اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

اسناد موقوفات خراسان جنوبی در سامانه جامع به ثبت رسیده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ اوقاف تمام اسناد موقوفات در سامانه جامع به ثبت رسیده است.

اسناد موقوفات خراسان جنوبی در سامانه جامع به ثبت رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط‌عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی اظهارداشت: یکی از احکام الهی که پیامبراکرم حکم آن را امضا کرده سنت حسنه وقف است.

وی افزود: وقف یکی از سنت‌های حسنه و ماندگار است که اگر بخواهیم طبق فطرت‌مان عمل کنیم باید به این عمل مبارک خدای متعال گوش دهیم، بشر دوست دارد ماندگار باشد و زحمات و مشقاتی که در عمر خود متحمل شده از بین نبرد، یکی از راه‌های عملی شدن این موضوع وقف کردن است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان میانگین ثبت موقوفات تا پایان سال 89، گفت: میانگین موقوفات از سال 87 تا پایان سال 89، 22 موقوفه بوده است اما با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در سال 92 در سطح استان تاکنون 70 موقوفه به ثبت رسیده است.

گرایلی ادامه داد: این رقم نیز کافی و مطلوب نیست و لازم است نسبت به احیای فرهنگ وقف در کشور اقدام شود، همه دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی باید توجه و عنایت لازم نسبت به احیای سنت حسنه وقف را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مورد نیات واقفان باید گفت ممکن است برای برخی این سئوال مطرح شود که چگونه اوقاف، موقوفات را اداره و بر آن نظارت دارد، باید گفت، برای نخستین‌بار در تاریخ اوقاف تمام اسناد در سامانه جامع ثبت و ضبط  شده است و مدیران اوقاف موظفند مطابق نیات واقفان به آن عمل کنند و همه کسانی که از این سامانه بازدید داشته‌اند، ‌معتقدند که این اقدام جدید و پسندیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی سامانه جامع بقاع متبرکه و موقوفات را مفیدترین ابزار مدیریت در سطح کلان  توصیف و اذعان داشت: این سامانه هماهنگی جامع و کاملی را بین بخش‌های مختلف سازمان ایجاد کرده است و مدیران با علم به این موضوع، باید توجه ویژه‌ای را در بازبینی وقف نامه‌ها و ثبت و اجرای دقیق نیات اعمال کنند.

گرایلی افزود: سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه سبب کاهش مشکلات جدی گذشته شده است و در این سامانه اطلاعات و مدارک موجود به روز به راحتی در موقوفات کل استان، شهرستان و موقوفات قابل رویت است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه دیگر مانند گذشته موضوع تجدید اجارات به صورت دستی صورت نمی‌گیرد و داد و ستدهای موقوفات در این سامانه موجود و قابل رصد و پیگیری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با توجه به گستردگی و افزایش روز افزون فعالیت بدون تردید، ادامه روند گذشته علاوه بر صرف هزینه‌های روز افزون و بروز کاهش چشمگیر در سرعت و دقت در انجام امور سبب افزایش ضعف در ارتباط بین سطوح مختلف سازمان(سازمان، استان، شهرستان ) و کندی روند تامین اطلاعات و مقادیر پارامترهای تصمیم‌گیری می‌شد که بروز اشتباهات انسانی و دشواری در کنترل و نظارت بر روند فعالیت‌های زیر مجموعه توسط مدیران و مسئولان را بدنبال داشت.

گرایلی یادآور شد: حدود 80 درصد اطلاعات موقوفات و بقاع از نظر کمیت بر روی سامانه وارد شده است و از نظر کیفیت از جمله منطبق کردن اسناد و مدارک موقوفات با اصل و تکمیل اطلاعات توسط اعضای ستاد استانی و شهرستانی در ادارات اوقاف در حال پیگیری است.

وی ادامه داد:  با توجه به زمان محدود تکمیل و تصحیح اطلاعات پایه همکاران در سطح استان و شهرستان با هر سمت و حق عضویت رسمی و پیمانی و  قراردادی ملزم شدند که علاوه بر ساعات اداری در ساعات غیر اداری در اداره کل و ادارات تابعه حضور داشته و نسبت به این مهم اهتمام بورزند تا با ورود اطلاعات صحیح به این سامانه بتوانیم نیت واقفان را به شکل صحیح اجرا کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: این اطلاعات از قبیل اطلاعات مربوط به موقوفات، رقبات، فایل بازنویسی وقفنامه، مدرک وقفی، مشخصات مدرک وقفی و اطلاعات پایه باید در آیتم‌های مربوط به خودش جانمایی شود و مبحث نیات باید به صورت دقیق  رصد و در سامانه بارگزاری شود.

انتهای پیام/22482/ح/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول