اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

«رهیافت» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

«رهیافت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» از دو فصل اصلی مانند اصول و سیاست‌های کلی و ایده‌های پیشنهادی برای برنامه‌سازی تشکیل شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: در عصر کنونی، علاوه بر کارکردهایی که برای رسانه‌ها می‌شناسیم، بسته به متغیرهای مختلف زمانی و مکانی و همچنین بستر و فضای شکل‌گیری و فعالیت آنها، رسالت‌ها و مأموریت‌های مختلفی برای آنها تعریف شده است.

در بخشی دیگر از مقدمه این کتاب تصریح شده است: در ایران پس از انقلاب و استقرار حکومت اسلامی و اهمیت یافتن رویکردهای اسلامی و دینی در محتوا و قالب فعالیت‌های رسانه‌ای، شعارها، نمادها، رویکردها، اصول و مبانی و آموزه‌های دینی و اسلامی در رسانه ملی به صورت اجتناب‌ناپذیری حاکمیت پیدا کرد.

در ادامه مقدمه یادآور شده است: علاوه بر مناسبت‌های ملی، مناسبت‌های اسلامی نیز به دلیل ماهیت انقلاب و رسانه‌های آن اولویت و اهمیت پیدا کرد و مدیریت پیام و محتوا در رسانه‌ها به ویژه رادیو و تلویزیون از پیچیدگی‌هایی برخوردار شد که قبل از آن وجود نداشت و مبتنی بر این تغییر، حجم قابل توجهی از برنامه‌های رسانه صوتی و تصویری نظام اسلامی در خدمت تبیین، تبلیغ و ترویج آموزه‌ها و گزاره‌های دینی و ملی ما قرار گرفت که در مناسبت‌های مختلف می‌توانست در برنامه‌سازی استفاده شود.

در بخشی دیگر از مقدمه تصریح شده است: در سال‌های اخیر رسانه ملی با متغیر دیگری نیز روبه‌رو شد که به صورت قطعی و گسترده بر همه فعالیت‌های آن تأثیر زیادی داشت و آن شعار سال یا رویکرد سالانه کشور به یک موضوع اولویت‌دار و حساس بود که عالی‌ترین مقام کشور یعنی مقام رهبری آن را تعریف و تبیین می‌کردند.

در این مقدمه آمده است: بی‌شک با توجه به شرایطی که مناسبت‌های ملی و مذهبی، بر کار و فعالیت رسانه ملی ایجاب می‌کرد و گستردگی آن در همه روزها و هفته‌های سال و از طرفی اولویت و اهمیت داشتن پرداختن به موضوع اولویت‌دار سال، برنامه‌سازان در تنگنایی محدود با عنوان انتخاب موضوع برنامه‌‌ها روبه‌رو می‌شوند تا بتوانند همه خواسته‌های برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما را برآورده سازند.

در فصل اصول و سیاست‌های کلی این کتاب تصریح شده است: برای طرح موضوع سال یعنی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» در هر یک از مناسبت‌های سال، اصول و سیاست‌هایی ذکر شده‌ است که بیانگر چارچوب حرکت برنامه‌ساز و رعایت قواعدی است که در استفاده از هر یک از محورهای موضوعی پیشنهادی باید به آن متعهد باشد تا شرط نفوذ و تأثیر حداکثری و همچنین رعایت دیگر قواعد و اصول رسانه در حوزه محتوا در کار رسانه ملی فراهم شود.

در فصل ایده‌های پیشنهادی برای برنامه‌سازی آمده است: در این بخش سعی شده که مهم‌ترین مناسبت‌هایی که ظرفیت پرداختن به موضوع سال در آنها مشاهده می‌شود، مورد تأمل قرار گرفته و بر اساس معیارها، سیاست‌هایی برای پرداختن به موضوع سال برای هر مناسبت تبیین و سپس محورهای موضوعی برای برنامه‌سازی در هر مناسبت پیشنهاد ‌شود.

این کتاب با ایجاد پیوند بین موضوع هر مناسبت و شعار سال از بیان برخی از اصول و سیاست‌ها در مناسبت خاص، محورهایی را پیشنهاد می‌کند تا برنامه‌سازان علاقه‌مند بتوانند در مناسبت‌های ملی و مذهبی به تبیین، تشریح و تحلیل موضوع سال بپردازند.

کتاب «رهیافت؛ ایده‌هایی برای طرح موضوع سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی» توسط مجید خبازی و عادل صادقی به رشته تحریر درآمده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول