اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تولیدات گیاهی جهاد‌کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

اراضی دیم و الگوی نامناسب کشت عامل عقب‌ماندگی کشاورزی کردستان

معاون تولیدات گیاهی جهاد‌کشاورزی کردستان گفت: دلیل عقب‌ماندگی کشاورزی استان نسبت به دیگر استان‌های کشور وسعت اراضی و باغات دیم و همچنین نبود الگوی کشت مناسب است.

اراضی دیم و الگوی نامناسب کشت عامل عقب‌ماندگی کشاورزی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کشاورزی به عنوان محور توسعه استان کردستان معرفی شده و این در حالی است که وضعیت کشاورزی استان کردستان در مقایسه با سایر استان‌های کشور در رتبه خوبی قرار ندارد.

سهم استان کردستان در بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در سال 87 برابر با 0.9 کل کشور بوده که در بین 31 استان، در آن زمان رتبه 25 کشوری را دارا بوده است.

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در سنندج دلیل عقب‌ماندگی کشاورزی استان کردستان نسبت به دیگر استان‌های کشور را وسعت اراضی و باغات دیم و همچنین نبود الگوی کشت مناسب برشمرد و اظهار کرد: در حال‌حاضر 85 درصد از اراضی کشاورزی استان دیم است.

کمال‌الدین رشادت در مورد کشت گندم کردستان گفت: در سال‌جاری 500 هزار هکتار گندم دیم و 35 هزار هکتار گندم آبی در برنامه کاشت است، که با توجه به اینکه قیمت گندم امسال مناسب بود، برای سال آینده یک‌هزار و 50 تومان تعیین‌شده گرایش مردم به کشت گندم بیشتر از سنوات قبل شود.

وی تصریح کرد: در مزارع کشاورزی اگر کشاورزان به مسائل مزرعه توجه کنند، به افزایش تولید بیشتر می‌توان امیدوار بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد‌کشاورزی کردستان در مورد افزایش قیمت گندم گفت: هر چند یک‌هزار و 50 تومان قیمت واقعی گندم نیست، اما رغبت مردم به تولید گندم افزایش یافته‌ است.

رشادت از تولید 700 هزار تنی گندم سال گذشته در استان خبر داد و افزود: سال گذشته 700 هزار تن تولید داشتیم که 520 هزار تن آن خریداری شد.

به گفته وی کردستان سومین استان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کشور بود.

رشادت خاطرنشان کرد: معتقدیم بیشتر از 520 هزار تن امکان خرید داشتیم که به دلیل کیفیت بالای گندم استان بخشی از گندم کردستان به استان‌های مجاور مثل زنجان، همدان و زنجان رفت.

یارانه دولت به فرآوری کننده‌های بذر پرداخت می‌شود

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان در ادامه سخنان خود گفت: حدود 8 هزار تن بذر طبقات مختلف پرورش مادری و گواهی‌شده را تدارک دیده‌ایم که به ازای هر کیلو 200 تومان دولت به فرآوری‌کنندگان بذر یارانه پرداخت می‌کند.

رشادت ادامه داد: در استان 60 درصد بذور توزیع‌شده و در اختصاص یارانه در اصل کشاورز منتفع است و ما یارانه را به فرآوری‌کننده بذر می‌دهیم.

وی همچنین بیان داشت: در استان با 8 نفر فرآوری‌کننده طرف هستیم که اگر بخواهیم یارانه را مستقیم به کشاورزان بدهیم با هزاران کشاورز باید طرف باشیم که مدیریت و تمرکز بر چنین امری دشوار و محال خواهد بود.

رشادت در مورد کود کشاورزی گفت: سهمیه کود ازته استان کردستان 55 هزار تن بوده که حدود 28 درصد از آن به استان وارد شده است.

وی افزود: کودهای فسفاته 11 هزار تن سهمیه داریم که حدود 5 درصد از آن به استان وارد شده و لازم است هماهنگی لازم برای تخصیص سهمیه، نقل و انتقال کودها به استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت کود افزایش‌یافته و اقداماتی برای هماهنگی و کمک انجام شده گفت: این کمک‌ها به عنوان سرمایه در گردش کمک به کارگزاران توزیع کود شیمیایی داده شده است.

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی استان اضافه کرد: همچنین بنا شد کمک‌ها به صورت یک‌ماهه و به صورت تجاری از طریق شرکت خدمات حمایتی، کود در اختیار کشاورزان قرار داده شود و همه کارمزدها افزایش‌یافته که همین امر سبب بالا‌رفتن انگیزه برای آن‌ها شده است.

انجام 20 هزار هکتار عملیات خاک‌ورزی حفاظتی

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان از انجام 20 هزار هکتار عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در استان خبر داد.

رشادت اظهار کرد: عملیات خاک‌ورزی به شهرستان‌ها ابلاغ شده که هدف حذف گاوآهن برگردان‌دار در مزارع و استفاده از دستگاه خاک‌ورز حفاظتی و بذر‌کار کشت مستقیم است.

وی در مورد کشت جو در استان گفت: در هر سال حدود 4 هزار هکتار جو آبی و 30 هزار هکتار جو دیمی کشت داریم، که امسال پیش‌بینی همین مقدار کشت می‌شود.

به گفته وی بهتر است کشاورزان سیب زمینی مزارع را به موقع برداشت کنند تا به‌موقع برای کشت پاییزه گندم آماده شود و این انتظار از سیب‌زمینی کاران می‌رود که در این مورد تأخیر نداشته باشند.

کشت 600 تن کلزا در کردستان

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان در ادامه سخنان خود گفت: سال گذشته 2 هزار هکتار در استان کشت شد، که در جمع 600 تن برداشت داشتیم.

رشادت بیان کرد: از کشاوزران درخواست می‌شود با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا از یک‌هزار و 20 تومان به یک‌هزار و 900 تومان که قیمت مناسبی هم است، رغبت نشان دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به‌اینکه سال گذشته تا قیمت یک‌هزار و 600 تومان هم توسط کارخانجات روغن کشی خریداری شده، امسال هم پیش‌بینی می‌شود از قیمت تضمینی خرید کلزا با قیمت بالاتر از نرخ خرید تضمینی خریداری شود.

270 هزار تن میوه محصول باغات کردستان

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود 270 هزار تن میوه از 36 هزار هکتار باغات استان تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به‌اینکه امسال به مزارع توت‌فرنگی و هم به باغات بادام و زردآلو خسارت وارد شد، گفت: سرمای دیررس بهاره حدود 20 تا 30 هزار تن تولید استان را کم کرد.

رشادت خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تعدادی از باغات نهال استان به بارور تبدیل‌شده و مسئله مدیریت‌باغ هم به خوبی انجام شد در کل تولید میوه در استان کاهش نیافت.

وی با اذعان بر اینکه از محل اعتبارات بخش باغبانی برای خرید نهال یارانه دار کشاورز به استفاده از نهال شناسنامه‌دار ترغیب می‌شود، گفت: جهاد‌کشاورزی برای احداث باغات‌تجاری کمک کرد، که هم نهال‌ها اصلاح شده و هم کشت آن به صورت ردیفی و تحت نظر کارشناسان کشاورزی بود.

رشادت در پایان افزود: برای کاشت نهال و استقرار نهال در باغ لازم است آبیاری باغ به آبیاری قطره‌ای تبدیل‌شده و عملیات اصلاح کاشت هم اعمال شود.

انتهای پیام/79014/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول