اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی خبر داد

صادرات 164 میلیون دلاری کالا از خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: صادرات قطعی از بازارچه‌ها و گمرکات استان در سال گذشته معادل 164 میلیون و 477 هزار و 349 دلار بوده است.

صادرات 164 میلیون دلاری کالا از خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی، مهدی ماهگلی اظهار داشت: صادرات قطعی از بازارچه‌ها و گمرکات استان خراسان جنوبی در سال 90 معادل 164 میلیون و 477 هزار و 349 دلار بوده است که در این میان سهم بازارچه‌های مرزی رقمی معادل 95 میلیون و 929 هزار و 123 دلار و گمرکات رسمی نیز رقمی معادل 68 میلیون و 548 هزار و 226 دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: میزان صادرات استان به لحاظ ارزش دلاری نسبت به سال 1389 حدود 4 درصد کاهش و به لحاظ وزنی 94 درصد رشد نشان می‌دهد که این بیانگر صادرات کالاهایی با حجم زیاد و ارزش پایین در سال 1390 بوده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در میان بازارچه‌های مرزی عملکرد بازارچه ماهیرود با قریب به 70 میلیون دلار بالاترین و دوکوهانه با ارزش معادل 217 هزار دلار پایین‌ترین رقم  را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند که بازارچه‌های گلورده و دوکوهانه نسبت به سال 89 رشد عملکردی داشته‌اند.

ماهگلی به افت شدید عملکرد بازارچه یزدان اشاره کرد و گفت: نسبت به سال 89 حدود 74 درصد کاهش در ارزش و 28 درصد در وزن کالای صادراتی را پشت سر گذاشته است که از مجموع آمار گمرکات استان گمرک بیرجند با حدود 45 میلیون دلار بیشترین و گمرک میل 78 با 22 میلیون دلار کمترین عملکرد را داشته است.

وی با اشاره به سهم هرکدام از بازارچه‌ها و گمرکات از عملکرد سال 90 تصریح کرد: بازارچه ماهیرود با 43 درصد کل صادرات رتبه اول، گمرک بیرجند با 28 درصد رتبه دوم، گمرک ماهیرود با 14 درصد رتبه سوم، بازارچه گلورده با 10 درصد رتبه چهارم، بازارچه یزدان با 5 درصد رتبه پنجم و بازارچه دوکوهانه با سهمی کمتر از یک درصد رتبه آخر را در عملکرد صادرات استان خراسان جنوبی داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی بیان داشت: ارزش هر تن کالای صادراتی در مجموع رقمی معادل 379 دلار در سال 90 بوده است این در حالی است که در سال 89 ارزش هر تن کالای صادراتی حدود 768 دلار بوده و این خود مجدداً تأکیدی بر این است که کالاهای خام و با تناژ بالا سهم بالایی از صادرات استان را در سال 90 به خود اختصاص داده‌اند از جمله سیمان، گچ، نمک و کالاهایی با ارزش بالا از جمله فرش و موکت که کاهش صادرات داشته است و در غالب ماده 210 امور گمرکی از استان خارج شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در مورد تحلیل واردات استان نیز افزود: واردات انجام شده در طول سال 1390 از محل بازارچه‌های مرزی و گمرکات استان معادل 2 میلیون و 220 هزار و 626 دلار بوده است که سهم بازارچه‌ها از این رقم معادل یک‌میلیون و  37 هزار و 539 دلار و سهم گمرکات استان معادل یک‌میلیون و  183 هزار و 87 دلار بوده است که به لحاظ ارزشی نسبت به سال 89 شاهد کاهش 76 درصدی و به لحاظ وزنی نیز شاهد افت 66 درصدی در واردات استان بوده‌ایم.

ماهگلی افزود: بیشترین حجم واردات در سال 90 از گمرک بیرجند صورت گرفته که 53 درصد حجم واردات کل استان بوده است که عملا هیچ وارداتی از گمرک میل 78 صورت نگرفته است و در واردات بازارچه‌ای 47 درصد را به خود اختصاص داده است و بازارچه یزدان، میل 73 و دوکوهانه بیشترین و کمترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ وزنی نیز در اکثر بازارچه‌ها و گمرکات کاهش نسبت به سال 89 مشاهده می‌شود، ادامه داد: ارزش هر تن کالای وارداتی در مجموع بازارچه‌ها و گمرک در سال 90 رقمی معادل 570 دلار بوده است در حالی که این رقم در سال 89 معادل 804 دلار بوده است این معیار هم نشان دهنده ورود کالاهایی با ارزش پایین و تناژ بالا به استان را نشان می‌دهد که از جمله تخم سپند، شاهدانه بو داده و کنجد است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی به خروجی استان خراسان‌جنوبی اعم از صادرات استان و خروجی ماده 210 در سال 1390 اشاره کرد و افزود: خروجی استان حدود 400 میلیون دلار است که نسبت به سال 1389 رشدی معادل 29 درصدی را نشان می‌دهد که بیانگر ظرفیت بالای تزانزیت کالاهای صادراتی استان‌های دیگر کشور از معابر این استان است که با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به این امر می‌توان اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی را برای استان به ارمغان آورد.

ماهگلی گفت: بازارچه ماهیرود با سهمیه بیش از 74 درصد از مجموع ترانزیت ماده 210 استان بیشترین عملکرد و بازارچه یزدان با سهمی کمتر از یک درصد کمترین عملکرد را داشته است.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول