اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی خراسان جنوبی مطرح کرد

برآورد 5 میلیارد ریال خسارت به اراضی سرچاه عماری با فرسایش بادی

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خسارت وارده به اماکن مسکونی، راه‌های مواصلاتی و اراضی کشاورزی و منابع زیست محیطی سالانه حدود 5 میلیارد و 803 میلیون و 500 هزار ریال برآورد شده است.

برآورد 5 میلیارد ریال خسارت به اراضی سرچاه عماری با فرسایش بادی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا بیجاری صبح امروز در بازدید استاندار خراسان جنوبی از طرح بیابان‌زدایی سرچاه عماری خوسف اظهار داشت: مجموع مساحت طرح بیابان‌زدایی سرچاه عماری خوسف 97 هزار هکتار است.

وی اذعان کرد: این طرح 16 روستا با جمعیت یک‌هزار و 131 نفر و جمعیت 266 خانوار را تحت پوشش قرار داده است.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تعداد 12 هزار و 47 واحد دامی از نوع بز، گوسفند و شتر در این طرح قرار دارند.

بیجاری افزود: حدود 13 آبادی و روستا با جمعیت بالغ بر 900 نفر و 230 خانوار با 250 هکتار اراضی آبی در فصل تابستان تحت تاثیر بادهای گرم و خشک با شدت فراوان قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: وزش بادهایی که از سمت شمال و شمال شرق در فصول سرد سال تحت تاثیر بادهایی که از سمت جنوب غربی قرار می‌گیرند دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله حرکت شن‌های روان و ماسه‌ها و از بین رفتن محصولات کشاورزی و دامی در این منطقه می‌شود.

جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان هدف بیابان‌زدایی

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هدف از طرح بیابان‌زدایی سرچاه عماری خوسف را کاهش و کنترل فرسایش بادی و تثبیت پایداری نسبی در سطح کانون، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان، حفاظت و کنترل هجوم ماسه‌های روان به اماکن مسکونی، راه‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و تاسیسات مهم برشمرد.

بیجاری در ارتباط با مشخصات سرچاه عماری خوسف یادآور شد: وسعت منطقه تحت تاثیر سرچاه عماری خوسف 47 هزار و 489 هکتار است.

وی با اشاره به کانون بحرانی فرسایش بادی سرچاه عماری خوسف خاطرنشان کرد: خسارت وارده به اماکن مسکونی، راه‌های مواصلاتی و اراضی کشاورزی و منابع زیست محیطی سالانه حدود 5 میلیارد و 803 میلیون و 500 هزار ریال برآورد شده است.

اختصاص 4 میلیارد ریال اعتبار به طرح بیابان‌زدایی عماری

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: فرسایش بادی سرچاه عماری مبلغ 8 هزار و 500 ریال خسارت به تاسیسات مهم، 510 هزار ریال به اراضی کشاورزی و 5 میلیون و 100 هزار ریال به منابع زیست‌محیطی خسارت وارد کرده است.

بیجاری با بیان این‌که طرح بیابان‌زدایی از سال 83 آغاز شده است، یادآور شد: سال گذشته مبلغ 4 میلیارد ریال اعتبار مصوب برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی احداث و تجهیز ایستگاه بیابان‌زدایی به مساحت 4 هکتار، تولید نهال گلدانی و ریشه‌ای، نهالکاری و بذرکاری 4 هزار و 982 هکتار و احداث 88 کیلومتر دیوار حفاظتی از جمله اقدامات صورت گرفته از سال 83 تا‌کنون در طرح بیابان‌زدایی سرچاه عماری برشمرد.

انتهای پیام/69022/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول