اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی خبر داد

ارائه طرح‌های مشاوره ژنتیک به زوج‌های جوان آذربایجان غربی

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی گفت: اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی در قالب طرح‌های مشاوره ژنتیک خدمات لازم را به زوج‌های جوان ارائه می‌دهد.

ارائه طرح‌های مشاوره ژنتیک به زوج‌های جوان آذربایجان غربی

پروین محمدپوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با هدف پیشگیری از بروز معلولیت‌ها، معاونت امور پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی در قالب طرح‌های مشاوره ژنتیک خدمات لازم را به زوج‌های جوان ارائه می‌دهد.

وی با اعلام اینکه بهزیستی یکی از متولیان اصلی مشاوره ژنتیک در کشور است، گفت: هدف اصلی انجام این مشاوره‌ها، جلوگیری از تولد نوزاد معلول در خانواده‌ها و در نتیجه تحمیل بار سنگین اقتصادی ناشی از آن به خانواده و جامعه است.

وی به استقبال کم مردم استان از برنامه‌های مشاوره ژنتیک بهزیستی استان اشاره کرد و افزود: لازم است برای فرهنگ‌سازی بیش‌تر در ارتباط با ضرورت انجام این مشاوره‌ها اقدامات اساسی صورت بگیرد.

محمدپوری ترس از تقبل هزینه‌های کلان آزمایشات ژنتیک را دلیل اصلی هراس خانواده‌ها از روی آوردن به این مشاوره‌ها عنوان و تاکید کرد: تمام مشاوره‌های ژنتیک به انجام آزمایش ژنتیک منجر نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: حتی اگر مشاوره‌ای به انجام آزمایش منجر شود، باید هزینه این آزمایش را با هزینه تولد یک نوزاد معلول و بار سنگین اقتصادی وارد از آن به خانواده و جامعه مقایسه کرد که در صورت عدم انجام این آزمایش‌ها با تولد نوزاد معلول به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌شود.

محمدپوری عدم استقبال پزشکان از همکاری در این طرح را از دیگر دلایل کاهش استقبال مردم از این مشاوره‌های ژنتیک عنوان کرد و افزود: باید در این زمینه هم با جدیت به رفع مشکلات مربوطه پرداخت، چرا که بدون همکاری پزشکان حاذق موفقیت در انجام این طرح ممکن نیست.

وی پایین بودن سطح آگاهی خانواده‌ها و عدم احساس ضرورت انجام این مشاوره‌ها را از دیگر موانع پیش رو در این زمینه دانست و تاکید کرد: باید با اطلاع‌رسانی‌های گسترده مردم را نسبت به عوارض این بی‌توجهی‌ها آگاه کنیم.

محمدپوری با بیان اینکه بهترین زمان برای انجام مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج است، خاطرنشان کرد: البته با مشاوره قبل از بارداری هم می‌توان تا حدی از تولد نوزاد معلول جلوگیری کرد.

وی تعداد مراکز مشاوره دولتی ژنتیک بهزیستی در استان را دو مرکز در ارومیه و مهاباد اعلام کرد و افزود: البته دو مرکز مشاوره خصوصی نیز در ارومیه و یک مرکز مشاوره خصوصی در شهرستان‌ میاندوآب نیز توسط بهزیستی استان راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت هستند.

محمدپوری از اهتمام بهزیستی آذربایجان غربی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک در سایر شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم خانواده‌های نیازمند انجام آزمایشات ژنتیک را برای جلوگیری از تولد نوزاد معلول، مورد حمایت‌های مادی بهزیستی استان قرار دهیم.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی آذربایجان غربی از برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه پزشکان برای جلب مشارکت آنان در انجام مشاوره‌های ژنتیک بهزیستی استان خبر داد و افزود: برای ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به ضرورت و اهمیت انجام این مشاوره‌ها، اقداماتی را در استان به اجرا در می‌آوریم.

انتهای پیام/61006/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول