اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز اعلام کرد

پایان دفن پسماندهای شهری به شیوه سنتی و غیراصولی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز از پایان دفن پسماندهای شهری به شیوه سنتی و غیر اصولی خبر داد.

پایان دفن پسماندهای شهری به شیوه سنتی و غیراصولی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از سازمان پسماند شهرداری تبریز، علیرضا اصغری افزود: امسال سال شکوفایی پروژه‌های زیست محیطی شهرداری تبریز بوده و به همین دلیل شهروندان تبریزی تحول عظیمی که با مشارکت آنها و مدیران شهری در امر مدیریت پسماندهای شهری ایجاد شده است را شاهد خواهند بود. 

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه بازیافت مواد و تولید کمپوست همچنین آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شیرابه پسماندهای شهری تبریز که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفت، خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در طول سال‌های اخیر گام‌های بزرگی در زمینه رفع معضلات زیست محیطی ناشی از دفع غیراصولی پسماندهای شهری برداشته است که شاید به لحاظ جامع و مکمل بودن پروژه‌های اجرا شده در نوع خود در سطح کشور نمونه باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با اشاره به پروژه مرکز دفن مهندسی و بهداشتی پسماندهای شهری تبریز که در زمینی به وسعت 35 هکتار و با صرف اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در حال اجرا است، گفت: این پروژه که از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال اجراست دارای پنج سلول است که عملیات لاینرگذاری و پوشش‌های ایزولاسیون کف و دیواره‌های سلول شماره یک در حال انجام است و در سه ماهه نخست امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اصغری همچنین با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سلول شماره یک مرکز دفن مهندسی و بهداشتی پسماندهای شهری تبریز پس از راه‌اندازی کارخانه بازیافت، روند مدیریت پسماندهای شهری تبریز تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: آغاز به کار کارخانه بازیافت مواد و تولید کمپوست از حجم زباله‌های شهری در حد بسیار زیاد خواهد کاست و پسماندهای‌ تر به کود کمپوست و یا ورمی کمپوست تبدیل شده و مجدداً به چرخه طبیعت باز خواهند گشت و پسماندهای خشک نیز پس از تفکیک و انجام عملیات بازیافت بر روی آنها دوباره به چرخه تولید و مصرف بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: در این میان پسماندهایی که نه قابلیت تبدیل شدن به کود آلی را دارند و نه قابلیت آن را دارند که بازیافت شوند، این پسماندها که رجکت خوانده می‌شوند پس از انتقال به مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز و پس از انجام عملیات فشرده‌سازی به منظور کوچک کردن حجم آن در داخل سلول به صورت مرتب چیده شده و روی آنها با خاک پوشیده خواهد شد.

اصغری ضمن مهم توصیف کردن اجرای طرح تفکیک از مبدأ گفت: جداسازی پسماندها در مبدأ تولید بسیار در امر کاهش حجم زباله‌ها و پسماندهای تولیدی همچنین کاهش اثرات زیست محیطی آن موثر است، از این رو چنانچه شهروندان در زمینه تفکیک و جداسازی زباله‌ها و پسماندهای خانگی در همان مبدأ تولید یعنی آشپزخانه مشارکت نداشته باشند به طور قطع تلاش‌های صورت گرفته از سوی مجموعه شهرداری تبریز و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز در زمینه کاهش اثرات مخرب پسماندهای شهری بر محیط زیست نتیجه‌بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول