اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با روز «زمین پاک» اعلام شد

تعیین محل دفن پسماندهای ویژه در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تعیین محل دفن برای پسماندهای ویژه استان خبر داد.

تعیین محل دفن پسماندهای ویژه در خوزستان

تورج همتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز به مناسبت دوم اردیبهشت آغاز هفته زمین پاک، اظهار کرد: مطالعات مکان‌یابی پسماندهای ویژه استان نهایی شده و محل دفن این پسماند‌ها تعیین شده است.

وی یکی از مشکلات استان را وجود پسماندهای ویژه از جمله در صنایع نفت و پتروشیمی عنوان کرد و افزود: به دلیل فعالیت‌های گوناگون همه انواع پسماند در خوزستان وجود دارد و این استان نیازمند توجه به شرایط ویژه است. پسماندهای صنعتی در حال حاضر وضعیت مناسبی در استان ندارد؛ به طور مثال در اهواز با وجود صنایع نفتی و پسماندهای آلوده به مواد نفتی بسیار، هیچ‌گونه محلی برای دفع این پسماند‌ها نیست.

همتی با بیان اینکه طرح مطالعات مکان‌یابی پسماندهای ویژه استان به اتمام رسیده، اظهار کرد: در این مطالعات چند گزینه به عنوان محل دفن پیشنهاد شده بود که در ‌‌نهایت زمینی در جاده ماهشهر- هندیجان برای این منظور تعیین شد.

به گفته وی، نتایج این مطالعات به اداره کل صنعت، معدن و تجارت و استانداری خوزستان اعلام شده است.

دبیر کار گروه مدیریت پسماند همچنین با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعاتی پسماندهای صنعتی استان و پایش لحظه‌ای صنایع آلاینده، تأکید کرد: راه اندازی بانک اطلاعاتی پسماندهای شهری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی توضیح داد: به استناد قانون مدیریت پسماند، نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون و آئین نامه اجرایی آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و در راستای تحقق نظارت جامع و فراگیر بند «ب» ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه و استفاده صحیح از سیستم‌های پایش مستمر و آنلاین، سیستم پایش پسماندهای راه‌اندازی شده است.

همتی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه و نصب نرم افزار پسماند‌ها در واحدهای صنعتی، امکان مدیریت پسماند‌ها و انتقال اطلاعات و گزارشات به صورت مستمر به اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود دارد، به طوری که همواره تمام پسماندهای صنعتی تولیدی و مسیر طی شده برای دفع این پسماندهای قابل ردیابی خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه واحدهای صنعتی آلاینده استان باید طی یک دوره پنجساله ساماندهی شوند. بر این اساس سالانه 20 درصد از واحدهای صنعتی آلاینده استان، معادل 22 واحد صنعتی باید از چرخه آلودگی خارج شوند.

همتی افزود: خوزستان 110 واحد آلاینده عمده دارد که در حال حاضر 45 واحد صنعتی از این تعداد، نسبت به ارائه فرم‌های خوداظهاری اقدام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، روز جهانی «زمین پاک» مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود.

یکی از مشکلات حاد محیط زیست کشور مدیریت نامناسب پسماندهای ویژه صنعتی است. برای این نوع پسماند قانون اختصاصی تدوین نشده و فقط در قانون مدیریت پسماند به صورت بسیار کلی به آن توجه شده است.

پسماندهای ویژه به تمام پسماندهایی گفته می‌شود که به دلیل بالا بودن حداقل، یکی از خواص خطرناک، از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد. آن دسته از پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی، کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند، جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند. 

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول