اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معتادان پرخطر معضل شهر زنجان

معتادان پرخطر در زنجان جمع‌آوری می‌شوند، اما اقامتگاه اجباری بر ترک این معتادان در زنجان هنوز راه‌اندازی نشده است.

معتادان پرخطر معضل شهر زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اعتیاد یک بیماری روانی، اجتماعی و اقتصادی است که از مصرف غیر طبیعی و غیر مجاز برخی مواد مانند الکل، تریاک، حشیش و... ناشی می‌شود و موجب وابستگی روانی یا فیزیولوژیک فرد مبتلا به این مواد می‌شود و در عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی وی تأثیرات نامطلوب بر جای می‌گذارد.

بررسی پدیده اعتیاد در قالب علوم پزشکی، روانشناسی و جامعه‌شناسی صورت می‌گیرد، از سال 1964 میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه نموده‌ است، اما استفاده از اصطلاح اعتیاد هنوز رایج است.

اعتیاد به مواد مخدر افزون بر زیان‌هایی که به طور مستقیم برای مصرف‌کننده آن دارد و هیچ فایده و سودی برای استفاده آن تأیید نشده‌ است، یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت است و همچنین زیان‌های اجتماعی و اقتصادی درخوری برای جامعه دارد که از آن میان می‌توان به از بین بردن بخشی از نیرو و مغز فعال جامعه اشاره کرد.

اما در این گزارش قصد نداریم در خصوص اعتیاد و مضرات آن سخن بگوییم، بلکه هدف این گزارش ارائه مشکلاتی است که معتادان پرخطر به وجود می‌آورند.

حضور معتادان پرخطر در برخی از معابر عمومی شهر زنجان همواره مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

اگر چه بارها حضور معتادان پرخطر به گوش مسئولان رسیده است اما هنوز اقامتگاه اجباری برای ترک اعتیاد معتادان در زنجان راه‌اندازی نشده و به همین خاطره جمع‌آوری معتادان نیز که از سوی نیروی انتظامی صورت می‌گیرد، اثراتی در جامعه نداشته است.

برخی از مناطق شهر زنجان از جمله بی‌سیم، اسلام‌آباد و میدان محمدیه زنجان محلی برای پاتوق معتادان پرخطر است و به راحتی خرید و فروش مواد مخدر در این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

حضور معتادان پرخطر در جامعه اگر چه برای خانواده‌های آنان مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما عوارض اجتماعی حضور این افراد در جامعه به مراتب بیشتر است و جرائمی که این افراد انجام می‌دهند، بیشتر افراد جامعه را آزار می‌دهد.

استان زنجان از استان‌های امن کشور محسوب می‌شود اما حضور معتادان پرخطر تهدیدی برای امنیت افراد جامعه محسوب می‌شود.

حضور معتادان در جامعه موجب نازیبا شدن چهره شهر زنجان می‌شود و این امر زیبنده پایتخت شور و شعور حسینی و شهر غواصان دریادل نیست.

گفتنی است، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان نیز از اجرای طرح‌های مختلف جمع‌آوری معتادان پرخطر در زنجان خبر داد و افزود: در زمینه اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پس از شناسایی محل پاتوق معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در محلات آلوده طرح پاکسازی را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه چندین بار معتادان تابلو در زنجان جمع‌آوری شده‌اند، افزود:‌ متاسفانه اقامتگاه اجباری اعتیاد در زنجان وجود ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی تنها در جمع‌آوری معتادان نقش خود را ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: نگهداری معتادان توسط بهزیستی باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به منظور سالم‌سازی و پاکسازی مناطق آلوده و جلب رضایت عمومی مردم این طرح و طرح‌های مشابه همچنان تداوم خواهد یافت و مردم نیز همواره پلیس را در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح‌ها مساعدت می‌کنند.

صالحی تصریح کرد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده معتادان پرخطر و تابلو با حکم قضایی جمع‌آوری شده و برای بستری ترک مواد مخدر به مراکز اقامتی ارجاع داده شوند.

وی گفت:‌ برای پاک کردن چهره شهر از وجود معتادان تابلو و ولگرد ماموران انتظامی، طرح جمع‌آوری معتادان تابلو و پاکسازی نقاط آلوده شهری را در استان زنجان اجرا می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان زنجان بیان کرد: این طرح با همکاری و همت پلیس مبارزه با مواد مخدر، کلانتری‌ها و یگان امداد به مرحله اجرا در می‌آید.

همچنین بهزیستی استان زنجان نیز پیش از این، از راه‌اندازی اقامتگاه اجباری خبر داده بود و قرار است به زودی این اقامتگاه احداث شود.

یادآور می‌شود، هنوز این امر محقق نشده و طرح جمع‌آوری معتادان در حد جمع‌آوری باقی مانده است.

فارس امیدوار است به زودی این اقامتگاه اجباری در استان راه‌اندازی و جمع‌آوری معتادان پرخطر عقیم نماند.

انتهای پیام/73006/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول