اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اعتکاف درنگ در خلوت دوست / 240 مسجد مازندران میزبان معتکفان

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته مراسم اعتکاف در 218 مسجد مازندران برگزار شد، گفت: در سال جاری 240 مسجد مازندران میزبان متعکفان هستند.

اعتکاف درنگ در خلوت دوست / 240 مسجد مازندران میزبان معتکفان

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری اعتکاف راهی برای انس با عمق جان با خدا، شستشوی دل در جام بیداری خالق، بریدن از خلق و رسیدن به حق، رسیدن به دیدار معبود، نشستن در پرده عبادت، احساس نزدیکی به خداوند، فرورفتن در بحر عمیق عبادت، احساس سبکی از گناه، فکر کردن به خودت و رابطه‌ات با خدا و در نهایت احساس قبولی از عبادتی است که انجام می‌دهی.

تصحیح رابطه خودت با خدا نیازمند فراهم کردن تسهیلات و شرایطی است که مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی خود را میزبان این مهمانان می‌دانند و تسهیلاتی را در این سه روز، پرده‌نشینی در حلقه یار فراهم می‌کنند.

 

 

*240 مسجد مازندران میزبان معتکفان/ استقبال جوانان

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران بااشاره به اینکه سال گذشته مراسم اعتکاف در 218 مسجد مازندران برگزار شد، گفت: در سال جاری 240 مسجد مازندران میزبان متعکفان هستند.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ثبت‌نام معتکفان از سوم خرداد برابر با اول رجب در شهرهای مختلف مازندران شروع شد و تا 13خرداد برابر با 11 رجب ادامه دارد.

وی تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف سال گذشته را 22 هزار نفر در 218 مسجد مازندران اعلام کرد و افزود: از این تعداد بیش از 13 هزار نفر در مساجد شهری و بقیه نیز در مساجد روستایی آیین اعتکاف را به جای آوردند.

شکریان آمار شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف سال گذشته را 21 درصد بیشتر از سال 89 برشمرد و افزود: بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف سال گذشته با 15 هزار نفر از گروه سنی 15 تا 30 سال بودند.

وی با اشاره به اینکه در دوران قبل از انقلاب مراسم اعتکاف با اقبال عمومی روبه‌رو نبود، بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب شاهد استقبال عمومی مردم و مؤمنان برای شرکت در مراسم اعتکاف هستیم و زمانی این امر جدیت پیدا کرد که سازمان تبلیغات اسلامی در این حوزه وارد شد و با همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم کار خود را در زمینه برگزاری مراسم اعتکاف آغاز کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت اعتکاف در جامعه و فرهنگ‌سازی مسائل عبادی در بین اقشار مختلف به ویژه جوانان خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر شرکت جوانان در مراسم اعتکاف، باید نسبت به ایجاد فضایی معنوی با برنامه‌های متنوع زمینه‌های حضور جوانان و نوجوان را فراهم کنیم.

شکریان بر بهره‌گیری از توان مبلغان دینی در این مراسم دینی تأکید کرد و گفت: بیان احکام اعتکاف و نیت آن، نماز جماعت و قرائت دعای عهد، ختم قرآن و سخنرانی از برنامه‌های اعتکاف در سه روز متوالی است.

وی به قرائت زیارت امیرالمومنین (ع)، ختم صلوات و نماز شب چهاردهم ماه رجب اشاره و تصریح کرد: مناجات حضرت علی (ع)، زیارت عاشورا، اعمال و نماز شب پانزدهم ماه رجب و برنامه اعمال ام‌داوود از برنامه‌های مهم اعتکاف در مازندران است.

شکریان با بیان اینکه اولویت برگزاری مراسم اعتکاف، مساجد جامع هر شهر است، خاطرنشان کرد: اگر در هر شهر و روستایی مسؤلان  مربوطه برای برگزاری مراسم اعتکاف اعلام آمادگی کنند بستر لازم برای این مراسم توسط اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف سیزدهم رجب همزمان با ولادت باسعادت حضرت علی (ع) آغاز می‌شود، بیان داشت: ماه رجب برترین ماه‌ها در نزد خداوند است و انسان باید در این ماه در بهره‌گیری از حسنات تلاش کند و اعتکاف زمینه تقویت معرفت دینی در نسل جوان را فراهم می کند.

شکریان تصریح کرد: حضور گسترده نسل جوان در این مراسم معنوی نشان دهنده روح معنوی جوانان کشورمان است.

 

 

 

*دانشجویان علوم پزشکی بابل در مسجد امام علی(ع) معتکف می‌شوند

  مدیر اجرایی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در مسجد امام علی(ع) معتکف می‌شوند.

عبدالله عیسوی اظهار داشت: اعتکاف شروع حرکت سازنده معنوی است، روزهایی که انسان را به سفیدی و روشنایی هدایت می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته علاقه‌مندان به شرکت در اعتکاف در این دانشگاه ثبت نام کرده و به مساجد سطح شهر معرفی می‌شدند اما با بهره‌برداری از مسجد امام علی (ع) این امکان و فضا مناسب فراهم شد که بتوانیم مراسم اعتکاف امسال را با حضور همه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برگزار کنیم.

عیسوی بیان داشت: این برنامه معنوی به شکل محدود در اماکن حوزوی برگزار می‌شد که در حال حاضر در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌شود که معیار و بنای سنجش خوبی است که دانشگاه‌های ما دانشجویان مذهبی بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شرکت‌کننده‌های اعتکاف داشتیم که 90 درصد آنها خانم‌ها بودند، بیان داشت: برنامه اعتکاف در دانشگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین تجمع معنوی برای دانشجویان است که در این جمع معنوی، دانشجویان سه روز در کنار هم در مراسم متنوع دینی و عبادی شرکت می‌کنند که در این فضای معنوی انجام کارهای فرهنگی بسیار تاثیرگذار است.

عیسوی عنوان کرد: با توجه به هجمه‌ای که دشمن در فضای مجازی بر علیه فضای دانشجویی داشته اگر بتوانیم دراین جلسات و در این حوزه اطلاع‌رسانی دقیق به همراه مستندات داشته باشیم موج روشنگری برای دانشجویان ایجاد  می‌شود.

عیسوی اظهار داشت: از ویژگی مهم برنامه اعتکاف دانشگاه علوم پزشکی، توزیع بسته‌های فرهنگی شامل، کتاب پرسش و پاسخ شرعی درباره اعتکاف، ویژه برنامه بیانات رهبری درباره دانشجویان معتکف است.

وی برگزاری محفل انسی با قرآن کریم، کرسی آزاداندیشی  و جلسات مختلف از جمله سخنرانی  را از برنامه‌های فرهنگی مراسم اعتکاف دانشگاه علوم پزشکی بابل برشمرد.

عیسوی هزینه ثبت‌نام برای هر دانشجو را 5هزار تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که دانشگاه به ازای هر دانشجوی معتکف 40 هزار تومان هزینه می‌کند.

وی بیان داشت: مراسم اعتکاف از 14 خرداد به مدت سه روز در مسجد امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار می‌شود.

* 85 درصد متعکفان جوان هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بابلسر نیز به فارس گفت: در سال جاری مراسم اعتکاف در 16 مسجد بابلسر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدعلی محمد هاشمی نیز درباره این فریضه دینی اظهار داشت: به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی به ویژه نسل جوان سازمان تبلیغات اسلامی به دستور امام خمینی(ره) تاسیس شد.

وی هماهنگی در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف را یکی از فعالیت‌های این سازمان نام برد و افزود: در طول سال دو بار مراسم اعتکاف در سطح شهرستان انجام می‌گیرد که یکی از 13 تا 15 ماه رجب هر سال و دیگری شب‌های قدر ماه مبارک رمضان است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه اعتکاف قدمت دیرینه دارد، گفت: مراسم اعتکاف که مربوط به زمان پیامبرانمان است در ایران قبل از انقلاب فقط در شهرهای بزرگ مانند تهران، قم و مشهد برگزار می‌شد.

وی افزود: این مراسم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت مراسم رسمی در تمام شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهها برگزار می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در 16 مسجد شهرستان بابلسر مراسم اعتکاف برگزار می‌شود، بیان کرد: بیش از یک هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند که 85 درصد از آنها جوانان هستند.

وی تصریح کرد: برگزاری این مراسم موجب سازندگی و تقویت روحیه معنوی شده و اگر این مراسم‌ها نبود بویی از دیانت در جامعه مشاهده نمی‌شد.

* ماندن در مسجد به قصد بندگی

اعتکاف ماندن در مسجد به قصد بندگی خداست و به خودی خود مستحب و به واسطه نذر، قسم، عهد، اجاره و مانند آن واجب می‌شود، روزه برای معتکفان واجب است و آثار و برکات فراوانی برای آن در احادیث مختلف بیان شده است.

معتکف باید حداقل سه روز کامل از طلوع فجر روز اول تا اذان مغرب روز سوم در حال اعتکاف باقی بماند و اگر دو روز کامل به قصد اعتکاف در مسجد بماند روزه روز سوم بر او واجب می‌شود و باید در حال اعتکاف باقی بماند.

تقویت اراده، انس با معنویات، دوری از غفلت، تواضع و فروتنی از برکات بزرگ اعتکاف است.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول