اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسمی

170 نفر از اقشار مختلف کردستان در پوشش خبرنگار تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: به همت استانداری، ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات کردستان، 170 نفر از اقشار مختلف استان با عنوان خبرنگار در مراسمی تجلیل شدند.

170 نفر از اقشار مختلف کردستان در پوشش خبرنگار تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مراسمی با عنوان گرامیداشت روز خبرنگار به همت استانداری، ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات کردستان در سالن دولت استانداری برگزار شد که حدود 200 نفر از خبرنگار گرفته تا خبرنگارنما و کارمندان دستگاه‌های مختلف حضور داشتند.

در این مراسم که استاندار، مدیرکل ارشاد اسلامی، فرماندار و شهردار سنندج حضور داشتند، افرادی آمده بودند که نه تنها از الفبای خبرنگاری و روزنامه‌نگاری چیزی نمی‌دانند بلکه شاید در طول عمرشان هم خبری را در نشریات و یا خبرگزاری‌ها نخوانده بودند تا جایی که فضاهای خالی سالن دولت استانداری مملو از افراد خبرنگار (از منظر استانداری و ارشاد اسلامی) بود.

حرکت استانداری و ارشاد اسلامی در تکریم و تجلیل از خبرنگاران و ارج نهادن به جایگاه این قشر تاثیرگذار شایسته تقدیر است اما عدم تفاوت در بین خبرنگاران و خبرنگارنماها نه تنها کمک به توسعه مطبوعات و فضای رسانه‌ای استان نیست، زمینه‌ای هم برای رقابتی شدن فضا و ارتقای سطح سواد رسانه‌ای ایجاد نمی‌شود.

همسان تجلیل شدن خبرنگارانی که هم و غم آنان در قالب خبر و اطلاع‌رسانی خلاصه می‌شود با افرادی که جز بازاریابی و قرق آگهی‌های تبلیغاتی و دولتی ادارات دغدغه‌ای به نام خبر و انعکاس رویدادهای استان ندارند، جفا به خبرنگاران واقعی است و این مسئله برای این افراد پذیرفتنی نیست.

اعتراض پس از برگزاری مراسم تجلیل این واقعیت را ثابت کرد که خبرنگاران واقعی چنین حرکتی را ناشایست شمرده و آن را برنمی‌تابند تا جایی که برخی از این خبرنگاران در اعتراض به این عمل با متولیان امر برگزاری مراسم برخوردهای تندی داشتند.

برگزاری صرف مراسم روز خبرنگار به منظور رفع تکلیف برای افراد فعال در عرصه اطلاع‌رسانی قابل هضم نیست بلکه در صورتی که تجلیل با هدف تشویق و ترغیب به کار بیشتر در فضای رسانه‌ خواهد بود از افراد تاثیرگذار در این بخش دعوت شود تا اینکه سایر افراد علاقه‌مند به ورود به این عرصه تلاش بیشتری داشته باشند.

عرصه رسانه در کردستان چنان بی‌در و پیکر است که هر فردی ورود پیدا کرده  و متولیان امر هم اعتقادی به ساماندهی آن ندارند و تنها ثبت‌نام در سایت سمان به گفته متولیان مطبوعات استان ملاک ارزیابی است که دیگر نباید انتظار داشت تفاوتی بین خبرنگار و سایرین قائل شد.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که هدیه ریاست جمهوری هم بر اساس سایت سمان به افرادی در استان کردستان داده شد که که 60 درصد از آنها بر اساس اعلام خانه مطبوعات استان، خارج از حوزه رسانه و مطبوعات بودند.

* تعداد مخاطبان نشریات به اندازه صف مرغ نیست

یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه ورود برخی افراد برای دریافت برچسب خبرنگار را از روی ناچاری و بیکاری دانست و گفت: تکثر افرادی در ماهنامه‌ها و فصلنامه‌های استان بیان این واقعیت است.

به گفته صباح حسنی، برخی از خبرنگاران به جای بیان مشکلات و مسائل استان خود را به برخی از مسئولان و افرادی سرشناس برای بهره‌مندی از حمایت آنان می‌چسبانند و برای آنان در نشریات به‌به و چهچه می‌خوانند.

وی گفت: با این روند کیفیت مطالب و محتویات نشریات و رسانه‌ها پایین آمده و تعداد مخاطبان نشریات اکنون در این استان فرهنگی به اندازه صف‌های مرغ نمی‌رسد.

حسنی به مشکل روی‌آوری جوانان و نوجوانان به قلیان‌سراها در حاشیه‌ شهرهای استان اشاره کرد و گفت: این جوانان به علت بیکاری و نداشتن شغل مناسب و نیز کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی وقت خود را تا پاسی از شب در این فضاهای مسموم می‌گذرانند و این آفتی برای نسل جوان ماست.

وی خاطرنشان کرد: وظایف جامعه مطبوعاتی استان بیان چنین واقعیت‌هایی است که باید در این مسیر حرکت کرد تا بلکه به جایگاه واقعی خود در جامعه دست یابیم.

ورود به عرصه خبری در کردستان آسان‌ترین راه است

یکی دیگر از حضار در این جلسه با انتقاد از بی‌سامانی جامعه مطبوعاتی استان، گفت: جامعه خبری کردستان از ساماندهی و اصول خاص این عرصه برخوردار نیست.

محمد قادرمرزی افزود: هیچ ضابطه‌ای برای ورود افراد به عرصه اطلاع‌رسانی و فضای رسانه در کردستان وجود ندارد تا جایی که ورود به این بخش از ورد به آرایشگری آسان‌تر است و این موجب مشکلاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات در گزینش افراد با عنوان خبرنگار سلیقه‌ای برخورد می‌کند و این زمینه‌ساز بروز برخی از آسیب‌های این حوزه موثر در اجتماع است.

یکی از نویسندگان استان هم در این جلسه مشکلات مالی نشریات را یادآور شد و این مسئله را زمینه‌ساز انتشار نامنظم و به موقع آنان دانست.

ایرج عبادی افزود: می‌توان از بودجه‌های یک درصد و 10 درصد پنهانی در اختیار استانداری بخشی از مشکلات سر راه نشریات استان را حل کرد و این نیاز به توجه بیشتر شخص استاندار دارد.

* خبرنگاران واقعی مانند رودخانه سیال به جامعه طراوت می‌بخشند

مدیرکل ارشاد اسلامی کردستان هم خبرنگاران را به رودخانه‌ای سیال و در حال جریان تشبیه کرد که با جریان خویش طراوت و شادابی را به جامعه می‌آورند.

قباد میمنت‌آبادی افزود: در صورتی که این جریان ایستایی داشته باشد جامعه به مردابی تبدیل خواهد شد که انواع آفت‌ها به آن ورود پیدا می‌کنند.

وی افزود: تهذیب رسانه و ارتقای سطح حرفه‌ای خبرنگاری به عنوان شعار محوری وزارت ارشاد در کردستان دنبال می‌شود و به یقین این برنامه‌ها پایه‌ای برای تقویت عرصه رسانه در کردستان می‌شود.

* از نماد خبرنگار رونمایی شد

رونمایی از نماد خبرنگار یکی از برنامه‌های مراسم ویژه تجلیل از خبرنگاران و خبرنگارنماهای کردستان بود که با حضور استاندار، فرماندار و شهردار سنندج و مدیرکل ارشاد اسلامی و طراح این نماد پرده‌برداری شد.

نماد خبرنگار قرار است بر اساس برنامه امروز در بوستانی که به نام خبرنگار در سنندج نامگذاری شده، نصب شود.

تجلیل از شهردار سنندج به خاطر اختصاص مکانی به خانه مطبوعات استان و نامگذاری بوستان خبرنگار و ضیافت افطاری از دیگر برنامه‌های مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در کردستان بود.

...................................

گزارش از توفیق مفاخری

..................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول