اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هزار راه نرفته برای ترویج حجاب

کارشناسان معتقدند ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باید مردمی شود و در صدر برنامه‌های سمن‌ها باشد.

هزار راه نرفته برای ترویج حجاب

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بزرگترین مشکل جهان امروز از بین رفتن ارزش‌های اعتقادی است که ادیان آسمانی به آن توصیه کرده‌اند. بدیهی است که یکی از ارزش‌های پایمال شده، حجاب و گوهر پاک و عفت بانوان است.

امروزه نگاه ابزاری به زن و تاسف‌‌انگیزتر از آن نگاه جنسیتی و جنسی به زن در بسیاری از کشورهای جهان بیداد می‌کند.

اگر روزی اعراب جاهلیت به زنان و دختران به عنوان یک کالا نگاه می‌کردند و همانطور که در جنگ‌ها غنیمت‌های ملت مغلوب جنگ مانند طلا، شمشیر و نیزه را به تاراج می‌بردند زنان و دختران آن‌ها را نیز به عنوان غنیمت به تاراج می‌بردند. امروز نیز با وجود گذشت چند هزار سال از آن دوران و پیشرفت تمدن و فرهنگ بشری بازهم در بسیاری از کشورها که به گفته همه پیشرفته‌ترین کشورها از لحاظ فرهنگ و تکنولوژی هستند به زنان به عنوان یک کالا نگریسته می‌شوند.

عفاف و حجاب یک زن با وجود مشتریان بالای آن ارزان‌تر از هر کالای دیگری به فروش می‌رود، زنان بزک کرده و آرایش کرده خود را به راحتی دستمایه نگاه مردان قرار داده و عجبا که این قوم خود را مدعی حقوق زن می‌دانند و نسبت به حقوق پایمال شده زنان در جوامع اسلامی شعار می‌دهند!!

آیا عفاف و حجاب از منظر اسلام یکی است؟

آنچه که تاریخ قرون اخیر نشان می‌دهد گویای این واقعیت است که از وقتی درهای تمدن شرق و غرب، به روی ممالک شرقی گشوده شد، حکومت‌های دست نشانده و وابسته، تلاش کردند که الگوی زن غربی و ارزش‌های خود را در جوامع شرقی و به‌ویژه اسلامی پیاده کنند. شاید به همین دلیل باشد که انقلاب اسلامی ما قبل از آنکه یک انقلاب سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باشد، انقلاب ارزش‌هاست و هدفش این است که ارزش‌های پایمال شده را احیا کند.

امروزه در جوامعی که حجاب در آن‌ها به عنوان یک ارزش مطرح نیست، اخلاق جامعه به شدت آسیب دیده و برای ترمیم و اصلاح اخلاق جامعه، چاره‌ای جز بازگشت به ارزش بنیادین حجاب وجود ندارد. به همان نسبتی که گرایش جامعه به حجاب شدت یافته از مفاسد اخلاقی و اجتماعی کاسته شده است.

نخستین چیزی که در این جا مطرح می‌شود این است که حجاب از نظر اسلام چیست؟ آیا عفاف و حجاب از منظر اسلام یکی است؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت: حجاب یک امر ظاهری و بیرونی است، یعنی در حقیقت پوشش ظاهری افراد، به‌ویژه زنان را حجاب می‌گویند و عفاف، حالتی درونی است که انسان را از گناه و حرام باز می‌دارد. در حقیقت عفت، یک خصلت و بینش و منش است و عفت فراتر و برتر از حجاب است.

فلج کردن نیروی اجتماع با بی‌حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی

عفاف تنها به زن اختصاص ندارد بلکه هم برای زن و هم برای مرد یک فضیلت محسوب می‌شود اما عفاف زن و مرد تا حدودی با هم متفاوت است در این جا بسیاری از منتقدان به اسلام این تفاوت را نوعی تبعیض بیان می‌کنند در حالی‌ که این تفاوت، دلیل بر تبعیض نیست بلکه به دلیل تفاوت در صفات و خصلت‌های بین زن و مرد است.

در حقیقت اگر پوشش به زن اختصاص یافته یا به او بیشتر از مردان تاکید شده است، به این جهت است که زن، مظهر جمال و زیبایی و مرد شیفته جمال اوست بنابراین تمایل مرد به چشم چرانی است و تمایل زن به خودنمایی و به تبع آن، دستور پوشش و امتناع از عشوه و ناز برای زن صادر شده است.

بی‌حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی اجتماع می‌شود و آنچه که موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست، حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد.

اسلام به آراستگی و زینت اهمیت می‌دهد اما در مقابل آن آشکار ساختن زینت خود در محافل اجتماعی و برای غیر محارم را باعث فساد و برانگیخته شدن شهوت و در نتیجه گناه و آلودگی می‌داند و در نتیجه آن را امری ناپسند می‌شمارد و انسان را از آن منع می‌کند.

حجاب برتر چیست؟

امام جمعه فردوس نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: حجاب در اصل به معنای پوشش است.

حجت‌السلام و‌المسلمین محمدرضا بابایی تصریح کرد: اگر چه حجاب برتر همان حجاب سنتی ما ایرانیان یعنی چادر است اما می‌توان بدون چادر هم پوشش کامل را رعایت کرد تا هم خود حفظ شود و هم دیگران را از طمع به خود مایوس کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حجاب مانع از حضور زن در اجتماع است، گفت: به فرمایش آیت‌الله مطهری حجاب مصونیت است نه محدودیت.

امام جمعه فردوس ادامه داد: این یعنی زن هم خود در حفاظ حجاب و عفاف قرار می‌گیرد و از گزند خیانت چشم هوس‌بازان محفوظ می‌ماند و هم دیگران به دلیل دیدن منظره‌های شهوت‌آلود به گناه نمی‌افتند.

بابایی گسترش فرهنگ ازدواج آسان در جامعه را مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از فسادهای اجتماعی که دختر و پسر جامعه را تهدید می‌کند، عنوان کرد و افزود: باید ازدواج آسان در جامعه رونق پیدا کند تا سن ازدواج در جامعه پایین بیاید و با تشکیل خانواده دخترها و پسرها در مصونیت قرار بگیرند.

وی یادآور شد: راه سالم‌سازی جامعه از آسیب‌های اجتماعی برگشت به سبک زندگی‌ است که رهبر معظم انقلاب مفصل به آن پرداخته‌اند و بر متولیان تعلیم و تربیت است که اندیشه‌های والای رهبری را تبیین کنند تا توسط مردم ولایت‌مدار عملی شود.

بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که حجاب مانع علم و هنر و آزادی زن نیست. از سوی دیگر حجاب نه تنها مانع تحصیل و فعالیت اجتماعی زن نمی‌شود بلکه شخصیت و مقام و منزلت زن را در جامعه و عرصه‌های جامعه بالا می‌برد.

همچنین این نکته را باید مد نظر قرار داد که شاید پاره‌ای از مسئولیت‌های زنان با حجاب او بهتر انجام می‌گیرد.

بی‌حجابی هم به مسئولیت‌های خانوادگی زن و مرد لطمه می‌زند و هم به مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها. زنی که با حجاب کامل در محیط کار و در میدان مسئولیت‌های اجتماعی ظاهر می‌شود مسئولیت خانوادگی و اجتماعی‌اش را به نحو احسن انجام می‌دهد و به این ترتیب پیوند خانوادگی محکم‌تر گشته و جامعه سالم‌تر و پربارتر می‌شود.

فاطمه زهرا (س) نمونه کامل یک زن عفیف و با حجاب است که نه تنها حجاب او مانع از حضور او در جامعه نشده است بلکه او را به یک اسوه در تاریخ جهان اسلام تبدیل کرده است.

شناخت و معرفت فاطمی نشان می‌دهد که در سیره و روش آن حضرت حفظ حجاب و عفاف اصلی مهم است که هرگز مانع فعالیت‌های اجتماعی نمی‌شود بلکه بی‌مبالاتی در حفظ و رعایت عفاف و حجاب و خودنمایی و اختلاط بی‌جا در معاشرت‌ها ممنوع و مذموم است.

حضرت فاطمه (س) وقتی وظیفه ایجاب می‌کند که سخن بگوید، با قاطعیت تمام سخنرانی می‌کند و  آنجا که دیگر لزومی برای هم‌نشینی با نامحرم نمی‌بیند، مجلس را ترک می‌کند.

اما آنچه که مسلم است تهدید و اجبار هیچگاه به عنوان نخستین راهکار برای رعایت حجاب و عفاف در جامعه اثر بخش نیست و برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه باید ابتدا پایه‌های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه‌سازی باورهای درست و فرهنگ‌سازی دقیق.

بنابراین این امر می‌طلبد که همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی که مسئولیت ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه را بر عهده دارند تمام تلاش خود را در جهت نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه به کار گیرند.

ترویج فرهنگ حجاب در جامعه باید مردمی شود

کارشناس فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باید مردمی شود و در مجموعه برنامه‌های سمن‌ها قرار گرفته و جزو فعالیت‌های اصلی آنان باشد.

فاطمه همتی تصریح کرد: فرهنگ عفاف و حجاب باید در جامعه و ابتدا در دستگاه‌های اجرایی دولت نهادینه شود یعنی دولت از کارکنان خود شروع کند.

وی به تضادهای موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: باید تضادها در جامعه رفع شود به عنوان مثال مجریان و بازیگران سینما و تلویزیون با آن چیزی که جامعه اسلامی باید باشد خیلی متفاوت نباشند.

همتی متذکر شد: همچنین برنامه اصلی مبلغین در کشور ترویج و فهم این حقیقت باشد. همان‌گونه که تبلیغ محرم و صفر را داریم جریان تبلیغ عفاف و حجاب را نیز در جامعه باید داشته باشیم.

کارشناس فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این‌که باید این موضوع جزو برنامه‌های مهم آموزش و پرورش قرار گیرد، اظهار داشت: در برنامه درسی مدارس و کتب دانش‌آموزان فواید و آثار عفاف و حیا و حجاب آورده شود.

همتی یادآور شد: همچنین باید نشست‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات در این موضوع تقویت شود و فعالان در این عرصه مورد تشویق قرار گیرند.

وی به برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی در خصوص گفتمان‌ها و نشست‌های تخصصی، اعزام مبلغان، راهپیمایی روز حجاب، صدور بیانیه و نصب بنر و تابلو جهت فضاسازی شهر امسال نیز مانند سال‌های قبل برگزار شده است.

کارشناس فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: گرچه امسال کمی از نظر اقتصادی در مضیقه هستیم اما برنامه‌های فرهنگی و کارهایی که لازم بوده را انجام دادیم.

همتی خاطرنشان کرد: در نهایت کسانی که بخواهند امنیت عمومی جامعه را با آشفتگی‌های روحی و روانی و بی‌حجابی و بی‌عفتی برهم زنند قانون با آنان برخورد جدی می‌کند.

============

گزارش از عالیه نخعی

============

انتهای پیام/69022/م40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول