اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

کتاب نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

کتاب نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی دارای چهار فصل اصلی مانند کلیات، آگاهی‌بخشی سیاسی، آگاهی‌بخشی اجتماعی و رسانه‌ها، آگاهی‌بخشی اجتماعی و رسانه‌ها و آسیب‌شناسی رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی و ارائه راهکار است.

ساختارهای سیاسی و رسانه‌ها، مشارکت سیاسی، بحران‌های سیاسی و رسانه‌ها، هویت ملی، نقش رسانه‌ها در هویت ملی، رسانه‌ها و آگاهی‌بخشی سیاسی از دیگر موضوعاتی بوده که زیرمجموعه فصل اصلی این کتاب مطرح شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی، یکی از کارکردهای رسانه‌هاست که با توجه به شرایط داخلی و جهانی زمان حاضر، اهمیت خاصی دارد.

در ادامه تصریح شده است: لزوم مشارکت افراد در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی در مقیاس ملی و جهانی، نیاز آنها به آگاهی و بصیرت را روزافزون کرده است.

در بخشی دیگر از مقدمه خاطر نشان شده است: تغییر ماهیت قدرت، اهمیت دانش و آگاهی در آن، عملکرد رسانه‌های جدید با ویژگی فرازمانی و فرامکانی و به وجود آمدن رقابت اطلاعاتی در عرصه جهانی، از عوامل حضور مردم و نیازهای نوین آنها در عرصه سیاسی و اجتماعی است.

در بخشی دیگر از این مقدمه با اشاره به نقش رسانه‌ها تصریح شده است: رسانه‌ها با فراگیری و پوشش گسترده، افراد جامعه را برای مشارکت آگاهانه و عقلانی آماده می‌کنند و مردم با حضور در عرصه سیاسی، به مشارکت سیاسی روی می‌آورند که رسانه‌ها باید آنها را سازمان‌دهی کنند تا حضور آنها اثرگذار باشد و پیامدهای بحران‌های سیاسی که نتیجه ناگزیر دوران ‌گذار و بیداری سیاسی است، کاهش پیدا کند.

در بخش پایانی مقدمه یادآور شده است: انسان در عرصه اجتماعی، نیازهای نوین و متنوعی دارد که نتیجه عملکرد رسانه‌های نوین و انقلاب ارتباطی است. با دگرگون شدن منابع هویتی و آشنایی مردم با شیوه‌های زندگی و فرهنگ‌های متفاوت، لزوم آگاهی از هویت ملی دو چندان می‌شود و در این میان، رسانه‌ها نقش‌های مهم‌تری باید بر عهده گیرند.

در بخش آگاهی‌بخشی سیاسی این کتاب آمده است: سیاست، فرآیندی است که در آن، گروه‌های اجتماعی می‌توانند کنترل نهادهای حکومتی را در اختیار بگیرند و از آنها استفاده کنند، اگر سیاست را به منزله فرآیندی بنگریم که امکان دسترسی به نهادهای حکومتی را فراهم می‌آورد، آنگاه می‌توانیم بگوییم که سیاست به معنای توانایی نفوذ داشتن بر جامعه به شیوه‌هایی است که سبب ارجحیت برخی از کنشگران بر دیگران می‌شود.

کتاب نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی که رقیه چاووشی ویراستاری آن را بر عهده داشته به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول