اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

منظور از تولید ملی کاهش 40 میلیارد دلاری واردات است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران منظور از تولید ملی را تولید جامع عنوان کرد و گفت: سالانه 80 میلیارد دلار کالا وارد کشور می‌شود که با صرفه‌جویی می‌توان آن را به 30 تا 40 میلیارد دلار کاهش داد.

منظور از تولید ملی کاهش 40 میلیارد دلاری واردات است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور بعد از ظهر امروز در مراسم آغاز سال جدید که در آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری با حضور جمعی از پرسنل دانشگاه مازندران برگزار شد، با گرامیداشت سال حمایت از تولید ملی گفت: حمایت از کار و سرمایه ایرانی در دانش فنی مهم‌ترین عامل در تولید ملی است.

احمدپور با اشاره به تولیدات ملی که جزو نیازهای اساسی اقتصاد هر کشور است، اظهار داشت: این مهم سبب افزایش نرخ شاخص‌های اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی می‌شود و قدرت اقتصادی کشور که به قدرت اقتصادی پنهان موسوم است را افزایش می‌دهد.

وی گفت: این مهم در مناسبات بین‌المللی توان حضور و قدرت چانه زنی را بالا خواهد برد و حتی می‌توان گفت در امنیت ملی تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: تولیدکنندگان باید با بالا بردن کیفی و کمی تولیدات خود، نرخ بهره‌وری را نیز افزایش دهند تا هم با کاهش نرخ محصولات مواجه شوند و هم قابلیت رقابت‌پذیری خود را در بازارهای داخلی بهبود بخشند.

رئیس دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: بدون خودباوری در دانش فنی نمی‌توان به تولید ملی دست یافت.

وی اضافه کرد: همانطوری که در سال‌های گذشته دانشگاهیان در عرصه فناوری‌های جدید از جمله هوا فضا، علوم پزشکی، فنی و مهندسی و ... عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند، می‌توانند درباره چگونگی حمایت از دستاوردهای داخلی و افزایش توان اقتصادی کشور به ارائه طریق بپردازند و مشاوران امین مجریان و مسئولان نظام باشند.

وی منظور از تولید ملی را تولید جامع و شامل تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدمات عنوان و تصریح کرد: سالانه 80 میلیارد دلار کالا وارد کشور می‌شود که با صرفه‌جویی می‌توان آن را به 30 تا 40 میلیارد دلار کاهش داد.

احمدپور افزود: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، این هزینه نیز باید محدود به کالاهایی باشد که توان تولید یا فناوری آن در داخل کشور موجود نباشد یا تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از آنجایی که برای هرگونه تولید، نیروی کار و سرمایه مورد نیاز است، حمایت از صاحبان سرمایه باید مورد تاکید مسئولان کشور و همه دستگاه‌ها و نهادها باشد.

احمدپور حمایت از کار و سرمایه داخلی را زمینه‌ساز ایجاد روحیه بانشاط و باانگیزه در میان نیروی کار ایرانی برشمرد و گفت: با تلفیق فناوری و دانش بهره‌وری و کوشش می‌توان تولید ملی را ارتقا داد تا سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی را در دست گرفت.

رئیس بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی دولتی استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در طلیعه سال جدید افزود: معظم‌له برای چندمین سال پیاپی، شعار سال را در حوزه اقتصاد (سال 1388 را سال اصلاح الگوی مصرف، سال 1389 را سال همت مضاعف و کار مضاعف، سال 1390 را سال جهاد اقتصادی و سال 1391 را سال تولید، حمایت از کار و سرمایه ایرانی) انتخاب کرده‌اند که اهمیت توجه به ساماندهی و توسعه اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی بار دیگر بر نقش دانشگاهیان در تحقق منویات رهبر معظم تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان در مراکز دانشگاهی و مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی می‌توانند راهکارهای علمی و کاربردی در این راستا ارائه کنند.

احمدپور افزود: ایران اسلامی در طی 33 سال گذشته، همواره در معرض تحریم اقتصادی از سوی غرب و کشورهای استکباری با شدت و ضعف‌های متفاوتی بوده است که نتوانستند به هدفشان که عاصی کردن مردم غیور و انقلابی ایران بود، دست یابند.

وی حضور پرشور مردم در انتخابات اسفند 90 را برگ زرین دیگری برای تاریخ این کشور و نقطه ناامیدی دیگر برای دشمنان این مرز و بوم دانست و گفت: مردم نشان دادند که استقلال و امنیت ملی خود را به هیچ قیمتی با تهدیدهای مستکبران معاوضه نخواهند کرد.

وی تنها راه مبارزه با تهاجم اقتصادی را برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی به ویژه وابستگی به نفت عنوان کرد و بیان داشت: باید تولیدات داخلی را در همه زمینه‌ها افزایش داده و در هیچ عرصه‌ای از فناوری و علم و صنعت قائل به محدودیت و معذوریت نباشیم.

وی گفت: باید به درجه‌ای از پیشرفت دست یابیم که تولیدات داخلی کشور در نهایت کیفیت، قابل رقابت با بازارهای جهانی به دست خریدار برسد.

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه این هدف دست یافتنی و قابل وصول است، گفت: لازمه این موفقیت با "همت مضاعف و کار مضاعف" و فعالیتی جهادگونه در زمینه اقتصاد و حمایت همه‌جانبه و فراگیر از تولیدات ملی که همه مکلف به رعایت آن هستند محقق می‌شود.

احمدپور تصریح کرد: دولت، بانک‌ها، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، کارگران و مردم نقش تعیین‌کننده‌ای در حمایت از تولیدات بر عهده دارند.

احمدپور در بخش دوم سخنانش به بررسی روند امور دانشگاه در سال 1390 پرداخت و افزود: سال گذشته شاهد توفیق‌های قابل توجهی در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی بودیم.

وی ادامه داد: در بعد آموزشی به کمک یکایک همکاران موفق شدیم 28 رشته کارشناسی ارشد به رشته‌های موجود اضافه کنیم که در حال حاضر حدود 60 رشته گرایش کارشناسی ارشد در دانشگاه دایر است که نشان‌دهنده افزایش حدود 50 درصدی است.

وی گفت: برای ایجاد دوره‌های دکتری گام‌های خوبی برداشته شد که افزوده شدن هفت رشته دکتری جدید به 18 رشته گرایش سابق از جمله آن بوده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال 1391 تعداد 60 رشته گرایش کارشناسی ارشد را به حداقل 80 رشته گرایش و 25 رشته گرایش مقطع دکتری را به 40 رشته گرایش برسانیم.

وی گفت: با توجه به وجود توانایی موجود در این کارکنان و اعضای هیئت علمی این برنامه‌ها را به خواست خدا محقق خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات هیئت ممیزه که هر 15 روز یک‌بار برگزار می‌شود، افزود: 10 تا 12 پرونده باقیمانده برای بررسی را تا پایان فروردین بررسی خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود تعداد دانشیاران تا سال 1391 به 70 نفر و تعداد استادان که 17 نفر هستند به 30 نفر افزایش یابند.

احمدپور تعداد دانشیاران این مرکز آموزش عالی را نزدیک به 50 نفر برشمرد و تصریح کرد که این تعداد در مرداد ماه 1389، 25 نفر بوده است.

وی از افزایش 51 درصدی بودجه جاری دانشگاه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بودجه عمرانی دانشگاه نیز از رشد بسیار خوبی برخوردار شده است.

رئیس دانشگاه مازندران طرح بنای دانشکده دامپزشکی در آمل، دانشکده مهندسی عمران، استخر و سالن همایش با ظرفیت حدود 2 هزار نفر که در شمال کشور تقریبا بی‌نظیر است در پردیس دانشگاه مازندران را از اولویت‌های فعالیت‌های عمرانی دانشگاه در سال جاری بیان کرد و ادامه داد: پروژه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز حداکثر تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

احمدپور همچنین با اظهار اینکه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه نیز در سال 90 چشمگیر بوده است، گفت: کسب افتخارات اعضای هیئت علمی دانشگاه در مجامع بین‌المللی، هفته پژوهش استانی و دانشگاهی و انتشار مقاله‌های علمی‌شان در مجلات معتبر داخلی و خارجی نشانگر پویایی علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی این دانشگاه است.

وی بیان کرد: تعداد مجلات علمی دانشگاه هم‌اکنون از دو برابر بیشتر شده است.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول