اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طرح هادی سرآغاز طرح توسعه روستایی/ طرح هادی کلیدی برای زیباسازی روستاها

طرح‌های هادی روستایی از پروژه‌هایی است که در راستای فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌‌شود که در زیباسازی روستاها نقش بسیار مهمی داشته است.

طرح هادی سرآغاز طرح توسعه روستایی/ طرح هادی کلیدی برای زیباسازی روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، طرح هادی روستایی طرحی است که برای سازماندهی و اصلاح بافت موجود در روستاها اجرا می‌شود.

این طرح از اوایل دهه 70 توسط بنیاد مسکن در کشور برای عملکردهای مختلف مسکونی، تجاری، کشاورزی، تاسیساتی، تجهیزاتی و نیازمندی‌های عمومی روستا‌ها اجرا شده است.

در طرح هادی روستایی اهداف زیادی دنبال می‌شود که از جمله آن ایجاد زمینه توسعه و عمران روستایی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات مختلف و غیره است.

با توجه به ضرورت گسترش روستاها برای رفاه حال روستاییان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اهمیت اجرای طرح هادی در روستا‌ها روشن می‌شود. 

اجرای طرح هادی در داخل روستاها شامل 10 نوع پروژه می‌شود که می‌توان به احداث و اصلاح شبکه معابر، احداث و اصلاح میادین، احداث پیاده‌رو‌ها، ایجاد فضای سبز، اصلاح و پوشش نهرها و کانال‌های آب داخل روستاها، دیوارسازی، احداث سیل‌بند و سیل برگردان، آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش آتی روستا، احداث پل‌های مورد نیاز داخل روستا و احداث و تکمیل شبکه دفع فاضلاب اشاره کرد.

رضایت 95 درصدی اهالی روستای خراشاد از اجرای طرح هادی

دهیار روستای خراشاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به اینکه روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند است و طرح هادی در این روستا اجرا شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح از سال 88 در روستای خراشاد آغاز شده است.

ابراهیم خراشادی ادامه داد: با کار و تلاش فراوان این طرح توانست در سال 90 پایان یابد.

وی با بیان اینکه 70 درصد طرح هادی مورد تایید دهیاری و مردم روستای خراشاد است، اذعان داشت: در این طرح زیباسازی و سنگ‌فرش روستا انجام شده است.

دهیار خراشاد تصریح کرد: پروژه‌هایی که با اجرای طرح هادی در روستای خراشاد انجام شده شامل سنگ‌فرش معابر، جداره‌سازی، زیباسازی مظهر قنوات و احداث معابر است. 

خراشادی از میزان 95 درصدی رضایت‌مندی اهالی روستای خراشاد خبر داد و افزود: این میزان رضایت‌مندی اهالی روستای خراشاد از اجرای طرح هادی در این روستا نشانه موفقیت این طرح در روستای خراشاد است.

اجرای 10 هزار مترمربع سنگ‌فرش معابر و جداره‌سازی در روستای خراشاد

وی با بیان اینکه طرح هادی در روستای خراشاد با هماهنگی دهیاری روستا اجرا شده است، متذکر شد: با اجرای این طرح در روستای خراشاد زیباسازی و هدایت آب‌های سطحی بهتر شده و بنابراین میزان رضایت‌مندی نسبی به وجود آمده است.

دهیار خراشاد یادآور شد: اهالی روستای خراشاد برای حفظ و نگهداری طرح هادی با تمیز نگهداشتن معابر از تخریب این طرح جلوگیری می‌کنند. 

خراشادی خاطر نشان کرد: در روستای خراشاد 400 مترمربع جداره‌سازی و بهسازی مظهر قنات، 10 هزار و 275 مترمربع سنگ‌فرش معابر و جداره‌سازی و 6 هزار و 50 مترمکعب عملیات خاکی در زمین سنگی و سخت برای اجرای طرح هادی در این روستا انجام شده است. 

تهیه طرح هادی در 657 روستای خراسان جنوبی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار کرد: بر اساس ماده 11 قانون ساماندهی، طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار توسط بنیاد مسکن باید تا پایان برنامه پنجم توسعه تهیه و اجرا شود.

قاسم تنها با بیان اینکه در حال حاضر 908 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد، اذعان داشت: از این تعداد در 657 روستا طرح هادی تهیه شده و باید در 251 روستای خراسان جنوبی این طرح تهیه شود.

وی ادامه داد: شاخص تهیه طرح هادی در خراسان جنوبی در حال حاضر بیش ‌از 72 درصد است. 

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی از در حال اجرا بودن طرح هادی در 311 روستای خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در خراسان جنوبی طرح هادی باید در 597 روستا اجرا شود.

اختصاص 32 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی

تنها گفت: برای رسیدن به اهداف طرح در 597 روستایی که طرح هادی باید اجرا شود حداقل 151 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: تاکنون برای تهیه طرح هادی در روستا‌های خراسان جنوبی 5 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی اضافه کرد: برای 311 روستایی که طرح هادی در آنها اجرا شده و یا در حال اجرا است تاکنون 32 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

تنها با بیان اینکه دولت برای تهیه و اجرای طرح هادی در روستاها هزینه گزافی را متحمل می‌شود، یادآور شد: از اهالی روستاها انتظار داریم در بحث حفاظت از کارهای اجرا شده همت کنند و از تخریب آنها جلوگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به اهداف طرح هادی اعتبارات در نظر گرفته شده محدود است.

----------------------------------------------

گزارش: سمیه محمدی و زهرا محمدی

-------------------------------------------

انتهای پیام/69021/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول