اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست گیلان:

وضعیت مدیریت پسماند خانگی گیلان ناامید کننده است

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: وضعیت مدیریت پسماندهای خانگی گیلان نا امید کننده است و اعتبارات تخصیص یافته پسماند به شهرداری‌های استان در جای دیگر هزینه می‌شود.

وضعیت مدیریت پسماند خانگی گیلان ناامید کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس صبح امروز در جمع مردم سنگر در سالن همایش‌های فرهنگی این بخش به مناسبت هفته زمین پاک، وضعیت مدیریت پسماند گیلان و نحوه بررسی پرونده تخلف برخی شهرداران متخلف در دستگاه قضایی استان را مورد انتقاد قرار داد.

وی، با بیان اینکه قانون‌ وظایف هر یک از دستگاه‌ها را در حوزه مدیریت پسماند تعیین کرده است، اظهار کرد:  مدیریت هر یک از انواع پسماند متولی خاص خود را دارد.

این مسئول، ادامه داد: قانون مدیریت پسماند، مدیریت بر پسماندهای خانگی را به‌عهده وزارت کشور، مدیریت پسماندهای کشاورزی به‌عهده دهیاری‌ها، مدیریت پسماندهای بیمارستانی به‌عهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بر پسماندهای صنعتی را به‌عهده وزارت صنعت و تجارت گذاشته است.

وی، نقش سازمان حفاظت محیط زیست را یک دستگاه نظارتی و مسئول حرکت کردن تمام دستگاه‌ها در خط معیاری قانون دانست و ابراز کرد: سازمان محیط زیست نسبت به تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه اقدام کرده و نوبت دیگر دستگاه‌های اجرایی است که به وظایف خود عمل کنند.

عبدوس، وضعیت مدیریت پسماندهای خانگی را نا امید کننده خواند و افزود: با توجه به اختصاص اعتبارات لازم به دستگاه‌های مربوطه نظیر شهرداری‌ها، هنوز گام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

وی، اذعان کرد: 26 جایگاه دفع زباله در سطح گیلان بدون برخورداری از حداقل استانداردها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند در حالی که در 6 استان کشور جشن به پایان رسیدن دفع زباله‌های مدیریت نشده به مناسبت هفته زمین پاک برپا است و هیچ‌یک از این استان‌ها ردیف اعتباری در این زمینه از وزارت کشور دریافت نکرده‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با تصریح بر اینکه کار و مدیریت موثر در شهرداری‌های استان بر پسماندها انجام نشده است، خاطرنشان کرد: اعتبارات دریافتی شهرداری‌ها به اولویت‌های دیگری به غیر از مدیریت پسماند اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: نمی‌شود شهرداری‌ها اعتبارات را برای راحت‌تر زیستن مردم هزینه و آسفالت‌ها را تجدید کنند و بوستان‌ها را جلا دهند و آن را در اولویت کار خود بگذارند اما برای نهادینه شدن سلامت زندگی مردم و مدیریت پسماند هزینه‌ای نداشته باشند و آن را از اولویت‌های کاری خود خارج کنند.

عبدوس با بیان اینکه مردم گیلان در طول تاریخ به درست زیستن زندگی کردن شهرت دارند، یادآور شد: به همین دلیل باید به پرداختن هزینه اینگونه زیستن پایبند باشند و هزینه مدیریت پسماند که مستقیم بر تعالی نحوه زندگی تاثیر می‌گذارد را بپردازند.

وی، درباره وضعیت زباله سراوان بیان کرد: شیرابه زباله‌ای که در محل دفع زباله‌های رشت و در سراوان تولید می‌شود می‌تواند حتی بر ساکنان شمالی دریای خزر و آسیای میانه تاثیرگذار باشد بنابر این نباید محیط زیست در کره زمین را غیر یکپارچه و غیر مرتبط با یکدیگر فرض کرد.

این مسئول افزود: غیر یکپارچه فرض کردن محیط زیست موجب می‌شود مردم خانه‌های خود را به دقت پاکیزه نگه دارند اما در پاکیزگی معابر و چشم‌اندازها حساس نباشند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از شهرداران متخلف استان در حوزه مدیریت پسماند به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند اذعان کرد: با وجود محرز بودن جرم و شفافیت قانون و مشخص بودن مسئولیت مدیران شهری، تا کنون از 8 شهردار معرفی شده به دستگاه قضایی، 3 شهردار حکم منع تعقیب دریافت کرده‌اند و پرونده بقیه شهرداران معرفی شده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عبدوس، روند بررسی وضعیت پرونده‌های تخلف شهرداران در دستگاه قضایی را موجب آزردگی مدیران حفاظت محیط زیست سراسر استان دانست و ابراز کرد: معلوم نیست برای تضمین سلامتی جامعه باید به کدام مرجع پناه برد.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول