اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان:

380 استخر تولید ماهی دومنظوره در زنجان فعال است

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: 380 استخر تولید ماهی دومنظوره در زنجان فعال است.

380 استخر تولید ماهی دومنظوره در زنجان فعال است

محمود صیادبورانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر 380 استخر ذخیره دومنظوره فعال در استان وجود دارد که این استخرها به صورت هشت ضلعی تکی، سه تائی، خاکی و ذخیره آب فعالیت دارند.

وی به تولید ماهی از این استخرها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته حدود 5 هزار تن ماهی قزل‌آلا در این استخرها تولید شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه درصد بالایی از ماهیان سردآبی در این استخرها تولید می‌شوند، یادآور شد: حدود 90 درصد ماهیان سردآبی استان در این مزارع تولید شده و این تولیدات علاوه بر مصرف در منطقه، به مرکز استان و استان‌های همجوار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری پیش‌بینی افزایش تولید در مزارع را داریم، افزود: پیش‏بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید در این مزارع به 6 هزار تن افزایش یابد.

صیادبورانی با بیان اینکه پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی یکی از روش‌های استفاده بهینه از منابع آبی است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهی ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانواده کشاورز موجب غنی‌سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زارعی و باغی می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان به پرورش ماهی قزل‌آلا اشاره کرد و اظهار داشت: در آب با دمای 8 تا 18 درجه سانتی گراد می‌توان ماهی قزل‌آلا پرورش داد. البته علاوه بر دمای مناسب آب، جریان دائم آب، تعویض آب نیز برای پرورش  این آبزی لازم و ضروری است.

وی یادآور شد: هر چند تجارب چندین ساله کارشناسان شیوه‌هایی را تدوین نموده که در دمای خارج از این دامنه نیز بتوان اقدام به پرورش این گونه کرد.

صیادبورانی با بیان اینکه به طور کلی در اکثر نقاط ایران یکی از اقتصادی‌ترین و مناسب‌ترین گونه‌های پرورشی در استخر‌های دو منظوره کشاورزی ماهی قزل‌آلای رنگین کمان است، افزود: این گونه دارای گوشت بسیار لذیذ و دارای بازار مصرف مناسبی است، همچنین ضایعات آن پایین و دارای رشد سریع بوده و قدرت سازگاری بالایی دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان به مزایای پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله مزایای پرورش ماهی در استخر‌های دو منظوره کشاورزی می‌توان به غنی‌سازی آب خروجی از استخر جهت رفع نیازهای زیستی گیاهان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این اقدام موجب افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد شد، گفت: هدایت این پساب میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش می‌دهد که از نظر زیست محیطی نیز نکته قابل توجه‌ای است.

صیادبورانی به بررسی های صورت گرفته در خصوص مصرف کودهای شیمیایی اشاره و خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده به ازای هر تن غذای داده شده به ماهی 300 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان آبزی‌پروری را دارای مزایای زیادی عنوان کرد و اظهار داشت: آبزی پروری ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانوار کشاورز می‌تواند بسیاری از هزینه‌های جانبی را جبران کند.

انتهای پیام/73007/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول