اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

کتاب «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» به قلم احمد سوداگر و به همت انتشارات ولاء منتظر به چاپ رسید.

کتاب «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم موضوع هشت سال جنگ تحمیلی یکی از مسائلی است که به راستی با تمام شئونات زندگی ملت ایران آمیخته شده و رمزگشایی از وقایع آن برای درس‌آموزی و الگوگیری از آن یکی از ضروریات است.

کتاب «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» برای همین منظور به قلم احمد سوداگر و با اهتمام حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، در قالب چهار فصل تهیه و تنظیم شده است.

احمد سوداگر یکی از سرداران پرافتخار هشت سال جنگ تحمیلی است که بعد از دوران دفاع مقدس در مسئولیت‌های جانشینی فرماندهی لشکر 7 ولیعصر(عج) و نیز فرماندهی لشکرهای 8 نجف اشرف، 25 کربلا و 27 محمد رسول‌الله (ص) و معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه اشتغال داشت.

‌کتاب «جاده‌های سربی» ‌مجموعه خاطرات سوداگر از دوران دفاع مقدس است که فراز و نشیب‌های مسئولیت‌های وی ‌را روایت می‌کند. 

«جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد » نیز دیگر یادگار این سردار پرافتخار سال‌های جنگ بوده که به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر منتشر شده است.

این کتاب در چهار فصل به نگارش درآمده که فصل‌های آن با عناوین جنگ و صلح در حقوق بین‌الملل، سازمان ملل متحد و نقش آن در جنگ و صلح، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تحولات آن و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در جنگ عراق علیه ایران، به بررسی مسائل مرتبط با هشت سال جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه می‌پردازد.

در قسمتی از مقدمه این کتاب که توسط حجت‌الاسلام بهداروند نگاشته شده آمده است: با وجود گذشت 24 سال از پایان جنگ تحمیلی، یکی از مواردی که در سال‌های گذشته به آن پرداخته شد و توجه نسل جوان را به خود جلب کرد، قطعنامه 598 و پذیرش آن از سوی ایران بود. اکنون پذیرش قطعنامه و چرایی و چگونگی آن به بخشی از تاریخ انقلاب تبدیل شده است و با گذشت زمان قضاوت‌ها نسبت به آن، متنوع و بعضاً پر انتقاد شده و این وضعیت احتمالا تا سالیان دیگر ادامه خواهد داشت. پرسش مطرح در فضای سیاسی کنونی این است که آیا راه حل‌های دیگری برای پایان جنگ نیز وجود داشت و در صورت برگزیدن آن، وضعیت به گونه‌ای دیگر می‌شد و دیگر پرسشی به میان نمی‌آمد؟ به نظر می‌رسد بهترین پاسخ برای این پرسش، بررسی اظهارات کسانی باشد که نقش اصلی را در فرماندهی جنگ و به پایان رساندن آن داشتند. توضیحاتی که در چارچوب تحولات نظامی و سیاسی بیان و به صورت مختصر می‌تواند ابعاد پرسش از نحوه پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 را روشن سازد.

در قسمت دیگری از این مقدمه آمده است: برای تحلیل دفاع باید موضوع انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بدیهی است که تحلیل انقلاب اسلامی مبتنی بر شناخت مؤسس و بنیان‌گذار آن حضرت امام خمینی(ره) امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین ضروری است پذیرش قطعنامه را نیز در چارچوب اندیشه امام خمینی(ره) مورد ارزیابی قرار دهیم. لذا آنچه در این مجموعه مورد بررسی و دقت قرار می‌گیرد موضوع چالش برانگیز صلح تحمیلی است که از نگاه دیگری مطرح می‌شود.

کتاب «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» در 200 صفحه در شمارگان 1500 جلد به چاپ رسیده و با قیمت 4 هزار و 500 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول