اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

سالانه 180 هزار تن شیر در زنجان تولید می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: سالانه 180 هزار تن شیر در سطح استان زنجان تولید می‌شود.

سالانه 180 هزار تن شیر در زنجان تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد رشید کرمی امشب در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان به ارائه گزارشی از وضعیت مراکز جمع‌آوری شیر دامداری‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: یک میلیون 250 هزار راس جمعیت دام کوچک از جمله گوسفند، بز، بزغاله و بره در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 150 هزار راس دام بزرگ شامل گاو و گوساله در استان زنجان وجود دارد، تصریح کرد: سالانه 180 هزار تن شیر در سطح استان زنجان تولید می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه از این مقدار 50 درصد مصرف استان زنجان است، گفت: از این مقدار 90 هزار تن نیز به سایر استان‌های کشورمان ارسال می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه شرایط مناسب حمل شیر باید به راحتی در مراکز فراهم شود، افزود: همچنین امکان تامین آب، برق و وسایل نقلیه به میزان کافی در این مراکز وجود داشته باشد.

کرمی تولید شیر با کمترین آلودگی و تامین آن به صورت سالم را از اهداف مراکز جمع‌آوری شیر اعلام کرد و بیان داشت: هر واحد باید دارای استانداردهای پیش‌بینی شده تاسیسات و نیازهای اساسی باشد.

وی در ادامه به وضعیت مراکز جمع‌آوری شیر در استان زنجان اشاره کرد و گفت: زنجان دارای 16 مرکز جمع‌آوری شیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اضافه کرد: این تعداد در 11 روستا فعالیت کرده و یک مرکز نیز در سطح شهرستان زنجان وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه مراکز جمع‌آوری شیر در روستاها روزانه خودروهای ویژه شیر را از واحدهای مربوطه منتقل می‌کنند، اظهار داشت: واحدها و مراکز جمع‌آوری شیر به صورت دوره‌ای آزمایش می‌شوند.

کرمی به تعدادی از روستاهای استان که به صورت سنتی در واحدهایی با نام «شیر پز» فعالیت می‌کنند اشاره و تصریح کرد: این روستاها در بخش تولید پنیر فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هفت واحد جمع‌آوری شیر در شهرستان ابهر وجود دارد، ادامه داد: 29 مرکز جمع‌آوری شیر در شهرستان خدابنده فعالیت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اضافه کرد: از این تعداد 26 واحد مرکز تولید پنیر و سه واحد مرکز جمع‌آوری شیر تولیدی روستاهای شهرستان است.

این مسئول با اشاره به اینکه شش مرکز جمع‌آوری شیر در شهرستان ایجرود فعالیت می‌کند، اظهار داشت: با توجه به وجود باغات عظیم در شهرستان خرم‌دره دو واحد جمع آوری شیر در این شهرستان فعال است.

انتهای پیام/73008/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول