اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی:

فیروزه‌تراشی به‌عنوان کهن‌ترین هنر خراسان‌رضوی ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: فیروزه تراشی به‌عنوان کهن‌ترین فنون و هنر سنتی و بومی در استان خراسان‌رضوی به ثبت فهرست میراث معنوی کشور می‌رسد.

فیروزه‌تراشی به‌عنوان کهن‌ترین هنر خراسان‌رضوی ثبت ملی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی، حسین عباس‌زاده، اظهار کرد: فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته شده در دنیا محسوب می‌شود که زیبایی آن در طول تاریخ آن را در زمره کانی‌های پر رمز و راز قرار داده و از این حیث افسانه هایی نیز درباره آن نقل گردیده است. 

معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی افزود: طبق شواهدی که از کاوش‌های باستان شناسی تپه برج نیشابور در دست داریم قدمت تراش فیروزه در استان به بیش از 6000 سال پیش می‌رسد به طوری که بر مبنای بررسی‌های به عمل آمده توسط گروه پژوهشی، فیروزه تراش خورده کشف شده از کنار یک اسکلت، متعلق به نقطه‌ای از معدن فیروزه با قدمت پیش از تاریخ به نام غار زاک بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: پیش از این، سنگ فیروزه را پس از جداسازی ناخالصی‌ها توسط یک دستگاه چوبی زهی که دارای نیز کمانه بوده می‌تراشیدند اما امروزه دستگاه‌های تراش برقی جای آن را گرفته که سرعت کار را بیشتر نموده است.

عباس‌زاده گفت: با وجود کارگاه‌های متعدد تراش سنگ فیروزه که از گذشته به این حرفه اشتغال دارند باید مشهد را جایگاه و مرکز تراش این سنگ و حرفه فیروزه تراشی بدانیم.

وی خاطر نشان کرد: فیروزه مرغوب استان که از معدن واقع در شهرستان فیروزه بدست می‌آید در زمره جواهراتی قرار می‌گیرد که در انواع عجمی، چغاله، شجری شکوفه، عربی به توفال، توفال سفید رنگ و توفال نیم رنگ شناخته ‌می‌شود که در حال حاضر به طور گسترده در سطح کشور و خارج از مرزهای ایران عرضه می‌شود.

عباس‌زاده در پایان گفت: با توجه به غنای موضوعی و تاریخی، اقدامات تهیه پرونده ثبت این اثر در فهرست میراث معنوی کشور به انجام رسید که با تکمیل مدارک در پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول