اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد

فرش محوری‏ترین کالای ایرانی در بازار جهانی

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر، فرش محوری‏ترین کالای ایرانی موجود در بازارهای جهانی است.

فرش محوری‏ترین کالای ایرانی در بازار جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محمدباقر آقاعلی‏خانی صبح امروز در مراسم تجلیل از هنرمند اثر هنری و فرش‏بافی قالیچه "بام ایران" که با حضور شهردار دماوند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند و جمع کثیری از علاقه‏مندان در سالن فرهنگی و هنری "کوثر" دماوند انجام شد، اظهار داشت: فرش، رهبر بازار ایران در عرصه‏های بین‏المللی قلمداد می‏شود.

وی ادامه داد: در تعریف بازارهای جهانی، کالایی از این نقش بارز و بی‏همتا برخوردار می‏شود که دارای ارزشی چندین برابر نسبت به سایر کالاهای یک کشور به شمار آید.

آقاعلی‏خانی اضافه کرد: بدین ترتیب، سایر اجناس تولیدی یک کشور نیز می‏تواند در خلال این کالای محوری در جهان مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد رئیس مرکز ملی فرش ایران، در حال حاضر فرش ایرانی جایگاه واقعی خود را در جهان به دست آورده است.

وی تصریح کرد: از این رو، باید به این صنعت ریشه‏ دوانده در تار و پود فرهنگی این مرز و بوم اسلامی، به عنوان فرصتی مغتنم نگاه کرد.

*کمک صنعت فرش به توسعه سطح دانایی

رئیس مرکز ملی فرش ایران، پرداختن به هنر فرش‏بافی توسط خانوارهای ایرانی را عاملی اساسی برای توسعه سطح دانایی در جامعه خواند.

آقاعلی‏خانی تصریح کرد: اگر پای صحبت هنرمندی فعال در عرصه فرش‏بافی نظیر طراح و بافنده اثر زیبای قالیچه "بام ایران" بنشینید، بی‏شک با این اعتقاد من همراه و هم‏ساز می‏شوید.

وی اضافه کرد: بسیاری از ساکنان سایر کشورهای جهان با مشاهده خلاقیت‏های فرش‏بافان ایرانی، با تصور نقاشی بودن آنها به آثار نزدیک و با نگاهی بهت‏زده متوجه فرش بودن آنها می‏شوند.

*ایرانی‏ها سرمایه خود را در اختیار دیگران قرار می‏دهند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به نام‏گذاری سال جاری یادآور شد: امسال به بیان رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" مزین شده است.

آقاعلی‏خانی ادامه داد: شاید در وهله نخست، دلایل این نامگذاری از سوی معظم‏له برای اغلب ما قابل درک نبود، اما پس از گذشت چند ماه از سال 91 و با نگاهی به انواع فشارهای اقتصادی استکبار جهانی، به هوشمندی و درایت رهبر معظم انقلاب بیش از پیش پی‌بردیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: متأسفانه در حال حاضر، ایران کشوری است که مردم آن با خرید کالاهای دیگر نقاط جهان به راحتی دارایی‏های خود را اختیار دیگران قرار می‏دهند.

آقاعلی‏خانی ادامه داد: حال آنکه مسائلی از این دست در انقلاب صنعتی فرانسه، آلمان، ژاپن و ... دیده نمی‏شود.

وی اضافه کرد: مردم این کشورها در یک بازه زمانی خاص، مصرف تولیدات داخلی‏شان را افتخاری بزرگ برای خود قلمداد کردند و از خرید محصولات خارجی روی برگرداندند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در این مدت زمان نسبتاً طولانی، همه ایرادات تولیدات ملی این کشورها رفع شد و با حمایت مردم، بازارهای جهانی در انحصار آنها درآمد.

 

*حاشیه‏های هنری فرش، ارجح بر امور اقتصادی

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین حاشیه‏های هنری صنعت فرش را ارجح بر امور اقتصادی‌اش‌ خواند و تصریح کرد: وجود چنین مصادیق فرهنگی و هنری چشم‏نوازی در فرش دست‏باف ایرانی، ضرورت پرداختن به این حوزه پراهمیت را بیش از پیش گوشزد می‏سازد.

آقاعلی‏خانی اضافه کرد: همه مراحل تولید فرش دستی از قبیل تهیه نخ، رنگرزی، بافت، پرداخت و ... با موج آهنگین هنر و فرهنگ ایران اسلامی هم‏نواست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، فرش را نخستین کالای صادراتی غیرنفتی تاریخ ایران خواند و تصریح کرد: امروز خلأهایی در صنعت فرش کشور وجود دارد که باید این موارد رفع شود.

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول