حجتالاسلام سیداحمد فقیهی در حاشیه کارگاه آموزشی طرح معرفت با عنوان "انسانشناسی" که در هتل پارس مشهد مقدس برگزار شد در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: از مهمترین ضعفهای تربیتی ما در زمینه تربیت اجتماعی با فرهنگ اسلامی، تصویرسازی دین به شکل جبر و نمادسازی مسائلی چون ثروت، مدرک و تحصیلات با عنوان راههای موفقیت است.
وی افزود: عاملی با نام "سود و منفعت" موجب تفکیک گزینهها و ارزشهای انسان در زندگی است و در عصر حاضر با تفکیک دین از موفقیتهای مادی و علمی موجب شکست در مسیر تربیت فرزندان و نهادینه کردن تربیت صحیح اجتماعی و دینی میشویم.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اظهار نارضایتی از مسئله تربیت اسلامی فرزندان در خانوادههای فعلی به امر فرآیندی بودن ظهور یک رفتار در انسان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عصر حاضر نگاه سطحی به ظاهر مسئله است و همواره ریشهیابی و بررسی عوامل شکلگیری نقاط مثبت و منفی در فرزندان نادیده گرفته میشود.
وی خاطرنشان کرد: نخستین گام شکلگیری یک عمل در انسان "تفکر ذهنی یا قوه خیال" است که میتواند پیشزمینهای در راستای حرکتهای بزرگ و اکتشافی و نمود تواناییهای انسان و یا در مقابل پرورش تفکرات شیطانی باشد.
فقیهی نیاز را عامل تفکر ذهنی و ایجاد میل و انگیزه دانست و تصریح کرد: در این فرایند اراده انجام کار و پیادهسازی تفکر و در نهایت ظهور فعل و رفتار است که سبب انجام عمل و شکلگیری شخصیت فرد میشود.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از تعامل دو سویه نهاد خانواده و آموزش و پرورش یاد کرد و ایجاد شیوههای نوین تربیتی با کارکردهای اسلامی را بنیادیترین مسئله قابل توجه در عصر حاضر دانست.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
(ره) در خاتمه با بیان اینکه بازبینی در اصلاح رفتار و عمل در تربیت اسلامی امری ضروری است، اظهار کرد: انسانشناسی و خودشناسی مقدمهای در راستای کمال و خداشناسی بوده که البته در این مسیر با توجه به دو عامل جبر و اختیار در انسان و تهدیدات عصر ارتباطات، پیریزی برنامههایی در راستای تربیت اسلامی امری ضروری است.
انتهای پیام/ح20/ط4000