اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

معتاد بیمار، معتاد مجرم/ اعتیاد بزرگترین چالش قرن اخیر

اعتیاد بی‌شک یکی از بزرگترین چالش‌های قرن اخیر به خصوص در ایران است که همواره مشکلات فراوانی برای جامعه، خانواده و فرد به همراه دارد.

معتاد بیمار، معتاد مجرم/ اعتیاد بزرگترین چالش قرن اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در یک نگاه اجمالی به تیتر اخبار منتشر شده در صفحات حوادث، با جرایم گوناگونی که توسط افراد معتاد صورت گرفته است مواجه می‌شویم که این مسئله نشان از اهمیت توجه به معتادین در جامعه دارد.

اما همانگونه که باید در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با معتادین مجرم اقدامات لازم صورت گیرد، باید به درمان این افراد نیز توجه ویژه شود تا زمینه کاهش جرائم در جامعه و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند.

در همین ارتباط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: در قوانین جدید مبارزه با مواد مخدر، نگاه به فرد معتاد، نگاه بیمارگونه است و مادامی که معتاد به سمت درمان و مراکز درمانی می‌رود بیمار به حساب می‌آید مگر آنکه اقدام به درمان نکند و جرمی مرتکب شود.

سردار عزیزالله ملکی افزود: نیروی انتظامی همواره سعی می‌کند شاخصه‌های معتاد بیمار و معتاد مجرم را در نظر بگیرد، اما متاسفانه بسیاری از مشکلات در جامعه مربوط به مصرف کنندگان مواد مخدر است که برای تامین هزینه خرید مواد مخدر اقدام به دزدی و تخلفات خرد می‌کنند.

وی با بیان اینکه انتظار از نیروی انتظامی همواره بیشتر از دیگر نهادهای دخیل در بحث مواد مخدر است تصریح کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر مردم نیروی انتظامی را در پیشانی این مبارزه می‌بینند در صورتی که سازمان‌های بسیاری در بحث مبارزه با مواد مخدر دخیل هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بیان داشت: مردم سیمای شهر را مشاهده می‌کنند و اگر فرد معتادی را ببینند از پلیس می‌خواهند تا با آن فرد برخورد کند در صورتی که فرد معتاد باید تحت نظارت سازمان‌های دیگر قبل از اعتیاد و یا بعد از اعتیاد قرار می‌گرفته تا به این وضع دچار نشود.

ملکی ادامه داد: ما بر این باوریم که نجات یک معتاد نجات جامعه است و بر همین اساس با معتادین رفتار می‌کنیم در صورتی که نگاه مردم به معتاد نگاه بیمار گونه نیست و به وی به چشم مجرم نگاه می‌کنند، اما هدف نیروی انتظامی در بحث اعتیاد و معتادان، نگاه تربیتی است و در مرحله نخست نیروی انتظامی به فرد معتاد کمک می‌کند تا با معرفی به مراکز درمانی و ترک اعتیاد وی را به دامان جامعه و خانواده برگرداند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اولین نگاه به فرد معتاد از دید نیروی انتظامی نگاه بیمارگونه و درمانگر است، اما زمانی که فرد معتاد جرمی مرتکب شود نگاه نیروی انتظامی به وی مجرمانه است و با آن فرد برخورد خواهد کرد.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز گفت: کشور ایران به لحاظ جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان در شاهراه ترانزیت مواد مخدر مورد توجه قاچاقچیان قرار دارد، به همین دلیل همواره مورد تهدید و توزیع مواد مخدر قرار می‌گیرد.

حسن رحیمی‌تبار اظهار داشت: در قانون هرگونه خرید، فروش و نگهداری مواد مخدر جرم محسوب شده و اگر فردی اقدام به خرید، فروش و نگهداری مواد مخدر کند مجرم است اما، عمدتا معتاد به فردی گفته می‌شود که اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کند و باید با افرادی که توزیع کننده مواد مخدر هستند تفاوت قائل شد.

وی تصریح کرد: در کشورمان زمینه‌های لازم برای درمان و ترک افراد معتاد فراهم شده است که بیشترین حجم درمان معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد صورت می‌گیرد، که افراد مصرف کننده مواد مخدر می‌توانند با مراجعه به این مراکز و یا معرفی از طرف نهادهای مربوطه تحت درمان قرار گیرند.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه نگاه اسلامی حاکم بر کشور همواره بر اساس یک نگاه انسانی و رفعت اسلامی به افراد است، افزود: سیاست‌های جمهوری اسلامی به دلیل نگاه انسانی و صرف سرمایه گذاری‌های بسیار زیاد به دنبال مبارزه با مواد مخدر و عدم آلوده شدن افراد در جامعه است و اگر فردی به مصرف مواد مخدر آلوده شد نهادهایی که در کمیته کاهش آسیب و درمان اعتیاد هستند، موظفند تا این معتادین را زیر پوشش خود قرار داده و پس از درمان و آموزش‌های لازم برای اشتغال، آنها را به جامعه و کانون خانواده باز گردانند.

رحیمی‌تبار خاطر نشان کرد: از نگاه قانون معتاد در جامعه یک بیمار شناخته می‌شود اما همین افراد برای تامین مواد مصرفی خود دست به انواع جرائم می‌زنند که پس از ارتکاب جرم، مجرم شناخته شده و قانون با آنان به عنوان یک مجرم برخورد می‌کند اما، معتاد به خودی خود مجرم نیست و باید به عنوان فرد بیمار تحت درمان قرار گیرد.

یکی از پزشکان مرکز درمانی ابراهیم آباد اراک در خصوص تفاوت بین معتاد بیمار و معتاد مجرم گفت: تعریفی که از اعتیاد در جامعه وجود دارد به افرادی گفته می‌شود که اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند و چون طبق قانون مصرف مواد مخدر جرم است به فردی که به صورت دانسته اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کند معتاد مجرم می‌گوییم، اما افرادی که پس از مصرف مواد مخدر اقدام به درمان کنند به عنوان معتادین بیمار زیر پوشش‌های درمانی قرار می‌گیرند.

احمدرضا سمیعی افزود: به عنوان پزشکی که با معتادین در ارتباط هستم اعتیاد را یک بیماری می‌دانم اما، رفتار معتادین در زمان مصرف کاملا متفاوت از زمانی است که نیازمند مصرف مواد مخدر هستند که شامل رفتارهای ضد اجتماعی و مجرمانه است و باید دانست این رفتارها در اختیار فرد معتاد نیست و دلیل آن مصرف ماده مخدر است.

سمیعی تصریح کرد: اعتیاد در واقع نوعی بیماری به شمار می‌رود که بیشتر شامل مسائل روحی روانی و جسمی است که اگر فرد آلوده به مواد مخدر شود، شدت این مشکلات بیشتر می‌شود. به این معنا که عمده ترین دلیل گرایش افراد به مواد مخدر مسائل روحی روانی است که اعتیاد نه تنها آن را تسکین نمی‌کند بلکه تشدید می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مخدرهای صنعتی که در حال حاضر در بازار مصرف وجود دارد از دسته محرک‌های شیمیایی هستند که در فرد ایجاد توهم کرده و موجب یک سری رفتارهای خاص در مصرف کننده می‌شود، که عاملی برای تبدیل افراد از یک فرد بیمار به یک فرد مجرم است به همین دلیل در درمان معتادینی که از مواد مخدر محرک استفاده می‌کنند توصیه بر روش پرهیز مداری است که لازم است به صورت اجباری تحت درمان قرار گیرد.

قبل از هر چیز مبارزه با قاچاق و پیشگیری از آلوده شدن جامعه به مواد مخدر از اهمیت بالایی برخوردار است که این اهمیت تا زمان درمان فرد معتاد باید مورد توجه قرار گیرد تا مصرف کنندگان مواد مخدر قبل از انجام اقدامات مجرمانه و آسیب رساندن به خود و جامعه تحت پوشش قرار گیرند.

انتهای پیام/87002/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول