اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد

جشن پایان دفع غیر بهداشتی پسماندهای شهری در مشهد

خبرگزاری فارس: هم‌زمان با روز جهانی زمین پاک و با حضور معاون رئیس جمهور در شهر مقدس مشهد به عنوان نخستین کلان‌شهر، جشن پایان دفع غیر بهداشتی پسماندهای شهری برگزار شد.

جشن پایان دفع غیر بهداشتی پسماندهای شهری در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس در مشهد، محمدجواد محمدی‌زاده صبح امروز در جشن پایان دفن غیر بهداشتی پسماندهای شهری که با حضور مقامات کشوری و استانی در محل سالن صبای صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: هم‌زمان با روز جهانی زمین پاک در سال جاری فرازی دیگر از اهداف مطرح در اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مندرج در قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی این قانون جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همایش بین‌المللی مدیریت پسماندها که برای چهارمین سال متوالی به همت دبیرخانه سازمان مدیریت پسماند مشهد برگزار می‌شود نویدبخش اقدام شایسته‌ای در راستای کاهش معضلات محیط زیستی ناشی از انباشت غیراصولی پسماندهای شهری است.

معاون رئیس جمهور افزود: تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی مدیریت پسماندهای شهری برای شهرهای بالای یک میلیون نفر تا پایان سال 90 و در سایر نهادها و روستاها تا سال 92 از جمله مفاد مندرج در ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون پسماند است که تمام شهرداران و دهیاران متولی در شهر و روستای کشور ملزم به تهیه این طرح مهم و ضامن سلامت جامعه هستند.

در ادامه سعید حسین‌پور معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی اظهار داشت: در استان خراسان‌رضوی 9 مرکز شهرستان از 26 مرکز تاکنون نسبت به تدوین طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند خود اقدام کرده‌اند و برای سایر شهرهای با جمعیت کمتر و روستاهای مشمول آیین‌نامه تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

هم‌چنین سیدمحمد پژمان شهردار مشهد در ادامه افزود: از 95 زباله‌گاه احداث شده در مجاورت شهرهای بزرگ استان 23 زباله‌گاه کاملاً استانداردهای محیط زیست را رعایت کرده و سایر زباله‌گاه‌ها مقدمات انجام اقدامات منطبق با ضوابط محیط زیست را در دستور کار دارند.

علی نجفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه در پهنه استان خراسان‌رضوی روزانه بیش از 2 هزار و 290 تن زباله‌های خانگی یا معمولی تولید می‌شود، گفت: روزانه حدود 30 تن زباله‌های بیمارستانی و حدود 7 تن زباله‌های خطرناک تولید می‌شود که در این راستا برای این 2 گروه تدابیر ویژه به منظور دفع بهداشتی اتخاذ می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: پسماندها به طور کلی در 5 بخش پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای خطرناک و پسماندهای قسمتی تعریف می‌شود.

وی افزود: مشهد مقدس با جمعیتی معادل بیش از 3 میلیون نفر روزانه بالغ بر یک هزار و 750 تن زباله تولید می‌کند که سرانه 650 گرم برای هر نفر را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تأکید کرد: از نظر ترکیبات پسماندها براساس مطالعات صورت پذیرفته حدود 64 درصد مواد آلی، 4.2 درصد پلاستیک، 14.3 درصد کاغذ و مقوا، 9.3 درصد پارچه و شیشه، 2.8 درصد فلزات و مابقی از سایر عناصر تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات اساسی صورت پذیرفته در ارتباط با دفع اصولی و بهره‌برداری مطلوب از پسماندها با اتخاذ تدابیر لازم در اجرای پروژه‌های بازیافتی می‌توان به تبدیل مواد آلی به کمپوست، تبدیل مواد کاغذی به کاغذ، بازیافت مواد پلاستیکی، بازیافت عناصر چوبی و سرشاخه‌ها، تولید ورمی کمپوست، بازیافت مواد آسفالتی، بازیافت ظروف پت، بازیافت لاستیک، تولید انرژی از گاز متان متصاعد شده در محل دپو زباله و سایر موارد اشاره کرد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول