اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کتابی تازه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ

بررسی فقهی مسئولیت مدنی منتشر شد

خبرگزاری فارس: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب بررسی فقهی حقوقی مسئولیت ناشی از تصمیمات قضایی با نگاهی به برخی نظام‌های حقوقی را منتشر کرد.

بررسی فقهی مسئولیت مدنی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم این کتاب به قلم محمد صالحی مازندرانی از پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نگارش درآمده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: برخورداری قضات از نزاهت آنان را در زمره شریف‌ترین انسان‌ها قرار می‌دهد. از این رو برخورداری از مصونیت زیبنده آنان است، تا از تعرض سرکشان عدالت در امان مانند. با این حال آنان از جنس بشرند و از خطا و اشتباه مصون نیستند و از طرفی، ‌طبیعت قضاوت و دادرسی و نقص تشکیلات قضایی نیز بر این احتمال می‌افزاید، بنابراین بدون مسئولیت، حق مفهوم عینی خود را از دست می‌دهد و صرفا جنبه ذهنی پیدا می‌کند.

در این مقدمه افزوده شده است: در پژوهش بررسی مسئولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی تلاش شده است تا به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ داده شود؛ سئوالاتی مانند اینکه گستره مسئولیت و مصونیت قضایی تا کجاست؟ در کجا قاضی و در کجا حکومت ضامن است؟ جبران چه خسارتی بر عهده قاضی و حکومت است؟ چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد؟

این کتاب در سه بخش کلی سامان یافته است که در بخش اول به مسئولیت شخصی تصمیم‌گیرندگان قضایی در فقه و حقوق اسلامی، در بخش دوم به مسئولیت مدنی دولت در برابر تصمیمات زیان‌بار قضایی و در بخش سوم به آیین رسیدگی به دعاوی مسئولیت مدنی ناشی از تصمیمات زیان‌بار قضایی پرداخته شده است.

بخش اول این کتاب حاوی عناوینی چون اهمیت دادرسی و جایگاه ویژه آن در کتاب و سنت،‌ مفهوم قاضی و تصمیمات قضایی از منظر فقه و حقوق موضوعه و مبنا،‌ منابع و ارکان مسئولیت مدنی تصمیم‌گیرندگان قضایی است.

در بخش دوم این کتاب نیز به موضوعاتی نظیر مسئولیت مدنی دولت در فقه و حقوق، خطا مبنای مسئولیت مدنی دولت در فقه و حقوق و چگونگی جبران خسارت در صورت خطای اداری پرداخته شده است.

در بخش سوم کتاب مسئولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی دو فصل با عناوین دادگاه صلاحیت‌دار و ماهیت دعوا بر قاضی و آیین رسیدگی دعوای کیفری و انتظامی گنجانده شده‌اند.

این کتاب با 548 صفحه، به قیمت 87 هزار ریال از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول