عبدالله ملکپور در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبیک گفت: اوقات فراغت مجموعهای از اشتغالات است که فرد کاملا با رضایت خاطر برای استراحت، تفریح و توسعه آگاهیها پس از رهایی از الزامات شغلی و یا تحصیلی به آن میپردازد.
وی اوقات فراغت را یک سرمایه، نعمت و فرصت مناسب برای دانشآموزان دانست و افزود: براساس سطح فکری، نیازسنجی و علاقهمندی دانشآموزان در رشتههای مختلف میتوان در غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان برنامهریزی و به نحو احسن برنامههای نشاط آور و لذتبخش را اجرایی کرد.
این مسئول ادامه داد: طی بخشنامهای به مدیران مدارس اعلام کردهایم که نیازها و استعدادهای دانشآموزان را شناسایی کرده تا طبق آن برای دانشآموزان کلاسهای اوقات فراغت تشکیل شود.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک اضافه کرد: به فرمایش امام راحل اگر چه مدارس تعطیل میشوند، ولی نظام تعلیم و تربیت تعطیل نمیشود که این امر بیانگر اهمیت دادن به چگونگی برگزاری کلاسهای اوقات فراغت است.
ملکپور افزود: والدین نیز باید نسبت به غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان حساسیت و دغدغه داشته باشند، اگر چه تشریح غنیسازی اوقات فراغت برای والدین دانشآموزان از سوی مسئولان آموزش و پرورش ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: با اهمیت دادن والدین به غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان و همسویی آنان با متولیان امر آموزش و پرورش، در مقوله تعلیم و تربیت رسمی و یا غیر رسمی میتوانند تأثیرگذار باشند.
این مسئول افزود: متأسفانه 50 درصد از اوقات فراغت دانشآموزان در ایام تعطیلات صرف رسانههای صوتی و تصویری میشود که اگر به سمت رسانههای مکتوب سوق داده شوند، میتوانند از زمان به نحو مطلوب استفاده لازم را ببرند.
اجرای برنامههای جذاب و نشاط آور، بودجه خاصی را میطلبد
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک اظهار کرد: اجرای برنامههای جذاب، مفرح، انعطافپذیر و نشاطآور در اوقات فراغت دانشآموزان بودجه خاصی را میطلبد که توجه مسئولان برای تحقق این امر ضروری است.
ملکپور افزود: 22 دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم در غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نقش دارند که موازی کاری را به دنبال خواهد داشت.
وی اذعان کرد: اگر چه تنوع در برنامهها میتواند در جذب دانشآموزان به سمت برنامهها تأثیرگذار باشد، ولی موازیکاری احتمال دارد، در آگاهیها و پیامهای تربیتی به عنوان نمونه مشارکت، اخلاق و همکاری دانشآموزان تناقض ایجاد کند.
این مسئول بیان کرد: میطلبد که مسئولان دستگاههای مختلف با تدوین یک طرح منسجم در راستای هرچه بهتر غنیسازی کردن اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان گام بردارند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک از شرکت 40 نفر از دانشآموزان در طرح هجرت 3 خبر داد و گفت: از انرژی و مهارت دانشآموزان در عرصههای سازندگی به ویژه تعمیر میز و نیمکت هنرستان فنی و حرفهای پسرانه شهدا و رنگآمیزی و زیباسازی 10 مدرسه استفاده میشود.
ملکپور گفت: 460 نفر روز سهمیه امسال دانشآموزان است که به مدت 15 روز در عرصهها فعالیت خواهند کرد.
برگزاری برنامههای اوقات فراغت در چهار پایگاه ورزشی و هنری آبیک
ملکپور از برگزاری برنامههای اوقات فراغت در چهار پایگاه ورزشی و هنری آبیک خبر داد و خاطرنشان کرد: سالن ورزشی امام علی (ع) و زمین چمن مصنوعی این سالن برای دانشآموزان پسر در رشتههای ورزشی فوتسال، فوتبال، آمادگی جسمانی، بسکتبال، تنیس روی میز، هندبال، والیبال و سالن ورزشی سمائیان برای دانشآموزان دختر در رشتههای ورزشی کاراته، بدمینتون، فوتسال، والیبال و بسکتبال در نظر گرفته شده که راهاندازی زمین چمن مصنوعی این سالن ورزشی را نیز در دستور کار داریم.
وی افزود: در کانون دخترانه شهید خجستهروز برای دانشآموزان دختر انواع کلاسهای فرهنگی و هنری به ویژه سفرهآرایی، آشپزی سنتی، مینیاتور، خیاطی و معرق تشکیل میشود.
این مسئول اضافه کرد: در کانون پسرانه شهید شیخ حسنی برای دانشآموزان پسر انواع کلاسهای فرهنگی و هنری اعم از روبیک، ربات، طراحی، خوشنویسی و نقاشی تشکیل میشود.
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک اذعان کرد: امسال در سطح شهرستان آبیک در پنج مدرسه به عنوان پایگاه فرعی هنری، کلاسهای اوقات فراغت برای دانشآموزان تشکیل میشود.
ملکپور از تشکیل پایگاههای اوقات فراغت در روستاهای زیاران و قشلاق خبر داد و افزود: بیش از 400 نفر از دانشآموزان در کلاسهای ورزشی و بیش از یکهزار نفر از دانشآموزان در کلاسهای هنری اوقات فراغت شرکت کردهاند.
انتهای پیام/ب10/پ3003