اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از شهر خوشه‌های طلایی

بازار محصولات کشاورزی ارزوئیه در تمام فصول پررونق است

بازار انواع محصولات کشاورزی شهرستان ارزوئیه در تمام فصول سال پررونق و برقرار است.

بازار محصولات کشاورزی ارزوئیه در تمام فصول پررونق است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارزوئیه، شهرستان ارزوئیه یکی از قطب‌های کشاورزی در استان کرمان و حتی ایران است، چرا که در چهار فصل سال از این شهرستان محصول کشاورزی ناب مانند هندوانه، گندم، سیب‌زمینی، خیار سبز و ... وارد بازار می‌شود و این منطقه را با عنوان شهر خوشه‌های طلایی می‌شناسند.

فرماندار ارزوئیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت:‌ شهرستان ارزوئیه یکی از قطب‌های کشاورزی در استان کرمان و حتی کشور است.

حسین موسی‌علی با بیان اینکه گندم از جمله محصولات ضروری و استراتژیک و مهم کشور است، اظهار داشت: حدود 22 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در این شهرستان داشتیم که در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

برداشت 110 هزار تن گندم در ارزوئیه

وی تصریح کرد: با تخمینی که زده شده، پیش‌بینی ما این است که در سال جاری در هر هکتار پنج تن گندم برداشت شود و ما طبق پیش‌بینی شاهد برداشت حدوداً 110 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه بودیم.

فرماندار ارزوئیه با بیان اینکه در سال جاری بارندگی‌ها بهتر از سال گذشته بوده و تأثیر قابل توجهی در محصولات داشته است، عنوان کرد: بدون اینکه سطح زیر کشت گندم در شهرستان افزایش پیدا کند، تولید افزایش داشت.

موسی‌علی عنوان کرد: در سال جاری هم بارندگی به افزایش محصول کمک کرد و هم توجیه کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی و ترویج و آموزش بیماری‌ها و آفات به کشاورزان در راستای افزایش محصول مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 400 هکتار سیب‌زمینی در شهرستان ارزوئیه کشت شده که به دلیل فروش خوب در سال جاری به 500 هکتار رسیده است، ابراز داشت: این افزایش تولید می‌تواند، خیلی سودآور باشد.

برداشت 30 هزار تن سیب‌زمینی در ارزوئیه

موسی‌علی با اشاره به اینکه در هر هکتار به طور متوسط 30 تن سیب‌زمینی برداشت می‌شود، بیان کرد: سالانه 30 هزار تن محصول سیب‌زمینی در شهرستان ارزوئیه برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت سیب‌زمینی در همه شهرستان‌ها در یک مرحله انجام می‌شود‌، ابراز کرد: در شهرستان ارزوئیه کشت سیب‌زمینی در دو مرحله پاییزه و زمستانه انجام می‌شود.

این مسئول، ارقام کاشت شده سیب‌زمینی را شامل میلوا و سانته دانست و متذکر شد: دوره کاشت سیب‌زمینی چهار ماهه و میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار 6 تن است که به روش مکانیزه انجام می‌شود.

رونق صادرات محصولات کشاورزی ارزوئیه

موسی‌علی یادآور شد: سیب‌زمینی برداشت شده در ارزوئیه به استان‌های همجوار مانند هرمزگان و فارس و کشورهای عربی از جمله دبی و امارات صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان ارزوئیه 20 هکتار فضای روباز به کشت خیارسبز اختصاص داده شده است‌، افزود: خیارسبز گلخانه‌ای در 15 هکتار کشت می‌شود.

برداشت 40 تن خیارسبز در هر هکتار

فرماندار ارزوئیه با بیان اینکه در هر هکتار فضای روباز 20 تن محصول خیارسبز برداشت می‌شود‌، افزود: در هر هکتار فضای گلخانه‌ای 40 تن محصول برداشت می‌شود.

موسی‌علی، ارقام خیارسبز را شامل نگین، زحل‌، رویال‌، سلطان و خیار خاردار دانست و افزود: خیارسبز خار‌دار برداشت شده در این شهرستان به کشورهای اروپایی از جمله‌ سوئد‌، سوئیس و روسیه صادر می‌شود.

مجید حبیبی، مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از اواخر اسفند ماه جاری کشت کلم‌برگ سفید و کلم گل در 12 هکتار از اراضی وکیل‌آباد ارزوئیه به روش آبیاری نواری تیپ انجام می‌شود.

برداشت 80 تن کلم در هر هکتار

وی افزود: کشت کلم برای سومین سال متوالی در این  شهرستان صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار بیش از 80 تن برداشت شود و کشت این محصول برای 20 نفر اشتغالزایی کرده است، علاوه بر مصرف داخلی به شهرستان‌های هم‌جوار هم فرستاده می‌شود.

حبیبی تصریح کرد: کشت کلم می‌تواند، سود خوبی برای کشاورزان این بخش داشته باشد، انواع کلم غنی از ویتامین c، ویتامین A و اسیدفولیک و عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است.

وی اذعان داشت: عملیات کاشت هندوانه در شهرستان ارزوئیه از اواخر بهمن ماه آغاز و تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد، بسیاری از هم استانی‌ها ارزوئیه را به نام هندوانه می‌شناسند، اما شهرستان ارزوئیه شهرستانی چهار فصل است و انواع میوه در آن پرورش داده می‌شود.

کشت هندوانه در 6 هزار هکتار

حبیبی خاطر نشان کرد: همه ساله حدود 800 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کاشت هندوانه صورت گرفته است و ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری سطح کاشت هندوانه به بیش از 6 هزار هکتار افزایش یابد که این محصول پس از طی دوره چهار ماهه قابل برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

شناخت ظرفیت‌های کشاورزی ارزوئیه از سوی مسئولان

به گزارش فارس، شهرستان ارزوئیه اگر بیش از این مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد این استعداد را دارد که حداقل تمام نیاز‌های کشاورزی مربوط را در استان کرمان پاسخ دهد و کمک بزرگی برای تحقق حماسه اقتصادی باشد.

همچنین از نظر دامداری و کشاورزی می‌توان شهرستان ارزوئیه را بی‌نظیر عنوان کرد و در نگاه جامع می‌توان از انرژی گرمایی و خورشیدی که در این شهرستان دیده می‌شود، نهایت استفاده را کرد، اما مسئولان کشوری باید ظرفیت‌های شهر خوشه‌های طلایی را بهتر از گذشته ببینند.

==============

گزارش از: علی‌ تقی‌زاده

==============

انتهای پیام/80024/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول