اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گروه‌بندی امنیت غذایی در کشور

زنجان جزو استان‌های نسبتا امن غذایی است

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: زنجان جزو استان‌های نسبتا امن غذایی محسوب می‌شود.

زنجان جزو استان‌های نسبتا امن غذایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عصمت عباسی امشب در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: برای بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت سند ملی تغذیه را تبیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط باید برنامه عملیاتی خود را در این زمینه به کارگروه تحویل دهند، تصریح کرد: تاکنون در این زمینه همکاری خوبی از سوی دستگاه‌ها انجام نشده است.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه استقرار سند ملی تغذیه در استان زنجان نیز تصویب شده است، گفت: برای سلامتی افراد باید این سند شامل غذای سالم، مناسب و ارزان قیمت برای همه جمعیت استان باشد.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تغذیه دارای دو بعد است، افزود: تغذیه ناکافی و تغذیه بیش از حد جزو این موارد است که در کشورمان هر دو گروه وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه بر اساس آمار سال 2007 در جهان 850 میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند، بیان داشت: این مقدار در سال 2009 به یک میلیارد نفر رسیده است.

وی اذعان داشت: ناامنی غذایی، قحطی، فقر، بیکاری، تورم اقتصادی، بی‌سوادی و... از علل افزایش این آمار است.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای در این سند تعریف شده است، متذکر شد: وجود غذای کافی موجب رضایت خاطر همه افراد شده و این بحث را را امنیت غذایی می‌نامند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین وجود تغذیه غذای مغزی در جامعه نیز از شرایط امنیت تغذیه‌ای مناسب است.

عباسی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته درباره امنیت غذایی کشورمان جزو مناطق پرخطر قرار گرفته است، گفت: استان‌های قم، اصفهان، سمنان، تهران و یزد جزو مناطق بسیار امن غذایی هستند.

وی با اشاره به اینکه زنجان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان جزو استان‌های نسبتا امن غذایی قرار دارد، بیان داشت: بقیه استان‌ها نیز در گروه‌های دیگر امنیت غذایی قرار گرفته‌اند.

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ادامه به دستاوردهای نظام امنیت غذایی تغذیه کشورمان اشاره کرد و گفت: کاهش 50 درصدی تغذیه کودکان با اجرای برنامه مشارکتی حمایت و بهبود رشد تغذیه کودکان زیر پنج سال میسر شده است.

زنجانی‌ها از میانگین کشوری لاغرترند

این مسئول با اشاره به اینکه 50 تا 70 درصد جمعیت بالای 20 سال کشورمان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، ادامه داد: سرانه مصرف نمک در کشورمان شش کیلوگرم در سال بوده و این مقدار سه برابر میزان مجاز WHO است.

عباسی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها میزان لاغری در استان زنجان 5.7 و این میزان در کشور برابر چهار است، گفت: کم وزنی در استان زنجان 5.6 و در کشورمان 4.8 و کوتاه قدی در استان برابر 5.6 و این میزان در کشورمان برابر 6.8 است.

وی در ادامه تصویب و استقرار سند ملی تغذیه را یکی از خواسته‌های بخش تغذیه بهداشت اعلام کرد و اظهار داشت: تشکیل کمیته تغذیه و امنیت غذایی از دیگر خواسته‌های این بخش است.

انتهای پیام/73008/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول