اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق کشاورزی ریگان با ‌اجرای 400 کیلومتر لوله‌گذاری

با اجرای 400 کیلومتر لوله‌گذاری موتورپمپ‌های کشاورزی در شهرستان ریگان از هدررفت 70 درصد آب جلوگیری شده است و کشاورزی رونق یافت.

رونق کشاورزی ریگان با ‌اجرای 400 کیلومتر لوله‌گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان به دلیل شرایط آب و هوایی از جمله توفان‌‌ شن، گرمای شدید، تبخیر زیاد و بافت شنی ‌یکی از مناطقی است که کشاورزی در آن دشوار است، اما کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی با اقدامات مؤثر مشکلات را از مسیر ‌کشاورزان سختکوش برداشته و اکنون هر قطعه‌ای از زمین‌های کشاورزی ریگان طلا است‌.

امروز با توجه به اینکه این شهرستان یکی از ظرفیت‌ها در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی است به خود می‌بالد که در سال حماسه اقتصادی می‌تواند در تامین مایحتاج مردم کشورمان تاثیر‌گذار باشد‌.

زمانی کشاورزی در‌ شهرستان ریگان با سختی انجام می‌شد، آب در نهرهای سنتی کیلومترها تا مزارع حرکت می‌کرد و در این مسیر میزان زیادی از آب هدر می‌رفت و تا رسیدن به مزارع به نصف می‌رسید.

 

همچنین توفان‌ها و تند‌بادهای شدید شن مسیر این آبها را مسدود می‌کرد و کشاورزان روزها و ماه‌ها این نهرها را از شن خالی می‌کردند و تا آن زمان بخشی از مزارع ‌خسارت می‌دید‌.

با توجه به اینکه این شهرستان دارای بافت شنی 50 تا 80 درصدی است، آب از محل موتور‌پمپ تا مزارع هدر رفت زیادی داشت و مقدار باقیمانده آن نیز تبخیر می‌‌شد‌.

کشاورزان در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند، اما شرایط آب و هوایی مشکلات آنها را دوچندان می‌کرد.

‌امروز‌ به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اجرای لوله‌گذاری در این باغ‌ها و مزارع از محل موتور‌پمپ تا مزرعه انجام شده است به طوری که اکنون کشاورزان شور اشتیاق دو چندانی برای کشاورزی دارند و مزارع و باغ‌ خود را توسعه می‌دهند.

جلوگیری از هدررفت 70 درصد آب موتورپمپ‌ها

رضا شهیکی یکی از کشاورزان ریگان‌ به خبرنگار فارس می‌گوید: در گذشته خیلی سختی کشیدیم، آب را تا مزرعه به سختی و مشکلات هدایت می‌کردیم، اما اکنون با لوله‌گذاری آب تا مزارعمان به راحتی انجام می‌شود‌.

محراب امیری یکی از کشاورزانی که در روستاهای مورد هجوم شن‌های روان زندی می‌کند، می‌گوید: در گذشته توفان‌های شدید شن مزارع و باغ‌ها را از دستمان گرفت، زیرا آب به مزارع و باغ‌ها نمی‌‌رسید.

وی می‌گوید: شن‌های روان با جاری شدن در نهرهای آب موجب می‌شد که ما روزها مشغول جمع‌آوری شن‌ها باشیم، اما اکنون با اقدامات جهاد کشاورزی و لوله‌گذاری از محل موتور‌پمپ تا مزرعه آب به راحتی به مزارع ما می‌رسد.

رسول سلطانی یکی دیگر از کشاورزان ریگانی می‌گوید: قبلا آب از طریق نهرها به مزارع ما هدایت می‌شد در این مسیر 50 تا 70 درصد آب هدر می‌رفت و نیمی از مزارع‌ خشک می‌شد، اما با لوله‌گذاری ، نهرها فراموش شد و اکنون آب در لوله‌هایی جاری می‌شود که کشاورزی‌ را توسعه می‌دهد.

90 درصد موتورپمپ‌های ریگان لوله‌گذاری شده است

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کشاورزان ریگانی در گذشته به دلیل آبیاری از طریق سنتی با مشکلات زیادی روبه‌رو بود ‌و آب زیادی در این نهرها از طریق بافت شنی و تبخیر هدر می‌رفت.

وی افزود: با توجه به اینکه ریگان شهرستانی توفان‌خیز است در گذشته مسیرهای انتقال آب به مزارع مسدود می‌شد.

جلالی تصریح کرد: در این راستا با اجرای لوله‌گذاری در موتور‌پمپ‌های کشاورزی، آب تا مزارع از طریق لوله هدایت می‌شود.

 

 

وی ابراز داشت: بیش از 400 کیلومتر لوله‌گذاری در 300 حلقه چاه کشاورزی ریگان با اعتبار 100 میلیارد به صورت تسهیلات بلاعوض انجام شده است‌.

جلالی افزود: این لوله‌گذاری در 90 درصد موتور‌پمپ‌های شهرستان از هزار تا 3 هزار متر طی هشت سال انجام شده است‌.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: جنس این لوله‌ها از پلی‌اتیلن با اتمسفر بالاست و طوری نصب شده‌اند که کشاورزان می‌توانند اجرای آبیاری تحت فشار را در مزارع خود انجام دهند‌.

وی افزود: با اجرای این لوله‌گذاری سطح زیر کشت بالا رفته و بر کیفیت محصولات افزوده شده است‌.

جلالی خاطر نشان کرد: کشاورزان ریگانی به سیستم‌های نوین آبیاری روی آورند تا سطح زیر کشت محصولات افزایش یابد.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان یکی از قطب‌های تولید مرکبات، خرما، حنا، یونجه، وسمه، کنجد و ذرت در استان کرمان است.

...................................

گزارش از موسی ملائیان

...................................

انتهای پیام/80014/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول