اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس خبر داد

تبدیل 150 هزار هکتار از مراتع فردوس به بیابان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس گفت: در 10 سال آینده 150 هزار هکتار از مراتع این شهرستان به بیابان تبدیل می‌شود.

تبدیل 150 هزار هکتار از مراتع فردوس به بیابان

سعید بیکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: شهرستان فردوس دارای 130 هزار هکتار بیابان و کویر است که 20 هزار هکتار آن کانون بحران فرسایش بادی و در معرض فرسایش شدید، رسوب‌گذاری و رسوب‎برداری قرار دارد.

وی افزود: بر اساس عکس‌های هوایی شاید وسعت منطقه بیابانی فردوس در حال حاضر به 150 هکتار هم افزایش یافته باشد و نمی‌توان در این ارتباط رقم دقیقی ارائه کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس تصریح کرد: خشکسالی سبب تخریب پوشش مرتعی و تحمیل دام مازاد بر مراتع شده و روند تخریب بافت گیاهی و در نتیجه بیابان‎زدایی را افزایش می‌دهد.

بیکی با اشاره به وجود 230 هزار هکتار مراتع پرتراکم، متوسط و کم تراکم در فردوس، یادآور شد: عمده این مراتع و حدود 150 هزار هکتار آن فقیر و کم برخوردار است و در صورت ادامه خشکسالی‌ به بیابان تبدیل می‌شود.

وی گفت: در صورت ادامه روند خشکسالی‌ و تحمیل دام مازاد حداقل در 10 سال آینده 150 هزار هکتار مراتع فقیر فردوس به بیابان تبدیل می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس افزود: در 20 سال اخیر حدود 30 تا 50 هزار هکتار از مراتع این شهرستان از کم تراکم به بیابان تبدیل شده است.

اجرای 12 طرح فعال مرتع‌داری در فردوس

بیکی با اشاره به اینکه افزایش بیابان به معنای تخلف و کم‌کاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیست، تصریح کرد: اقدام‌هایی برای مقابله با بیابان‎زدایی انجام شده که اجرای 12 طرح فعال مرتع‌داری در 100 هزار هکتار وسعت از آن جمله است.

وی به اجرای طرح بیابان‌زدایی کشوری به نام حاجی میرک در فردوس اشاره کرد و یادآور شد: عرصه این طرح 46 هزار هکتار است و مردم شهرستان نیز در اجرای طرح مشارکت دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس گفت: در حال حاضر 15 گروه مردمی تعداد 15 حلقه چاه در قالب 75 مجوز دریافت کرده‌اند و برای احیای 46 هزار هکتار زمین تلاش می‌کنند.                                          

بیکی افزود: طرح مردمی حاجی میرک از سال 1375 آغاز شد و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت چرا که مردم می‌توانند در 10 درصد زمین‌ها در واحدهای مشارکتی هر روستا محصولات زراعی و باغی کشت کنند و علاوه بر کمک به تولید علوفه، فشار مراتع را کم و برای آنان توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون 15 هزار هکتار از مراتع و بیابان‌های سطح شهرستان فردوس نیز با کاشت تاغ‌زار و آتریپلکس احیای شده است ولی به سبب خشکسالی‌های مداوم، پیشروی کویر و بیابان همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس یادآور شد: تاکنون پنج کیلومتر بادشکن در کانون‌های بحرانی و هزار و 500 هکتار هلالی آبگیر در مراتع و بیابان‌های شهرستان انجام شده است.

بیکی اذعان داشت: برای احیای مراتع و کند کردن روند بیابان‌زایی سالانه حداقل به 500 میلیون تومان اعتبار در طرح مرتع حاجی میرک و 22 طرح مرتع‌داری به وسعت 146 هزار هکتار نیاز است در حالی که امسال مبلغ 270 میلیون تومان به مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس اختصاص یافته است.

انتهای پیام/69007/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول