اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اعتیاد؛ پدیده‌ای در تقابل با تمدن اسلامی

اعتیاد اصلی‌ترین معضلی است که ذره‌ذره اصالت جامعه را پوچ می‌کند و همچون موریانه‌ای تنیده در جسم و جان جوانان، آنان را به ورطه نابودی می‌کشاند.

اعتیاد؛ پدیده‌ای در تقابل با تمدن اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، پدیده اعتیاد و گرایش به سوی استعمال انواع مواد مخدر‌ها در حال حاضر به دغدغه‌ای اساسی بین خانواده‌ها، متولیان اجتماعی و دستگاه‌های گوناگون مرتبط با این مسئله تبدیل شده است.

کشت و تولید خشخاش در شهر‌ها و نواحی مختلف افغانستان و صادرات این بلای خانمان‌سوز به جوامع خریدار سبب شده تا بلا و مصیبتی جانکاه‌تر و سوزناک‌تر از قتل، آدم‌کشی و هزاران آفت زشت و پلید دیگر دامن‌گیر مردمان جوامع شود و جوانان و افراد کم‌سن و سال‌تر را در معرض گرفتاری و تهدید این معضل قرار دهد.

سنین گرایش به مواد مخدر هم‌اکنون در جوامع در حال رشد به ویژه کشور ما به علت همجواری و همسایگی با اصلی‌ترین مرکز کشت و تولید این بلای خانمان‌سوز به شدت روند کاهشی دارد.

کشفیات و دستگیری‌های حوزه مواد مخدر نیرو‌های انتظامی و قضایی همه و همه طی چند سال اخیر موجی از نگرانی‌ها را در خصوص گسترش و شیوع این معضل خطرناک متوجه خانواده‌های دارای فرزند جوان و در معرض گرایش به این بلای خانمان‌سوز کرده است.

همکاری نیروی انتظامی و ادارات برای پیشگیری از اعتیاد

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بویین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا در خصوص مبارزه با معضل اعتیاد اظهار داشت: نیروی انتظامی این شهرستان با همکاری دیگر ادارات و نهادها تاکنون اقدامات خوبی را برای مبارزه با بلای خانمان‌سوز اعتیاد به انجام رسانده است.

رسول حسین‌آبادی افزود: شهروندان باید با همکاری بیشتر با مجموعه خدوم پلیس آنان را در اهداف خویش و مبارزه با مخلان نظم و امنیت اجتماعی یاری دهند و مقدمات توسعه و رفاه بیشتر شهری را مهیا کنند.

البته با عنایت به مسئله پیشگیری از اعتیاد چند سالی است که رسانه به عنوان بازوی حرکتی جامعه به سراغ این مسئله آمده و به طور جد با ارائه برنامه‌ها، پخش کلیپ‌ها و مستند‌های جنجالی در خصوص به دام‌افتادگان و برپاخاستگان از دام اعتیاد، پلیس را در این زمینه یاری رسانیده است.

کانون خانواده‌ها امروزه باید با اتخاذ روش‌های نوین و پیشروی منطبق بر اصول و مطالب دینی از گرایش فرزندان خود به سمت و سوی استعمال مواد مخدر و اعتیاد جلوگیری کنند و مانع از تباهی و پوچی جوانان شوند.

تشدید برخورد قاطع با فروشندگان مواد مخدر

فرماندار بویین زهرا نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید نسبت به آموزش و پیشگیری از اعتیاد برای نسل‌های جوان تلاش کنند.

احد احمدی همت و دغدغه دولت‌مردان و نیروی انتظامی را در مبارزه شبانه روزی با مسئله اعتیاد بسیار مهم و ستودنی خواند و تصریح کرد: شهروندان نیز باید در این راستا نهایت همکاری و تعامل را با مجموعه خدوم و نیروی انتظامی داشته باشند.

وی عنوان کرد: اهمیت پیشگیری و درمان و نیز مبارزه عملی با اعتیاد امری مهم و ضروری در جامعه کنونی شمرده می‌شود.

فرماندار بویین زهرا تصریح کرد: انهدام کارگاه‌های تولید و عرضه شیشه، کراک و لابراتوارهای صنعتی مبارزه با تولید مواد روان‌گردان جزو سیاست‌های مهمی است که در جامعه از سوی نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود.

احمدی به برگزاری مداوم جلسات و نشست‌های ویژه برای پیگیری امور اجتماعی به ویژه اعتیاد در فرمانداری بویین زهرا با حضور مسئولان مربوطه اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدامات ضربتی و ارزشمند مسئولان طی چند ساله اخیر دستاورد‌های بزرگی در زمینه کشف و شناسایی نقاط خرید و فروش مواد مخدر در این شهرستان به دست آمده است.

وی ادامه داد: رسیدگی به خواسته‌های جوانان مانند تأمین مالی و برآورده کردن آن‌ها نیز در جلوگیری از گرایش آنان به سوی اعتیاد نقش و جایگاه بسیار بالایی دارد.

فرماندار بویین زهرا به وجود برخی عناصر سودجوی مخل امنیت اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود: نیروهای انتظامی باید با قدرت جلوی کسانی که در پی شیوع مواد مخدر و اعتیاد در بین جوانان هستند، مقابله کند و از وقوع و بروز فساد در سطح نقاط مختلف جلوگیری به عمل آورد.

آسیب‌شناسی سطحی و عدم درک هجمه دشمنان در جنگ نرم عامل مهم و اصلی در گسترش و شیوع اعتیاد بین خانواده‌هاست که با شیوع روزافزون این معضل باز هم هنوز عده‌‌ای در خواب غفلت به سر می‌برند و بازی را به نوعی به حریف واگذار کرده‌اند.

آگاهی خانواده‌ها به ویژه پدر و مادر از نحوه ارتباطات، چگونگی انتخاب دوستان، نوع سلایق و شرایط جسمی، چگونگی برخورد در خانه، روحیات و اخلاق فرزندان خود در جلوگیری از اعتیاد تأثیری انکارناپذیر دارد و تنها از این طریق است که نقش پیشگیرانه والدین مشخص می‌شود.

چارچوب‌سازی برای ترک اعتیاد معتادان در بویین زهرا

اکبر نصیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: نقش خانواده ها در امر نگهداری فرزندان بسیار حساس است و باید نظارت بیشتری نسبت به فرزندان خویش داشته باشند تا گرفتار بلای خانمان‌سوز اعتیاد نشوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا در خصوص ضرورت چارچوب‌سازی و اتخاذ قوانین مناسب برای ترک اعتیاد در جوانان افزود: گروه‌های مختلف مسئول در جامعه وظیفه دارند تا هر یک به نوبه خود از گرایش جوانان به اعتیاد جلوگیری کنند و مانع از تباهی خانواده‌ها شوند.

بر این اساس با توجه به ازدیاد آفات اجتماعی و خطرات فرهنگی و اجتماعی که متوجه جوانان و نوجوانان قرار دارد، خانواده‌ای می‌تواند موفق عمل کند که همواره امر پیشگیری را مقدم بر برخورد و مأیوس‌سازی پس از گرفتاری فرزند در منجلاب بدبختی و دام‌های تنیده ضد فرهنگی قرار دهد و در راستای تسهیل در امورات فرزند خود کمک و مشوق وی در عرصه‌هایی باشد که جوان به آن علاقه‌ نشان می‌دهد.

رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی نیز در این مصاف نابرابر و شبیخونی که دشمنان علیه جوانان و اعتقادات راسخ آنان به راه انداخته‌اند، باید حداکثر توان خویش را خرج منافع و آموزه‌های کنونی جامعه کنند.

این نهادها باید به کمک دستگاه‌های دیگر با اجرای برنامه‌های مفید، ارزشمند و پرمحتوا در زمینه کاهش بلایا و آفاتی خطرناک مانند گرداب‌های فلاکت‌بار طلاق و جدایی، رواج بی‌اخلاقی و خشونت‌های اجتماعی و معضل اعتیاد همت بگمارند.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول