به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، ساحلی بودن مازندران و جاذبههای گردشگری این استان شامل جنگلها، کوهها، دریا و بسیاری از مناطق زیبای شهرهای مختلف و همچنین رونق گردشگری دریایی به عنوان نیاز اساسی ما را بر آن داشت تا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره برنامههای این سازمان در جذب گردشگر و رونق مناطق نمونه گردشگری و سامان بخشی سواحل با وی به گفتوگو بنشینیم.
سیفالله فرزانه در گفتوگوی تفصیلی به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه این سازمان در راستای کارهای فرهنگی خود برنامههایی در سواحل و دیگر مناطق گردشگری مازندران در دستور کار دارد، بیان داشت: سعی خواهیم کرد با تقویت مناطق نمونه گردشگری و سامانبخشی به آنها گردشگران را برای بازدید از این مناطق راغب کنیم تا در نهایت کمک شایانی به اقتصاد استان شود.
فارس: در مورد طرح دریاها چه برنامههایی داشتهاید؟
فرزانه: همان طور که گفتهام ما یک سازمان فرهنگی هستیم و تقویت طرح دریاها امسال با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که دراین راستا مبلغ 27 میلیارد ریال به سازمان بسیج سازندگی برای اجرای این طرحها دادیم.
فارس: برنامههایتان در زمینه دریا فقط به اجرای طرحهای دریا ختم میشود یا خیر؟
فرزانه: ما در کنار اجرای طرحهای سالمسازی دریا بیشتر به دنبال اجرای گردشگری دریایی هستیم چراکه طرح دریا به صورت موقت اجرا میشود و طبیعتا هزینههای تکراری را به همراه دارد.
فارس: آیا طرحهایی نیز در نظر دارید؟
فرزانه: کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری اخیرا در رامسر تشکیل شد و مصوبات خوبی نیز در این کارگروه داشتیم که در گردشگری دریایی به صورت یک پکیج کامل و بسته سرمایهگذاری ارائه خواهد شد.
فارس: چه مصوبات و یا برنامههای شاخصی در این پکیج و بسته سرمایهگذاری مدنظر شما است؟
فرزانه: در این بسته به توسعه آرامش، طرحهای دریای مردانه و زنانه، ورزشهای آبی، اتوبوس دریایی، اسکله تفریحی و توریستی، رستوران دریایی و به طور کلی یک مجموعه کاملی از نیازمندیهای گردشگران برای استفاده بهتر از دریا مدنظر قرار گرفته است.
فارس: با توجه به ایجاد بسته سرمایهگذاری در آینده شاهد تحول در صنعت گردشگری مازندران خواهیم بود؟
فرزانه: به طور کلی ما برای کامل کردن زیرساختهای دریایی وارد عرصه شدیم و با توجه به اینکه شنا در دریا به صورت فصلی است و فقط در ایام تابستان این امر صورت میگیرد، پکیجی که از سوی میراث فرهنگی و گردشگری آماده شده برای استفاده طول سال از این نعمت بزرگ خدا یعنی دریا است.
فارس: برای اجرای این برنامهها قطعا نیاز به ورود سرمایهگذار است، چه برنامهای در این زمینه دارید؟
فرزانه: تهیه پکیج و بسته سرمایهگذاری بستر را آماده ورود سرمایهگذاران مجرب که اهلیت نیز داشته باشند، فراهم خواهد کرد تا بتوانیم گردشگری دریایی را با تمام وجود به نمایش بگذاریم.
فارس: گسترش صنعت گردشگری و توریسم چه کمکی برای ایجاد اشتغال در مازندران میکند؟
فرزانه: اگر قرار است اشتغال پایدار ایجاد کنیم با توجه به تحریمهای نفتی کشور گردشگری میتواند بهترین جایگزین برای صنعت نفت باشد.
گردشگری صنعتی بدون آلایندگی است و میتواند به عنوان صنعت پاک در خدمت مردم باشد با توجه به اینکه میتواند اشتغال مناسبی نیز ایجاد کند.
فارس: دفاتر خدمات مسافرتی در این زمینه چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟
فرزانه: دفاتر خدمات مسافرتی ما بیشتر ارزبری دارند تا ارزآوری و از این رو به دنبال ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایهگذاران خارجی هستیم که مازندران به عنوان پیشتاز گردشگری کشور این قابلیت و ظرفیت را دارد.
فارس: آیا تاکنون با سرمایهگذار خارجی قرارداد منعقد کردید؟
فرزانه: در مازندران و در نقاطی همچون پارک سیسنگان و پشت سد سیاه بیشه به عنوان مناطق نمونه گردشگری با سرمایهگذاران خارجی انعقاد قرارداد کردیم و با توجه به اینکه در سیترا نوشهر نیز با یک سرمایهگذار خارجی در حال مذاکره هستیم، بهزودی قرارداد امضا خواهیم کرد.
فارس: سازمان عمران سواحل نیز در زمینه دریا در آینده شروع به کار خواهد کرد، آیا به شما کمک میکند؟
فرزانه: سازمان عمران سواحل به کار ساماندهی سواحل و اجرای ماده 63 میپردازد و تولیت آن با وزارت کشور است و مازندران با حدود 370 کیلومتر نوار ساحلی با میانکاله بیشترین ظرفیت را در سواحل کشور به همراه دارد و به عنوان مرکز گردشگری شمال کشور خواهد بود.
فارس: با توجه با اینکه مازندران بیشترین ساحل کشور را دربر دارد، چه میزان در تصمیمات گردشگری دریایی در کشور تاثیرگذار است ؟
فرزانه: به عنوان رئیس کمیته گردشگری کشور در رشته دریایی در شمال و جنوب کشور انتخاب شدم که امیدوارم بتوانم برای گردشگری دریایی به ویژه در مازندران کارهای خوبی انجام دهم.
فارس: به طور کلی آینده گردشگری مازندران را چگونه ارزیابی میکنید؟
فرزانه: با این زیرساختهایی که انجام دادیم و همچنین حرکتهای رو به جلو امیدواریم بتوانیم صنعت گردشگری مازندران را بیش از پیش رونق دهیم ولی در زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی ضعیف هستیم که با تقویت این دو مقوله به نظر میرسد سرمایهگذاران خوبی در این زمینه وارد مازندران شوند.
فارس: رسانهها چه نقشی در پیشبرد اهداف شما دارند؟
فرزانه: باید از اصحاب رسانه و خبرنگاران صمیمانه تقدیر و تشکر کنم که در این مدت کوتاهی که مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران را برعهده گرفتهام انصافا کمکها و مشاورههای خوبی با نقدهای محترمانه و منصفانهای خود داشتهاند.
فارس: شما از مدیرانی هستید که از نقد رسانهها استقبال میکنید چرا برخی از مدیران از نقد منصفانه رسانهها گلهمند هستند؟
فرزانه: بیشتر نقدهایی که تاکنون رسانهها به مجموعه سازمان داشتهاند برای ما این پیام را داشت که باید کارهایمان را اصلاح کنیم و به اعتقادم رسانهها با نقدهای خود در واقع مشاور ما مدیران هستند و ما باید از این بابت از آنها استقبال کنیم.
==================
گفتوگو از: علی یوسفی
==============
انتهایپیام/ر10/گ1003