اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی خبر داد

تولید قیر از پسماند کارخانه‌های تصفیه روغن

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی از تولید قیر و هشت ماده دیگر از پسماند روغن‌های مصرف شده خبر داد.

تولید قیر از پسماند کارخانه‌های تصفیه روغن

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سیدحسین آقامیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز زمین پاک در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار داشت: هم‌اکنون در خراسان‌رضوی 9 واحد در حال فعالیت تبدیل روغن مصرف شده به مصرف مجدد هستند.

آقامیری ادامه داد: تلاش در این تحقیق برای تبدیل این ماده به محصولی قابل عرضه سرانجام به یاری خدا به نتایج رضایت بخشی منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه در این فرایند پسماند اسیدی طی مراحلی به محصول قیر تبدیل می‌شود، ادامه داد: این مراحل شامل انجام یک سری از واکنش‌ها در رآکتورهایی خاص بر روی لجن اسیدی بوده که در پایان با افزودن نوعی از افزودنی‌ها با هدف ارتقای کیفیت آن، به محصول قیر منجر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: یکی از فرایندهای متداول در واحدهای تصفیه روغن موتور اسیدسولفوریک با هیدروکربن آلوده به منظور حذف برخی آلاینده‌های موجود در آن است.

این مسئول عنوان کرد: محصول این فرایند ماده‌ای است به نام لجن اسیدی که مقدار تولید شده این پسماند بسته به ظرفیت تولید کارخانه ممکن است به چند هزار کیلوگرم در روز برسد.

آقامیری بیان داشت: جمع‌آوری روغن‌های کارکرده یکی از مسائل مهمی است که باید به آن بهاء داده شود.

وی تأکید کرد: تخلیه‌ روغن کارکرده در طبیعت ضایعات اسفناکی را به بار می‌آورد و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ایران سالانه نزدیک به 95 هزار تن روغن‌ سوخته جمع‌آوری و بازیافت می‌شود، تصریح کرد: پس از مصرف قسمتی از روغن‌های کارکرده دوباره جمع‌آوری و تصفیه می‌شود و در نتیجه به عنوان روغن، مجدداً در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

آقامیری با بیان اینکه این روغن‌های کارکرده یا سوخته توسط کارخانه‌های تصفیه ‌دوم روغن جمع‌آوری و تصفیه می‌شود، اذعان داشت: در این صنایع، در نتیجه فرآیند تولید روغن‌ موتور، بین 15 تا 18 درصد خوراک ورودی، لجن اسیدی و خاک فیلتر‌شده که نوعی پسماند ویژه هستند، تولید می‌شود.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول