اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی ‌(ره):

مهم‌ترین ضعف‌های تربیتی، تصویرسازی دین به شکل جبر است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مهم‌ترین ضعف‌های تربیتی ما در زمینه تربیت اجتماعی با فرهنگ اسلامی، تصویرسازی دین به شکل جبر است.

مهم‌ترین ضعف‌های تربیتی، تصویرسازی دین به شکل جبر است

حجت‌الاسلام سیداحمد فقیهی در حاشیه کارگاه آموزشی طرح معرفت با عنوان "انسان‌شناسی" که در هتل پارس مشهد مقدس برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: از مهم‌ترین ضعف‌های تربیتی ما در زمینه تربیت اجتماعی با فرهنگ اسلامی، تصویرسازی دین به شکل جبر و نمادسازی مسائلی چون ثروت، مدرک و تحصیلات با عنوان راه‌های موفقیت است.

وی افزود: عاملی با نام "سود و منفعت" موجب تفکیک گزینه‌ها و ارزش‌های انسان در زندگی است و در عصر حاضر با تفکیک دین از موفقیت‌های مادی و علمی موجب شکست در مسیر تربیت فرزندان و نهادینه‌ کردن تربیت صحیح اجتماعی و دینی می‌شویم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اظهار نارضایتی از مسئله تربیت اسلامی فرزندان در خانواده‌های فعلی به امر فرآیندی بودن ظهور یک رفتار در انسان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عصر حاضر نگاه سطحی به ظاهر مسئله است و همواره ریشه‌یابی و بررسی عوامل شکل‌گیری نقاط مثبت و منفی در فرزندان نادیده گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین گام شکل‌گیری یک عمل در انسان "تفکر ذهنی یا قوه خیال" است که می‌تواند پیش‌زمینه‌ای در راستای حرکت‌های بزرگ و اکتشافی و نمود توانایی‌های انسان و یا در مقابل پرورش تفکرات شیطانی باشد.

فقیهی نیاز را عامل تفکر ذهنی و ایجاد میل و انگیزه دانست و تصریح کرد: در این فرایند اراده انجام کار و پیاده‌سازی تفکر و در نهایت ظهور فعل و رفتار است که سبب انجام عمل و شکل‌گیری شخصیت فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  از تعامل دو سویه نهاد خانواده و آموزش و پرورش یاد کرد و ایجاد شیوه‌های نوین تربیتی با کارکردهای اسلامی را بنیادی‌ترین مسئله قابل توجه در عصر حاضر دانست.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

(ره) در خاتمه با بیان اینکه بازبینی در اصلاح رفتار و عمل در تربیت اسلامی امری ضروری است، اظهار کرد: انسان‌شناسی و خودشناسی مقدمه‌ای در راستای کمال و خداشناسی بوده که البته در این مسیر با توجه به دو عامل جبر و اختیار در انسان و تهدیدات عصر ارتباطات، پی‌ریزی برنامه‌هایی در راستای تربیت اسلامی امری ضروری است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول