام میرزای شیرازی، مسئله مشروطیت، قیام شهید آیت‌الله مدرس، قیام میرزا کوچک‌خان و مسائل گوناگون دیگر چه قبل از دوران پهلوی، چه دوران پهلوی در همه جا پای انگیزه دین و به طور مشخص‌تر پای علمای اسلامی در میان و مشهود است.

در بخشی دیگر از این پیشگفتار تصریح شده است: میرزا برای بنیان گذاشتن این حرکت، به عزت مسلمانان و انسجام جامعه اسلامی می‌اندیشید و دنبال آن بود که صبغه دینی قیام، برجسته باشد و درباره این امر با تنی چند از بزرگان حامی همبستگی اسلامی در تهران رایزنی و گفت‌وگو کرد.

در ادامه آمده است: همبستگی اسلامی، اندیشه‌ای بود که به منظور همبستگی عمومی مسلمانان و پیکار با استکبار، اندیشمندانی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی، عبدالرحمان کواکبی، شیخ محمد عبده و رشید رضا شکل دادند و روحانیان بلندپایه و رجال سیاسی مشهوری چون شهید آیت‌الله سید حسن مدرس، سید محمدرضا مساوات، سید محمد کمره‌ای، سید یحیی ندامانی و میرزا محمدطاهر تنکابنی دنباله‌رو این جریان بودند.

در بخشی دیگر از این پیشگفتار تصریح شده است: جنبش جنگل از آغاز حیات خویش تا فرجام ناگوارش، با چند گروه روبه‌رو بود که در دوره قیام، با یکدیگر همکاری‌هایی داشتند، ولی به تدریج افکار و دیدگاه‌های رهبر جنبش را برنتابیدند و واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را نادیده گرفتند و به روش‌های افراطی و زیاده‌خواهی روی آ‌وردند. نفوذ افرادی با گرایش‌های فرقه‌ای و نیز جاسوس‌های انگلیسی و روسی، این ضایعه را برجسته کرد و آرام‌آرام زمینه فروپاشی جنبش فراهم شد.

کتاب «میرزا کوچک‌خان؛ تندیس استقامت و پایداری» که توسط غلامرضا گلی‌زواره گردآوری و نگارش شده و ابوذر هدایتی ویراستاری آن را به عهده دارد، اکنون به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول