اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اوقاف و امورخیریه فردوس خبر داد

بهره‌برداری از طرح جامع امامزادگان فردوس

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس گفت: طرح جامع امام‌زادگان فردوس تا پایان سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بهره‌برداری از طرح جامع امامزادگان فردوس

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، حجت‌الاسلام جواد طلایی صبح امروز در جمع خبرنگاران فردوس اظهار داشت: بیان آثار و برکات وقف از زبان رسانه، اثرات بسیار سازنده و مثبتی دارد و بطور قطع اطلاع‌رسانی در حوزه وقف از طریق رسانه‌های مختلف امکان‌ پذیر است.

وی احیای موقوفات را وظیفه ذاتی اوقاف دانست و افزود: مهم‌ترین اقدام برای احیای موقوفات، ثبت موقوفات است چرا که برخی از موقوفات در اثر گذشت زمان و بلایای طبیعی از حالت وقفیت خارج و همچنین به سبب عدم وجود سند ثبتی از بین رفته‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس به رشد 10 برابری موقوفات در دو سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف طی چند سال گذشته سیر صعودی داشته و از 23 مورد وقف در سال‌های 89 تا 90 در خراسان جنوبی این تعداد به 230 مورد در سال 91 و 92 افزایش یافته است.

طلایی از افتتاح طرح جامع امام‌زادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) فردوس تا پایان سال خبر داد و یادآور شد: اجرای این طرح به دلیل حساسیت‌های خاص میراث فرهنگی، به کندی پیش رفته است که در حال حاضر عملیات اجرایی در حال انجام و برای اجرای طرح آرامش بهاری در فروردین ماه آماده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

فرهنگ وقف متناسب با نیازهای روز جامعه

وی با اشاره به اینکه باید قبل از اجرای وقف مشاوره وقفی انجام شود، گفت: موقوفات زیادی برای ائمه اطهار(ع) بویژه امام حسین(ع) صورت گرفته و در حال حاضر ضرورت اقتضا می‌کند که وقف را به سمت و سوی نیازهای روز جامعه سوق دهیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس افزود: کمک به بیماران صعب‌العلاج، کمک به رشد علم و فناوری، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی و کمک به کاربران فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات دینی از جمله نیازهای روز جامعه است که باید وقف در این ارتباط نیز انجام شود.

طلایی تعداد موقوفات شهرستان فردوس را 735 فقره و تعداد رقبات این شهرستان را سه هزار و 434 مورد عنوان و تصریح کرد: رقبات این شهرستان شامل عرصه، اعیان، آب، زمین کشاورزی، فضاهای آموزشی و مغازه‌های تجاری است که بر اساس نیات واقف در زمان و مکان مشخص هزینه می‌شود.

وی بر ترویج و توسعه فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: اگرچه اهدای منزل و زمین وقف به شمار می‌رود ولی اهدای یک جلد کتاب به کتابخانه و یا یک جلد قرآن و مفاتیح به امامزادگان یا مساجد نیز نوعی وقف است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس گفت: در روزهای آغازین هفته وقف تعداد سه وقف جدید در این شهرستان انجام شده که  کمک به توسعه و ترویج فرهنگ برگزاری نمازجماعت در نوجوانان و نیز کمک به کاربران فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات دینی از جمله نیات واقفان این وقف‌ها است.

طلایی همچنین به موضوع نذورات امامزادگان فردوس اشاره و خاطرنشان کرد: این نذورات در خود امامزادگان هزینه می‌شود که 40 درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی، 30 درصد هزینه‌های فرهنگی، 20 درصد هزینه‌های مدیریتی و 10 درصد نیز به عنوان حق تصدی به سازمان اوقاف و امور خیریه بر می‌گردد.

انتهای پیام/69007/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول