اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت می‌گیرد

پایان دفع غیربهداشتی پسماندها

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، پایان دفع غیربهداشتی پسماندهای استان را از مهم‌ترین برنامه‌های امسال اعلام کرد.

پایان دفع غیربهداشتی پسماندها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تورج همتی ظهر امروز در جلسه هماهنگی گرامیداشت هفته زمین پاک گفت: دفع غیربهداشتی پسماند در خوزستان امسال پایان می‌پذیرد.

وی افزود: در سطح استان اقداماتی برای برنامه‌ریزی و مدیریت دفع بهداشتی پسماندهای خانگی، صنعتی و بیمارستانی در حال انجام است تا شاخص‌ها تا 80 درصد ارتقا یابد.

همتی حجم پسماندهای عادی خوزستان را روزانه 3 هزار و 500 تن و حجم پسماندهای عفونی و بیمارستانی را 4.5 تن عنوان کرد و گفت: با این حال از 58 بیمارستان موجود در استان 30 بیمارستان معادل 52 درصد به سیستم امحای پسماند عفونی (غیرسوز) مجهز شده‌اند.

وی تاکید کرد: بر اساس توافقات تا پایان امسال باید تمام بیمارستان‌ها به سیستم امحای پسماندهای عفونی مجهز شوند.

همتی تصریح کرد: 20 شهر، معادل 64 درصد از شهرهای استان دارای زمین دفن پسماند با مجوز محیط زیست هستند.

به گفته وی، خوزستان دارای 15 سیستم پسماند سوز صنعتی است که قابلیت امحای مواد جامد و مایع را دارند. استان در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.

* معرفی شهرداران متخلف

دبیر کارگروه ساماندهی پسماند استان با بیان اینکه کلان شهر اهواز روزانه یک‌هزار و 400 تن زباله عادی تولید می‌کند، گفت: هرچند اقدامات خوبی توسط شهرداری اهواز در راستای مدیریت پسماندهای شهری صورت گرفته، تا پایان امسال دفع تمام پسماندهای این کلانشهر باید با استفاده از روش‌های علمی مبتنی بر فناوری باشد تا شاهد مشکلات گذشته نباشیم.

وی اظهار کرد: مدفن جدید پسماندهای اهواز در زمینی به وسعت 120 هکتار در حال آماده‌سازی است و شهرداری اهواز وعده کرده در بهار امسال به بهره‌برداری برسد.

همتی با بیان اینکه در شهرهای دزفول، آبادان، ماهشهر و رامهرمز نیز اقدامات مثبتی در راستای مدیریت پسماند در حال اجراست،‌ افزود: مدیریت پسماندهای شهری به صورت مستمر توسط این اداره کل ارزیابی می‌شوند.

وی همچنین از معرفی برخی شهرداران استان از جمله شهرداری سوسنگرد به مراجع قضایی به دلیل عدم ساماندهی پسماندهای شهری خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منابع آلاینده در سال جاری 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه امسال خوداظهاری و پایش صنایع آلاینده تا 100 درصد افزایش می‌یابد، گفت: صنایع آلاینده در سال 89، 110 واحد بوده که در سال 90 به 87 واحد رسیده است.

همتی تاکید کرد: ساماندهی پسماندهای کشاورزی و فسادپذیر و اجرای طرح‌های بیوکمپوست، سموم کشاورزی و یا مضر برای محیط زیست، همچنین برنامه‌ریزی برای حوزه صنعت شامل برق، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع فلزی و غذایی، پسماندهای آلوده به مواد نفتی در دستور کار امسال است.

وی همچنین از نهایی شدن مطالعات در زمینه پسماندهای ویژه و بیمارستانی خبر داد و افزود: محل دفن پسماندهای ویژه در جاده ماهشهر هندیجان تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر ترویج فرهنگ زیست‌محیطی گفت: فرهنگ‌سازی، ترویج و حاکمیت اخلاق زیست‌محیطی از اولویت‌های امسال سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین آموزش، تغییر رفتار و برگشت ناپذیری به حالت اولیه نیز از سیاست‌های این سازمان است.

وی فقدان دانش و آگاهی لازم و آموزش را بزرگ‌ترین آسیب به زمین دانست و افزود: تغییرات مثبت زمانی حاصل می‌شود که جایگاه مردم در برنامه‌ها پیش‌بینی شود و جامعه لازم نسبت به مسائل زیست‌محیطی به شناخت برسد.

همتی با بیان اینکه 2 اردیبهشت ماه به نام روز جهانی زمین نامگذاری شده، شعار محوری هفته زمین پاک را در سال جاری «سلامت زمین، سلامت انسان» اعلام کرد.

به گفته وی هدف اصلی برنامه‌های امسال حفاظت از منابع آب و خاک، مدیریت پسماند، حمایت از چرخه‌های بازیافت و جلب مشارکت‌های عمومی است.

وی برگزاری مراسم پاکسازی عمومی محوطه داخلی و اطراف صنایع و شهرک‌های صنعتی، بازدید از خط بازیافت شرکت کاغذسازی پارس، بازدید از سایت دفن بهداشتی پسماندهای اهواز، افتتاح و بهره‌برداری از سیستم زباله سوز پتروشیمی فجر، برگزاری کارگاه آموزشی مربیان بهداشت مدارس با موضوع آشنایی با مدیریت پسماندهای شهری و پدیده گرد و غبار، کارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای صنعتی و زباله سوزها و برگزاری کارگاه آموزشی ارتباط، آموزش،‌ مشارکت و ارتقای آگاهی جوامع محلی در تالاب شادگان را از برنامه‌های گرامیداشت هفته زمین پاک در خوزستان برشمرد.

دوم اردیبهشت ماه به نام زمین پاک - مدیریت پسماند؛ سوم اردیبهشت ماه به نام زمین پاک- حمایت از بازیافت؛ چهارم اردیبهشت ماه به نام زمین پاک- حفاظت از منابع آب؛ پنجم اردیبهشت ماه به نام زمین پاک- حفاظت از منابع خاک؛ ششم اردیبهشت به نام زمین پاک- باورهای دینی و هفتم اردیبهشت ماه به نام زمین پاک- مشارکت عمومی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول