اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط یک هنرمند رشته حجاری سنتی

مشاغل منسوخ‌شده آذربایجان‌شرقی تابلوسنگ می‌شوند

خبرگزاری فارس: هنرمند رشته حجاری سنتی آذربایجان‌شرقی از طراحی تابلوسنگی که مشاغل و هنرهای سنتی فراموش شده آذربایجان‌شرقی را به صورت روایی به تصویر می‌کشد، خبر داد.

مشاغل منسوخ‌شده آذربایجان‌شرقی تابلوسنگ می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صمد بهادری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآور شد: برخی مشاغل سنتی در آذربایجان‌شرقی با فوت استادکاران و ورود صنعت به فراموشی سپرده شده که با طراحی تابلوسنگی درصدد احیا و روایت آنها هستم.

وی ادامه داد: گذر از بازار و به گوش نرسیدن صدای پتک و آهن خبر از فراموشی و منسوخ شدن آهنگری سنتی می‌دهد و شیشه‌گری و خراطی سنتی نیز از جمله مشاغلی هستند که با گذشت زمان منسوخ شده‌اند.

بهادری با تاکید بر حفظ و معرفی مشاغل و هنرهای سنتی منسوخ شده، افزود: هنرهای سنتی منسوخ شده را در تابلوهای سنگی از زمان آغاز پیدایش آنها تا ورود صنعت و کمرنگ شدنشان به صورت داستان‌وار به نمایش خواهم گذاشت تا روایتی از نسل گذشته بوده و یادآور ریشه و اصل پدرانمان برای آیندگان باشد.

وی با اشاره به هنرهای سنتی اظهار کرد: در آغاز هنر شیشه‌گری را برای اجرا در نظر گرفته‌ام که داستان کوره و بادبزن‌های اولیه را بر روی تابلو کتیبه سنگی به تصویر کشیده و تکامل تدریجی آن را تا ورود صنعت و صنعتی شدن کوره و بادبزن‌ها به نمایش درآورم.

این هنرمند تبریزی در تشریح تابلوسنگ گفت: این تابلو به صورت نقش برجسته و دوار بر روی دیوار قوس‌دار یا صاف قابل اجرا خواهد بود و با توجه به سازگاری سنگ با شرایط آب و هوایی مختلف این تابلو‌سنگ قابلیت استفاده در تمام مکان‌ها را داشته و می‌توان آن را بر روی دیوارهای شهر، بر دیوار خانه و یا موزه نصب کرد.

وی ادامه داد: تابلو سنگ مشاغل سنتی به صورت نقش برجسته با قطعات بزرگ سنگی در ابعاد 12 در 2.20 اجرا خواهد شد که ضخامت آن شش متر و عمق برجستگی کار چهار متر خواهد بود.

بهادری ضمن تقدیر از سازمان میراث فرهنگی استان برای فراهم کردن امکان حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های استانی و ملی یادآور شد: این گونه آثار هنری معرف میراث اجداد و نیاکانمان بوده که در طول تمام سالیان ماندگار خواهد بود، حفظ و ارائه این اثر نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های دولتی است تا در مکان و شرایطی مناسب ارائه و عرضه شود و حضور در نمایشگاه‌ها فرصت آشنایی بیشتر مردم با این گونه آثار را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول