اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سمینارهای تشریفاتی پرهزینه؛ دهان‌کجی به سرمایه ایرانی

فساد اقتصادی بزرگ‌ترین سنگ به پای تولید ملی است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه برگزاری سمینارهای تشریفاتی پرهزینه و بی‌نتیجه از تولید ملی حمایت نمی‌کند، فساد اقتصادی را اصلی‌ترین مانع بر سر راه تحقق تولید ملی عنوان کرد.

فساد اقتصادی بزرگ‌ترین سنگ به پای تولید ملی است

غلامرضا نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های گسترده غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و شرایط داخلی کشور، تنها راه مقابله با تهدیدهای دشمنان توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و عملی کردن راهکارهای ارائه شده از سوی معظم‌له است و همان طور که تجربه شرایط سخت‌تر از اینها ثابت کرده است، پیروز نهایی این میدان هم با ملت قهرمان ایران خواهد بود.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس با اشاره به نامگذاری سال حمایت از تولید ملی، افزود: اگر به سیر نام‌گذاری‌‌ها طی سال‌های اخیر توجه کنیم،‌ متوجه می‌شویم که مقام معظم رهبری یک برنامه‌ریزی بلند مدت برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی در نظر داشته و سیر حرکتی کشور را بر اساس یک نمودار منطقی ترسیم فرموده‌اند که به نوعی در تعقیب اهداف چشم‌انداز بیست ساله نیز است.

نوری گفت: مجلس و دولت در این سال باید با برنامه‌ریزی هماهنگ بتوانند این شعار مهم را در عرصه اقتصاد ملی به یک باور عمومی تبدیل کرده و زمینه را برای شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور مهیا کنند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با توجه به تحریم‌هایی که از طرف دشمنان علیه نظام اسلامی اعمال شده تکیه بر تولیدات ملی برای مقابله با این تحریم‌ها ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از تولیدات داخل کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد، گفت: این مهم سبب افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی داخل کشور و کاهش بیکاری و رونق اقتصادی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی توسعه اشتغالزایی در واحدهای تولیدی و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم را از مهم‌ترین دستاوردهای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برشمرد.

وی همچنین توسعه بخش کشاورزی و افزایش ظرفیت تولیدات را از مهمترین ارکان نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب عنوان کرد و گفت: کشاورزی محور فعالیت جامعه را تشکیل داده و جمع زیادی از مردم کشور در این بخش اشتغال دارند از این رو باید حداکثر استفاده و بهره‌برداری را از این بخش داشته باشیم.

تولید ملی بدون توجه به مشکلات و موانع موجود امکانپذیر نیست

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس تصریح کرد: ارتقای تولید ملی بدون توجه به مشکلات و موانع موجود در امر صنعت و رفع آنها امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: برای تحقق عملی پیام سال 1391، آسیب‌شناسی صنعت کشور و شناسایی موانع فرآروی صنعتگران و سرمایه‌گذاران برای تکمیل ظرفیت‌های تولید و ایجاد صنایع جدید، افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

نوری گفت: از موانع مهم ارتقای کمی و کیفی تولید در کشور می‌توان به قوانین مرتبط با بخش صنعت کشور از جمله قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

نوری خاطرنشان کرد: ایران اسلامی باید بی‌نیاز از واردات کالاهای ضروری و اساسی باشد و با همت و کار مضاعف همه نیازها را بر اساس مزیت‌های نسبی موجود در داخل کشور تولید کند و حتی باید ارزش صادرات غیر نفتی ما به درشت‌ترین رقم صادرات کشور برسد تا ایران اسلامی پایه‌های استقلال واقعی خود را با اقتصاد بدون نفت محکم‌تر کند.

وی متذکر شد: تحقق این مهم نیازمند وحدت، هم‌دلی، همت و کار مضاعف مسئولان نظام و آحاد مردم است و باید توجه داشت با برگزاری همایش‌های تشریفاتی پرهزینه و بی‌نتیجه تولید ملی حمایت نمی‌شود.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف اصلی دشمنان خارجی ضربه زدن به اقتصاد ایران و تحت فشار قرار دادن ملت ما است در حالی که قطعاً این حربه‌های دشمن نیز به فرصتی برای خودباوری و استقلال بیشتر اقتصادی تبدیل خواهد شد.

حمایت از تولید ملی مهمترین محوریت مجلس نهم است

نایب رئیس فراکسیون تعاون مجلس نهم با بیان اینکه مجلس نهم باید برنامه‌های خود را متناسب با منویات رهبر معظم انقلاب تنظیم کند، اظهار کرد: مهمترین محوریت مجلس نهم باید حمایت همه‌جانبه از تولید ملی و اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی باشد و برای ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به اقتصاد و ارتقای رقابت‌پذیری باشد.                                                                                    

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس همچنین به برخی موضوعاتی که می‌تواند وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور را رونق دهد اشاره کرد و گفت: باید با اصلاح قانون واردات و صادرات خلأهای قانونی را برای رونق فعالیت‌های اقتصادی برطرف کرد.                        

نایب رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی گفت: عدم نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق و رشد بی‌رویه واردات کالاهای خارجی از مبادی ورودی کشور و عدم توان رقابت سالم برای تولیدکنندگان ایرانی، نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را از این تولیدکنندگان سلب می‌کند بلکه کالای ایرانی در شرایط کیفی مساوی با عدم استقبال در بازارهای عرضه و تقاضای داخلی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: نظارت دقیق بر ورود کالاهای خارجی به خصوص در شرایطی که اعمال فشارهای خارجی برای جلوگیری از رشد علمی و صنعتی کشور در سال‌های اخیر شدت یافته است، ضروری بوده و حمایت جدی از تولید و سرمایه ایرانی را می‌طلبد.

نوری در ادامه افزود: تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیاز به برنامه‌ریزی فنی، تخصصی و دقیق دارد و باید بدانیم که تحقق این شعار بدون اصلاح فرهنگی امکان‌پذیر نیست. 

                                                                                   

حمایت دولت از بخش خصوصی؛ مهمترین راهکار تحقق تولید ملی

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس یکی از مهمترین راهکارهای تحقق تولید ملی را حمایت دولت از بخش‌های غیردولتی در راستای اجرایی کردن سیاست‌ای کلی اصل 44 قانون اساسی خواند و گفت: بر اساس قانون، باید 80 درصد از فعالیت‌های بخش دولتی تا پایان سال 1393 به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار شود.

نوری افزود: مدیریت و کنترل صحیح واردات، یکی دیگر از راه‌های حمایت از تولید ملی است؛ باید تنها کالاهایی به کشور وارد شود که توان تولید آن در داخل وجود نداشته باشد و از جمله نیازهای ضروری کشور به شمار رود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تخصیص یارانه به بخش‌های تولیدی، یکی دیگر از راهکارهای حمایت از تولید ملی است، تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی از سوی بنگاه‌های تولیدی می‌تواند به‌طور صحیح تشویق و پشتیبانی شود که در نتیجه این امر، هم تولید و هم اشتغال گسترش پیدا می‌کند؛ همچنین کاهش مالیات و سهم هزینه بیمه نیروی کار می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان را برای تولید افزایش دهد.

نماینده مردم بستان‌آباد‌ با بیان اینکه فساد اقتصادی یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه تحقق تولید ملی است،  گفت: فساد اقتصادی نقطه مقابل تولید ملی و مانع جدی بر سر راه آن است؛ این عارضه، انگیزه تولیدکنندگان را برای توسعه فعالیت‌های تولیدی کاهش می‌دهد و هزینه‌ای را که باید در بخش‌های تولید جذب شود، به سوی فعالیت‌های فاسد اقتصادی روانه می‌کند؛ از این رو باید با فساد مبارزه کرد تا تولیدکنندگان برای تولید تشویق شوند و با انگیزه بیشتری فعالیت کنند.

وی یادآور شد: برای حمایت از تولید ملی باید موانع اداری در مسیر فعالیت‌های اقتصادی برداشته شود و حمایت‌های خاص از برخی فعالیت‌های اقتصادی صنعتی قطع و عرصه رقابت‌پذیری باز و امن شود.

دانشگاهیان فنون تولید کالاهای وارداتی را بومی کنند

نوری گفت: رسالت نخبگان و دانشگاهیان کشور این است که با تلاش و کوشش همه‌جانبه خود، محصولاتی که دارای ارزش افزوده بالایی بوده و هم‌اکنون واردکننده آن کالاها هستیم شناسایی و علوم و فنون تولید آنها را نیز بومی‌سازی کنند.

این نماینده مجلس افزود: طی سال‌های اخیر، حوزه علم و فناوری دستاوردهای بسیار بزرگی را به جامعه اسلامی و مردم ما هدیه کرده و تحریم‌های دشمن باعث شده تا بسیاری از نیازمندی‌های خود را در حوزه فناوری به ویژه فناوری‌های نوین در داخل کشور تهیه کنیم که این خود موفقیت بزرگی است.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس اظهار کرد: مراکز دانشگاهی نیز می‌توانند با تحقیقات و پژوهش‌های جدیدی که انجام می‌دهند تولید ملی را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی ارتقاء بخشیده و به تولید داخلی کمک کنند و از طرفی در زمینه‌سازی فرهنگی نیز نقش دانشگاه، اساتید و دانشجویان بسیار مهم است.

غلامرضا نوری، نماینده مردم بستان‌آباد به عنوان تنها نماینده مردم استان اخیراً با رای نمایندگان ملت در صحن علنی مجلس به عضویت کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی انتخاب شد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول