اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

باید شأن و منزلت معلمان حفظ شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش این است که منزلت و شأن معلمان حفظ شود و معتقدیم که بهترین هدیه برای معلمان، هدایای معنوی است.

باید شأن و منزلت معلمان حفظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جعفر حبیبی عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته معلم در محل اداره ‌کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: معلمان در فرهنگ ملی و دینی از جایگاه والایی برخوردارند و یکی از شاخصه‌های فرهیختگی جوامع نیز همین مهم است.

وی افزود: روز معلم مربوط به همه آحاد جامعه است و اهالی رسانه نیز می‌توانند در مباحث آموزش و پرورش نظرات خود را ارائه کنند.

حبیبی با اشاره به تکریم معلمان در هفته معلم اذعان کرد: تمام تلاش آموزش و پرورش این است که منزلت و شأن معلمان حفظ شود و معتقدیم که بهترین هدیه برای معلمان، هدایای معنوی است و در این راستا معلمان نمونه کشوری به حج اعزام می‌شوند.

* تحصیل بیش از 209 دانش‌آموز در استان قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با ارائه برخی آمار در خصوص آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: 209 هزار و 500 دانش‌آموز، 15 هزار فرهنگی و 8 هزار و 430 کلاس درس در استان قزوین وجود دارد که اینها در یک‌هزار و 973 مدرسه سازماندهی شده‌اند.

حبیبی با بیان اینکه 48 درصد دانش‌آموزان استان قزوین را دختران تشکیل می‌دهند، بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه، امسال 278 معلم در سطح منطقه و شهرستان، 41 معلم در سطح استان و پنج معلم نیز با عنوان معلم نمونه در سطح کشور مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

* حضور 5 معلم نمونه قزوینی در جمع 300 معلم نمونه کشوری

وی با بیان اینکه منویات مقام معظم رهبری پیرامون آموزش و پرورش راهگشای معلمان و فرهنگیان است، ادامه داد: 300 معلم از سراسر کشور با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش مورد تجلیل قرار می‌گیرند که سهم استان قزوین از این تعداد پنج نفر است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری سه همایش در هفته معلم از سوی این اداره‌ کل یادآور شد: روز چهارشنبه همایشی با حضور معلمان ایثارگر، 17 اردیبهشت مراسم تجلیل از معلمان نمونه استانی در استانداری قزوین و همایش پیشکسوتان آموزش و پرورش برگزار و در سطح مناطق و مدارس نیز مراسم روز معلم برای سپاس از معلمان استان برگزار می‌شود.

* پخش دوره‌های ضمن خدمت از سیما

حبیبی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با صدا و سیمای استان به تعامل رسیده است، عنوان کرد: آموزش ضمن خدمت برای ارتقای سطح علمی و اعتقادی معلمان برگزار می‌شود که تفسیر قرآن یکی از آموزش‌های محوری آن است و بناست تا این برنامه در یک ساعت مشخص از سیمای جمهوری اسلامی پخش شود تا آحاد مردم و دانش‌آموزان نیز بتوانند از تفسیر آیات قرآن متناسب با تعلیم و تربیت بهره ببرند.

وی تصریح کرد: از حضور وزیر آموزش و پرورش تاکنون اقدامات مهم و مؤثری در سطح آموزش و پرورش صورت گرفته که برای نمونه می‌توان به ساخت 10 هزار مدرسه قرآن در سطح کشور و طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد.

* 47 هزار دانش‌آموز و معلم در طرح ملی حفظ قرآن شرکت کردند

حبیبی ادامه داد: 3 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در طرح نهضت ملی قرآن کریم در سطح کشور شرکت کرده‌اند و از این تعداد سهم استان قزوین 47 هزار نفر است که 3 هزار و 500 نفر آن را فرهنگیان تشکیل می‌دهند و از سرانه استان قزوین که 20 درصد است، سه درصد نیز بالاتر است.

وی پیرامون فواید این طرح اضافه کرد: طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم سبب می‌شود تا حافظان قرآن کریم حداقل در سطح مدارس شناسایی، سطح‌بندی و ساماندهی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تشریح کرد: 12 هزار دانش‌آموز متشکل از 95 درصد دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان به صورت اختیاری و معلمان از استان قزوین با عنوان اردوهای راهیان نور در سال گذشته به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند.

* شورای دانش‌آموزان، مشاوران مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین

حبیبی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دانش‌آموزان مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند به منظور بهره‌گیری از نظرات آنها، شورای دانش‌آموزی به عنوان مشاوران مدیرکل آموزش و پرورش برای دو سال انتخاب و انجام وظیفه می‌کنند.

وی ساماندهی فضاهای آموزشی را ضروری دانست و تصریح کرد: به اذعان همه کارشناسان امر آموزش، بهترین زمان برای آموزش صبح است و به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، همه مدارس را تبدیل به نوبت صبح کنیم که در این راستا نیز 80 درصد مدارس ابتدایی در نوبت صبح مستقر شده‌اند و تلاش در این زمینه ادامه دارد.

* هوشمندسازی 450 کلاس درس در قزوین

این مقام مسئول با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: باید در عرصه تعلیم و تربیت از فن‌آوری روز استفاده کرد که در این راستا 450 کلاس درس تاکنون هوشمندسازی شده و امیدواریم با توجه به استقبال اولیای دانش‌آموزان، این رقم تا پایان سال تحصیلی جاری به بیش از 500 کلاس افزایش یابد و طی سه سال تمام کلاس‌های درس استان قزوین هوشمندسازی شوند.

حبیبی تصریح کرد: 6 هزار مدرسه در سراسر کشور باید به اینترانت مجهز شوند و سهم استان قزوین از این تعداد، 800 مدرسه است که تاکنون 141 مدرسه در قالب این طرح به اینترانت یا همان اینترنت پاک متصل شده‌اند.

وی تدوین، تصویب و ابلاغ سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش را از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه در سال گذشته برشمرد و افزود: نظام آموزش و پرورش در گذشته اقتباس شده از نظام آموزشی قدیمی فرانسه است که با طرح جدید بنیادین نظام آموزشی، تغییر و تحولات بر اساس مبانی دینی و ملی در آن صورت می‌گیرد.

* اثرات سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش در درازمدت قابل مشاهده است

حبیبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت تغییر و تحول در ساختار نظام آموزشی کشور عنوان کرد: انتخاب معلم، تألیف کتاب، آموزش و ... از این پس باید بر اساس این سند صورت بگیرد و اثرات آن در دارزمدت مشاهده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین پیرامون نحوه تدوین این سند بیان کرد: کارشناسان خبره در دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش از سال 84 شروع به هم‌فکری کرده و این سند را تدوین کردند و پس از برگزاری جلسات متعدد در شورای آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به تأسیس دانشگاه ویژه فرهنگیان در استان قزوین بیان کرد: در استان قزوین تا سال آینده دو پردیس دختران و پسران که شکل تکامل یافته تربیت معلم است، افتتاح می‌شود که در حال حاضر در تربیت معلم قزوین مستقر می‌شوند ولی در آینده مستقل خواهند شد. 

حبیبی پیرامون تفاوت‌های این پردیس دانشگاهی با مراکز تربیت معلم خاطرنشان کرد: مدرک تربیت معلم توسط آموزش و پرورش صادر می‌شود و دانشجویان آن نمی‌توانند تا مقاطع بالای تحصیلی ادامه تحصیل بدهند که این معضلات در پردیس دانشگاهی برطرف شده است و می‌توان دوره‌های بازآموزی و ضمن خدمت را نیز در این مراکز برگزار کرد.

* 46 درصد دانش‌آموزان قزوینی به سمت فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق پیدا می‌کنند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان قزوین از ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی بهره‌مند است، تصریح کرد: 14 هزار دانش‌آموز که 46 درصد از همه دانش‌آموزان استان را تشکیل می‌دهند در مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند و استان قزوین از این نظر رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

حبیبی اضافه کرد: در بحث پذیرش این دانش‌آموزان فنی در دانشکده‌ها نیز رتبه دوم کشوری را در اختیار داریم که نشان‌دهنده کیفیت بالای این مهم در استان قزوین است.

مدیرکل آموزش و پرورش پیرامون دیگر افتخارات آموزش و پرورش استان قزوین در سطح کشور تشریح کرد: رتبه نخست الکترونیک در جشنواره‌ خوارزمی، ارتقای رتبه در پذیرش دانشگاه‌ها از رتبه یازدهم به دهم و ... از افتخارات آموزش و پرورش استان قزوین در سال گذشته است.

* طرح 3 – 3 – 6 در 123 کشور جهان اجرا می‌شود

حبیبی با اشاره به تغییر ساختار آموزشی مدارس در قابل طرح 6 – 3 – 3 تأکید کرد: دوره پیش‌دانشگاهی هویت و کارایی خود را از دست داده بود زیرا دروس این پایه نیز به عنوان پیش‌نیاز مورد قبول وزارت علوم نبود و با حذف این پایه و افزودن پایه ششم به نظام آموزشی کشور، تحولی عظیم رخ داد که در 123 کشور جهان اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اجرای طرح آموزشی جدید و حذف پایه پیش‌دانشگاهی، آزمون هماهنگ مدارس نمونه و استعدادهای درخشان نیز در سال تحصیلی پیش رو برگزار نمی‌شود، تنها سال آینده پایه اول راهنمایی حذف می‌شود.

حبیبی ادامه داد: در پایه ششم دو عنوان کتاب تفکر و پژوهش و کار و فن‌آوری اضافه شده است و ساعت تحصیلی دانش‌آموزان نیز همچنان 25 ساعت در هفته است.

* ثبت نام‌ همه دانش‌آموزان در مدارس اینترنتی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به اینترنتی شدن ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس تصریح کرد: افرادی که امکان ثبت نام اینترنتی را ندارند، ثبت نامشان توسط مدرسه صورت می‌گیرد تا همه دانش‌آموزان در سامانه کشوری ثبت شوند.

وی تأکید کرد: برای ارتقای سطح آموزشی، توسعه مدارس خاص مانند تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد را در دستور کار داریم تا گام‌های مؤثری را در راستای ارتقای فرهنگ و تربیت دانش‌آموزان برداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: ضمیمه استان‌شناسی نیز از سال تحصیلی آینده به همراه کتب جغرافیا پایه دوم دبیرستان به دانش‌اموزان ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان پیش از هر چیز با مفاخر، جغرافیا و دیگر مسائل استان خود آشنا شوند.

* 2 نفر از انتقالی‌های آموزش و پرورش به شهرهای خود بازگشتند

حبیبی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون کارمندان و معلمان منتقل شده از کلان‌شهرها به استان قزوین گفت: 45 نفر از دیگر استان‌ها به قزوین انتقالی گرفته و دو نفر نیز منصرف شده و به شهرهای خود بازگشتند.

وی اضافه کرد: استانداری و اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین وظایفی در قبال فرهنگیان منتقل شده به قزوین دارند که آموزش و پرورش به تمام تعهدات خود در قبال این معلمان انتقالی عمل کرده است.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول