اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی اصفهان:

افزایش بهره‌وری عوامل تولید اولویت بخش کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی اصفهان گفت: تلاش جدی در جهت افزایش بهره‌وری عوامل تولید در بخش کشاورزی به منظور کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران از اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی است.

افزایش بهره‌وری عوامل تولید اولویت بخش کشاورزی است

احمد صفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با اولویت‌های اجرایی و برنامه‌ای سازمان جهادکشاورزی اصفهان در سال 92 اظهار کرد: از اواخر سال 91 با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شد که احتمال ایجاد تغییراتی در روند اجرای برنامه‌ها باشد که 5 مورد را به عنوان جهت‌گیری‌های اصلی سازمان مشخص کردیم.

وی ادامه داد: از نخستین اولویت‌های سازمان تکمیل طرح‌های نیمه تمام بخش کشاورزی با استفاده از تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری افراد به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و محصولات فرآوری شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی اصفهان در این رابطه افزود: در خصوص اجرای این هدف منابعی را از سال گذشته داشته‌ایم و بخشی هم از آورده‌های افراد بوده که از میان 5 هزار طرح اجرا شده که بخش عمده ‌ای از آن در سال جاری بوده و همچنان نیز ادامه دارد که با استفاده از صندوق توسعه ملی در حال تکمیل و وارد شدن به مدار تولید است.

وی ادامه داد: تلاش جدی در جهت افزایش بهره‌وری عوامل تولید در بخش کشاورزی به منظور کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد بهره‌برداران، سودآوری فعالیت‌ها و در نهایت اقتصادی شدن تولیدات بخش کشاورزی از دیگر اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی است.

صفی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و انرژی در اصلاح ساختار و رسیدن به ظرفیت اقتصادی در تولیدات دامی اقداماتی انجام شده است که همچنان نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: واحدهایی مانند واحدهای گلخانه‌ای، مرغداری و گاوداری که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و ظرفیت پایینی دارند شناسایی شده، مجوز داده شده و زمین به آنها واگذار می‌شود تا بتوانند ظرفیت خود را به حد اقتصادی برسانند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: به واحدهایی که سیستم‌ها و تجهیزات داخلی آنها قدیمی و فرسوده بوده کمک شده تا اصلاحات لازم را انجام دهند که این کمک‌ها در حوزه‌های آموزشی و فنی بوده همچنین منابع و تسهیلاتی را در نیز اختیار آنها قرار داده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد: از 63 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی میزان 50 درصد به برای انجام امور بهسازی و نوسازی واحدهای تولیدی در استان اختصاص داده شده است.

صفی توجه ویژه به تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی را از دیگر اولویت‌های این سازمان دانست و افزود: با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی و محدودیت شدید منابع آب با رویکرد تبدیل زراعت‌هایی با مصرف آب بالا به باغ و گیاهان علوفه‌ای با توجه به مزیت‌های نسبی این‌گونه کشت‌ها برای استان و کشور الگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند تغییر است.

وی افزود: این موضوع یکی از برنامه‌هایی است که در اولویت‌های ما قرار دارد و در استان به صورت علمی توسط گروهی از کارشناسان در حال بررسی است و در حال حاضر به صورت مقطعی در استان بر روی آن کار می‌شود.

* برنامه‌ شاخص در سال 92 حمایت از تولید محصولات ویژه در بخش کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی اصفهان تصریح کرد: حمایت جدی از تولید محصولات ویژه در بخش کشاورزی (تولید محصول با رعایت حد مجاز آنتی بیوتیک‌ها در پرورش دام و طیور و باقیمانده سموم در محصولات زراعی و باغی) با هدف تأمین بخشی از نیاز داخل و بازارهای صادراتی از برنامه‌هایی است که طی دو سال گذشته در حال اجرا است و امسال نیز به عنوان یکی از برنامه‌های مهم خود در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در واحدهای مرغداری به صورت جدی رعایت حد مجاز آنتی بیوتیک‌ها را دنبال می‌کنیم که 50 واحد مرغداری زیرپوشش بوده و دیگر محصولاتی که تحت پوشش این روش تولید قرار گرفت انار و سیب است.

صفی آخرین اولویت مورد بررسی سازمان را اصلاح فرآیندهای ارائه خدمت به مراجعین و بهره‌برداران بخش در جهت افزایش سرعت و دقت در انجام خدمات دانست و اذعان داشت: از نمونه‌های انجام شده آن مستقر کردن استاندارد ایزو و فرایندها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند در جهت اصلاح فرایند انجام امور و کاهش بروکراسی اداری است.

* 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص دارد

وی بودجه مصوب سال 92 را 16 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی که تحقق آن با مشکلات روبه‌رو است دانست و اظهار کرد: به صورت خوشبینانه 20 درصد از بودجه مصوب تحقق می‌یابد که در حال حاضر تنها میزان 3.5 درصد از آن اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی اصفهان افزود: از طرفی تسهیلات که با نرخ 7 درصد برای اولین بار در اختیار جهادکشاورزی قرار گرفت بخشی از نیازهای سازمان را برطرف کرد و در سال جاری نیز به دنبال استفاده منابع صندوق توسعه ملی است که به‌صورت قانونی نیز 10 درصد از این میزان باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه اشتغال در بخش کشاورزی کمتر به بودجه عمومی دولت وابسته نبوده خاطرنشان کرد: با این وجود بخشی از فعالیت‌های زیربنایی و امور حاکمیتی وابسته به بودجه دولت بوده که در حال حاضر دچار وقفه و خلل شده است.

صفی افزود: اگر تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی و به‌خصوص در اصفهان به دلیل توانمندی‌هایی که بهره‌برداران دارند اختصاص داده شود می‌توان بخشی از نیازها مانند طرح‌های زیربنایی و کانال‌های آبرسانی را برآورده کرد.

انتهای پیام/63015/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول