اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

کتاب "خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ" منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: کتاب «خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر می‌شود.

کتاب "خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ" منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ» پژوهشی در قلمرو روانشناسی دینی است که هدف اصلی نویسنده بررسی و ترسیم رابطه نگرش به مرگ با دین‌داری است که در پژوهش حاضر در این کتاب با دو شاخصه دلبستگی به خدا و تصویر ذهنی از خدا معرفی شده است.

پژوهش‌ها در زمینه رابطه دین‌داری با مرگ‌اندیشی نتایج آشفته‌ای در پی داشته و در نهایت به نتیجه شفافی نمی‌رسند که آیا دین‌داری اضطرار مرگ را افزایش می‌دهد یا خیر.

این کتاب دو بعد روانشناسی دین‌داری را با اضطرار به مرگ بررسی کرده و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که دین‌داران سطحی و ظاهری که برای رعایت برخی مسائل دین‌دار شده‌اند در مقایسه با دین‌داران واقعی اضطراب مرگ بیشتری دارند.

این کتاب دارای چهار فصل اصلی بوده که در فصل دلبستگی به خدا  مباحثی در زمینه انواع دلبستگی به خدا مطرح می‌شود.

در فصل انواع ارتباط خدا، بندگان به سه گروه مؤمنان، کافران و منافقان تقسیم شده‌اند و در فصل دوم تصویر ذهنی از خدا و عوامل مؤثر در شکل‌گیری تصویر ذهنی از خداوند تبیین می‌شود.

فصل سوم این کتاب دارای عنوان اضطراب مرگ بوده که مرگ‌پذیری در حوزه دین و روانشناسی، عوامل ایجادکننده اضطراب مرگ و تاثیر اضطراب مرگ در کنش‌بری افراد مطرح شده است.

فصل چهارم گزارشی از پژوهش میدانی است که اهداف، سئوالات، فرضیه‌های اصلی و فرعی و نتایج حاصل از پرسش‌نامه دلبستگی به خدا و پرسش‌نامه تصویر ذهنی از خدا در آن طرح بحث شده است.

در سخن آغازین کتاب خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ آمده است: واقعیت نهایی باوری مشترک بین ادیان آسمانی بوده و در ادیان توحیدی خداوند واقعیت نهایی است و بررسی این باور، چگونگی ایجاد آن، عوامل مؤثر در شکل‌گیری و تحول آن، آثار روانشناختی و دیگر مباحث مربوط به آن در زمره مباحث و تحقیقات شاخه‌ای از روانشناسی به نام روانشناسی دین قرار گرفته است.

در بخشی دیگر از این مقدمه تصریح شده است: ارتباط با این واقعیت نهایی حقیقتی است که آثار و فواید فردی و اجتماعی بیشتری برای افراد جامعه معتقد به مذهب دارد، امروز از دیدگاه روانشناسی نیز خداشناسی خود به خود بر شخصیت، روحیه، اخلاق و اعمال انسان اثر می‌گذارد و هر اندازه ایمان شخص قوی‌تر باشد نفود خداشناسی در وجودش بیشتر شده و شخصیتش را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه آمده است: اعتقادات معنوی برخاسته از این موضوع جالب برای مبارزه با هشدار و بیماری گوناگون ارزش‌های اصلی و مهم در سلامت جسمی دارد.

نویسنده در بخشی دیگر یادآور شده است: تحقیقات فراوانی به طور کامل نشان داده‌اند که بین مذهب و سلامت روان ارتباط مثبت وجود دارد و ارتباطات دینی روابط بین فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در بخش پایانی سخن آغازین آمده است: اعتقادات و باورهای مذهبی تاثیر فراوانی بر کنترل خشم بر وقایع پرتنش زندگی و ناسازگاری‌های خانوادگی دارند و ارتباط با خدا روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار داده و فاصله بین زوجین را پر می‌کند، بنابراین می‌توان گفت معنویت روانشناختی و سایر قلمروهای بیولوژیکی فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کتاب خداجویی و نقش آن در نگرش به مرگ توسط سیدحسین اولیانصب در 240 صفحه به رشته تحریر درآمده و با قیمت 4 هزار و 800 تومان در آینده‌ای نزدیک روانه بازار می‌شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول