اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود قدمت 3 هزار ساله

چرخ گردشگری همدان لنگ می‌زند

خبرگزاری فارس: همدان یکی از مناطق تاریخی ایران و از قدیمی‌ترین کانون‌های تمدن در جهان به شمار می‌آید که همچنان در انزوای گردشگری به سر می‌برد.

چرخ گردشگری همدان لنگ می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، دیار هگمتانه، نخستین پایتخت ایران‌زمین با آثار تاریخی بسیار ارزشمند است که این آثار تاریخی موجود در استان، قدمت بالایی دارد.

همدان یکی از 13 استان فرهنگی و تاریخی کشور است که با برخورداری از موقعیتی ممتاز از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و باستانی در حال حاضر یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود.

این استان با دارا بودن بیش از 850 اثر تاریخی و فرهنگی، ده‌ها مرکز طبیعی و اکوتوریستی و آب و هوای مناسب هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

همدان از جمله استان‌ها و مناطقی است که زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر و منحصر به فرد طبیعی را در کنار آثار تاریخی، فرهنگی و بناهای بازمانده از دوران باستان یک جا به مسافران و توریست‌ها ارائه می‌دهد و به همین علت هر ساله جمع بسیاری از ایرانگردان و جهانگردان خارجی در ایام مختلف از جاذبه‌های توریستی و سیاحتی این استان دیدن می‌کنند.

حال امروز همه استان به وضوح می‌بینند که استان همدان با این همه قدمت نتوانسته آنگونه که باید جاذب گردشگر باشد استانی که آثار تاریخی بسیاری چون تپه باستانی هگمتانه دارد که گویای قدمت 3 هزار ساله آن است، نتوانسته جمعیتی را اسیر خود کند.

همدان با مناطق تفریحی و توریستی و مناطق خوش آب و هوایی که در نیمی از سال به ویژه در ایام تابستان نتوانسته آنگونه که باید برای گردشگران خودنمایی کند و هزاران مزایای دیگری که در این مجال نمی‌گنجد...

همدان شهری صنعتی نیست اما می‌توانست به قدمت خود بنازد و با جاذبه‌هایش درآمدزایی کرده و توسعه یابد اما گردشگری نتوانست آن طور که باید همدان را به عنوان اکباتان و هگمتانه سابق معرفی کند، که در این جا یک سئوال پیش می‌آید که اکنون بر همدان چه می‌گذرد؟!...

در چند وقت اخیر نگاه مسئولان و نمایندگان همدان در مجلس نیز به ضعف گردشگری همدان معطوف شده که همین امر ما را بر آن داشت تا به بررسی چالش‌های اساسی گردشگری در همدان بپردازیم.

 

* گردشگران در همدان احساس سرگردانی می‌کنند

در همین راستا نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت گردشگری همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از محورهای اساسی توسعه استان همدان گردشگری است و ما هنوز برای زیرساخت‌های گردشگری کاری نکرده‌ایم.

ابراهیم کارخانه‌ای تصریح کرد: ما به نحوی در زمینه گردشگری ضعیف هستیم که گردشگران احساس سرگردانی می‌کنند.

وی یادآور شد: همدان از دیرباز نخستین پایتخت قوم ایرانی است که طبیعت بکر، تنوع قومی، مذهبی، فرهنگی و در نهایت افزونی تعداد جاذبه‌های گردشگری با رقمی بیش از یک‌هزار و 800 اثر شناسایی شده که افزون بر 140 اثر آن در گستره ملی و فراملی شناخته شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی وجود شرایط اقلیمی مناسب در حدود نیمی از سال را یکی از نقاط قوت همدان برشمرد و افزود: وجود منابع خاص و منحصر به فرد گردشگری، تاریخی، طبیعی و وجود مناطق زیبای زمین‌شناسی در نقاط مختلف استان از مواردی است که می‌تواند توسعه گردشگری استان را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری اذعان داشت: تصویب 28 منطقه گردشگری، تصویب 11 روستای هدف گردشگری و شناخت بیش از 15 کمپ گردشگری از ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در توسعه گردشگری استان بهره گرفت.

کارخانه‌ای به راه‌های توسعه گردشگری استان اشاره کرد و افزود: تأمین زیرساخت‌های گردشگری با اعتبارات مورد نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی برای معرفی استان یکی از راه‌هایی است که می‌توان از آن بهره گرفت.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در همدان اظهار کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری و رفع بروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران موانع را از سر آنها برداریم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی یکی از آیتم‌های توسعه گردشگری را حمل و نقل هوایی دانست و افزود: تسریع در بهسازی فرودگاه همدان و ایجاد رابطه با کشورهای همسایه می‌تواند این زمینه را تحقق بخشد.

 

* از ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به خوبی استفاده نشده است

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت‌های زیرساختی در زمینه گردشگری همدان را بسیار ضعیف دانست و افزود: در بحث گردشگری، همدان پتانسیل‌های زیادی دارد که هنوز از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره گرفته نشده است.

امیر خجسته با بیان اینکه ما در استان همدان از گردشگران اندکی بهره‌مند هستیم، افزود: امر گردشگری هم در درآمدزایی استان و هم در بهبود فضاهای گردشگری همدان بسیار مهم است و در این راستا همه دستگاه‌ها باید برای جذب گردشگر توجه کنند و باید به این دغدغه اهمیت داد.

وی ابراز داشت: برای جذب توریست باید تغییر و تحول اساسی صورت گیرد در غیر این صورت گردشگری و جذب توریست در همدان با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان همدان با وجود دارا بودن از جاذبه‌های توریستی و گردشگری و پتانسیل‌های فراوانی که در این زمینه دارد اما در این زمینه موفق نبوده است و این در حالی است که همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه گردشگری نقش مهمی در توسعه هر منطقه ایفا می‌کند، افزود: در راستای معرفی ظرفیت‌های همدان به علاقمندان داخلی و خارجی سهم قابل توجه گردشگری کشور برای استان نیز حائز اهمیت است.

اسدالله بیات با اشاره به اینکه همدان در زمینه‌های مختلف برای پذیرش گردشگر ظرفیت دارد، بیان داشت: اگر در بحث گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان تأمل کنیم، ویژگی‌های خوبی در استان وجود دارد به طوری که طبیعت زیبا و هوای دلنشین و مطبوع در بسیاری نقاط استان وجود دارد و همین گردشگر زیادی را جذب می‌کند.

وی با اشاره به باغ‌ها و مزارع بسیار چشم‌نواز استان که با آبیاری قطره‌ای صورت می‌گیرد، گفت: این مناظر به قدری زیباست که گذر از این دشت‌ها لذت خاصی ایجاد می‌کند و در محورهای گردشگری علیصدر این قسمت به زیبایی به چشم می‌خورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: سراب‌های مختلف در استان به ویژه نهاوند و مناطق حفاظت شده متعدد استان و کوهستان الوند و رشته کوه‌ها در بعد گردشگری ورزشی و گردشگری سلامت نقش بسیاری ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: در میراث فرهنگی نیز استان دارای سابقه بالا و ارزشمندی است به طوری که دارای تاریخ بزرگ و سترگی است و بیش از 3 هزار و 100 سال تاریخ زنده را در استان همدان شاهد هستیم.

بیات خاطرنشان کرد: با وجود کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، تپه هگمتانه و تپه تاریخی نوشیجان و آثار متعدد استان مبین بر این تاریخ زنده در استان هستند و با وجود پراکنش موجود در استان بستر خوبی را برای جذب گردشگر داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی در ادامه در خصوص چرایی ضعف گردشگری کنونی همدان اظهار داشت: ضعف گردشگری تنها از جانب میراث فرهنگی نیست بلکه در کل کشور مشکلاتی چون ذهنیت بد در گردشگری ایران وجود دارد که ممانعت از حضور گردشگران است.

 

* توسعه گردشگری عزم همه دستگاه‌ها را می‌طلبد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان اضافه کرد: ما با ایجاد بستر لازم در جذب گردشگر و زدودن این ذهنیت می‌توانیم به گردشگری استان کمک کنیم و این همکاری و تعامل با مردم را میسر می‌کند.

وی اضافه کرد: فرهنگ گردشگرپذیری فقط به عنوان اینکه ما مهمان‌پذیر و مهمان‌دوست هستیم، نیست بلکه فرهنگ مشتر‌ی‌مداری نیز مهم است و اگر معنای مشتری‌مداری را به همه فعالیت‌ها تعمیم دهیم و فرهنگ برخورد مردم را نیز ببیند مبلغ استان خواهد بود.

بیات اذعان داشت:‌ ما از دستگاه‌هایی که در مسیر استعلام‌ها قرار دارند درخواست می‌کنیم به فوریت نظر دهند تا بتوانیم بستر توسعه گردشگری را که از نقاط اتکای توسعه استان است، فراهم کنیم.

وی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را در جذب گردشگر مهم دانست و گفت: در حال حاضر تعداد هتل‌های ما کم است و باید آنقدر زمینه فراهم شود و از بخش خصوصی حمایت شود تا بخش خصوصی بتواند تشویق به امر سرمایه‌گذاری شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اذعان داشت: در توسعه امر گردشگری فعالیت یک دستگاه تنها کفایت نمی‌کند بلکه اراده و عزم جدی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها در رابطه با این قضیه به صورت فردی علاقمند و اعتقاد دارند و انسجام بین آنها می‌تواند سلسله مراتب فعالیت‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق کند.

با این اوصاف پر واضح است که توسعه گردشگری عزمی جدی و اراده‌ای  قوی از سوی همه مسئولان را می‌طلبد تا بتوان در همه عرصه‌های مختلف گردشگری استان تحرکی ایجاد کرده و از توان آن برای توسعه و ارتقای زیر ساخت‌های اقتصادی بهره برد.

==================

گزارش از فریده حسینی فرزام

==================

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول