اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع):

نفوذ و تغییر اندیشه‌ها ماهیت قدرت نرم است

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی‌فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: نفوذ در افکار عموم مردم و تغییر باورها و اندیشه‌ها ماهیت قدرت نرم است که با سلاح جذابیت در این زمینه ورود می‌کند.

نفوذ و تغییر اندیشه‌ها ماهیت قدرت نرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمد باصری پیش از ظهر امروز در دومین کارگاه جنگ نرم اساتید دانشگاه‌های کشور به موضوع قدرت نرم عناصر و شاخص‌های آن اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه تبدیل دانش به مهارت است.

وی، با بیان اینکه طبق فرموده رهبری اساتید دانشگاه‌ها فرماندهان جنگ نرم هستند، تصریح کرد: امروز می‌خواهیم به عملیات برویم و فرمانده‌ای موفق است که خود و دشمنش را بشناسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه، شناخت خود، توانمندی و امکانات را در مقابله با جنگ نرم تاثیرگذار دانست و افزود: باید منابع قدرت خود را بشناسیم و برآورد کنیم که تا چه حد نفرات و امکانات در اختیار داریم تا به عنوان فرمانده عمل کنیم.

وی، به موضوع منابع، مولفه‌ها و عناصر قدرت نرم اشاره کرد و گفت: شناسایی تهدیدات نرم موجود در استان و دانشگاه و برآورد آنها مهم است و باید تهدیدها را شناسایی و برای مقابله با آنها راهکار ارائه دهیم.

باصری، هدف دشمن در جنگ نرم را گرفتن هویت شیعه‌گری و بی‌خاصیت نشان دادن دین و بدون روشنگری دانست و اذعان کرد: آنها به دنبال دینی هستند که خاری در چشم استکبار نباشد و دشمن برای گرفتن هویت ما متوجه شده است که نمی‌تواند با جنگ سخت به خواسته‌اش برسد بنابراین به قدرت نرم روی آورده و دیگران را وادار می‌کند مطیع او باشند.

معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: اگر سیر تحولات را بررسی کنیم می‌بینیم که منابع قدرت جابه‌جا می‌شوند و منبع قدرت در استکبار که روزگاری با زور و بازو و سرباز همراه بود، در عصر اطلاعات، دانش و تکنولوژی دشمن علاوه در اختیار داشتن تمام این امکانات، به قدرت دستکاری اذهان و یا قدرت نرم روی آورده است.

وی ابراز کرد: با توجه به گسترش فناوری، کسی قدرتمند است که بتواند در دنیای مجازی مانور دهد و ورود کند زیرا امروز جنگ در فضای فیزیکی نیست بلکه در فضای مجازی است و این دوره‌ای شتابان است به دلیل اینکه ماهیت تغییرات تحولات اجتماعی تغییر می‌کند.

باصری، با تصریح بر اینکه عصر فرصت‌های طلایی برای کسانی است که فکر و اندیشه دارند، خاطرنشان کرد: امروز دوره‌ای است که اگر برنامه‌ریزی نکنیم سریع از بین می‌رود و عصر سرعت در عصر آگاهی مهم است.

وی، با برشمردن انواع قدرت‌ها بیان کرد: قدرت سخت، قدرت نیمه سخت و قدرت نرم انواع قدرت‌ها را شامل می‌شود که در قدرت سخت بهره‌گیری از زور برای تحمیل اراده، در قدرت نیمه سخت برخورداری از قدرت اقتصادی برای تحمیل اراده و در قدرت نرم تحمیل اراده خود بر دیگران از طریق جاذبه و قابلیت شکل دادن به علایق دیگران و کسب مطلوب از طریق جاذبه است.

این استاد دانشگاه، ماهیت قدرت نرم را جذاب دانست و اذعان کرد: شکل دادن به علایق دیگران ماهیت قدرت نرم است ضمن اینکه به دست آوردن قدرت سخت و نیمه نخست و مصرف آن بسیار راحت‌تر از قدرت نرم است.

وی، با بیان اینکه قدرت نرم دیپلماسی بحث و گفت‌وگو و تعامل است، افزود: در قدرت نرم زور و پول نیست بلکه تغییر اندیشه‌، باورها و اولویت‌هاست.

باصری، منابع قدرت نرم را دارای ویژگی‌هایی دانست که اولویت آن روان‌شناسی است و کسی که توان نفوذ اجتماعی و قدرت مجاب‌سازی مردم را دارد و می‌تواند در افکار عمومی تاثیر بگذارد دارای قدرت نرم است.

انتهای پیام/خ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول