اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

آموزش حلقه مفقوده خبرنگاران و رسانه‌هاست

خبرگزاری فارس: آموزش خبرنگاران از مهم‌ترین وظایف متولیان امور است و در واقع آموزش حلقه مفقوده خبرنگاران و رسانه‌هاست.

آموزش حلقه مفقوده خبرنگاران و رسانه‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه حرفه خبرنگاری از سخت‌ترین و پردردسرترین مشاغل است و سالانه تعداد زیادی از خبرنگاران در سراسر جهان در راستای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی جان خود را از دست می‌دهند و در واقع به حق این شغل را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد کرده‌اند.

خبرنگاران واقعی بدون حب و بغض به دنبال انعکاس واقعیات هستند و تلاش می‌کنند دغدغه‌های مردم و مشکلات اقشار مختلف جامعه را منعکس کنند که البته چنین خبرنگارانی بسیار کمیاب و انگشت‌شمار شده‌اند و امروز بسیاری از کسانی که خود را خبرنگار می‌دانند، هنوز با الفبای خبر و نوشتن و قلم بیگانه‌اند و حتی دو جمله را نمی‌توانند به هم ربط دهند و هیچکس هم نیست که به دنبال ساماندهی خبرنگاران واقعی باشد و میزانی و شاخصی برای خبرنگار شدن وجود ندارد و ... .

خبرنگارانی را می‌شناسیم که از صبح که بیدار می‌شوند با انواع و اقسام وسایل ارتباطی از قبیل تلفن و مصاحبه حضوری و پوشش مستقیم و ... به دنبال تولید اخبار هستند و تا پایان شب نیز تمام وقت انرژی و جوانی و شادابی خود را در مسیر خبر و اطلاع‌رسانی صرف می‌کنند و خواب و آسایش ندارند و بیشترشان به دلیل وقت ناچیزی که به خانواده اختصاص می‌دهند از طرف خانواده سرزنش می‌شوند و راهی هم ندارند و به دلیل عشق و علاقه‌ای که دارند همه سختی‌ها را به جان می‌خرند.

و اما خبرنگارانی نیز هستند که اسمی خبرنگارند و هیچ سنخیتی با خبر ندارند و خیلی خود را زحمت می‌دهند و اخبار تولیدی دیگران را بیشتر اوقات بدون ذکر منبع و برخی اوقات با ذکر منبع کار می‌کنند و حتی یک‌بار هم به خود زحمت تولید و پوشش اخبار را نمی‌دهند و به اصطلاح خبرنگاران با کپی ‌پیست زندگی می‌کنند و نمی‌دانیم اگر صنعت کپی ‌پیست نبود چند تا خبرنگار در استان و کشور داشتیم.

البته هیچ خبرنگاری نمی‌تواند خود را از کپی ‌پیست مبرا کند و برخی مواقع به دلیل کمبود وقت و تراکم اخبار فرصت پوشش تمام اخبار برای یک رسانه فراهم نیست و گاه مجبور به استفاده از صنعت کپی ‌پیست می‌شود و راه گریزی هم نیست اما روی سخن با کسانی است که تمام حجم اخبارشان کپی از دیگران است و شاید سالی یک خبر تولیدی هم ندارند و در واقع باید فکری اساسی برای ساماندهی خبرنگاران شود.

ولی خودمانیم اگر کپی‌ها نبودند همه‌مان مشکل داشتیم و گاهی اوقات این صنعت به کمک‌مان می‌آید و خدا مبتکر کپی‌ پیست را بیامرزد که کمکی بزرگ به جامعه خبرنگاران کرد.

آموزش خبرنگاران از مهم‌ترین وظایف متولیان امور است و در واقع آموزش حلقه مفقوده خبرنگاران و رسانه‌هاست و اداره ارشاد و مسئولان رسانه‌ها باید نسبت به توانمندسازی خبرنگاران و آشنا کردن آنها با خبرنویسی و نگارش و ویرایش خبر اهتمام ورزند تا شاهد فضای سالم در رسانه‌ها باشیم و اخبار فاقد کیفیت و بدون ارزش خبری مجالی برای انتشار پیدا نکنند.

رعایت اصول اولیه خبرنویسی و توجه به ارزش‌های خبری و دقت در نگارش و ویرایش در خبرنویسی امری بسیار ضروری است که امیدوار هستیم این امر به زودی در سطح رسانه‌های مجازی و نوشتاری رعایت شود.

البته لازم است خسته نباشیدی جانانه به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بگوییم و آرزو کنیم که همه ما در مسیر رشد و توسعه استان و کشور گام برداریم و راه را برای پیشرفت کشور هموار کنیم و با انتقادات سازنده و پیشنهادات راهگشا به مسئولیت اصلی خود که اتصال مسئولان و مردم و انتقال دغدغه‌های مردمی است عمل کنیم.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول