اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زکات موجب تقویت روحی و اقتصادی جامعه

پرداخت زکات، هم از نظر روحی و هم از نظر اقتصادی موجب تقویت جامعه می‌شود.

زکات موجب تقویت روحی و اقتصادی جامعه

زکات یکی از فرایض الهی و اسلامی است که در دین اسلام از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است به طوری‌که در قرآن 32 بار به این امر مهم پرداخته و به آن تاکید فراوان شده است.

زکات در نظام اسلامی دارای اهمیت بالایی است چنانکه در کتاب و سنت هم‌ردیف نماز و جهاد قرار گرفته و یکی ‏از ارکان دین اسلام به شمار می‏رود.

در روایات بسیاری از ائمه و اهل بیت‌(ع) بر اهمیت پرداخت زکات و اینکه مردم باید زکات اموالشان را بپردازند تاکید شده است و در روایتی از امام جعفر صادق‏(ع) آمده است: "اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید و بیماران و مریضان خود را با دادن صدقه مداوا کنید به درستی که هیچ مالی در بیابان و در صحرا از بین نرفت، مگر آنکه زکات آن داده نشد."

اگر زکات مال طبق آنچه که در اسلام آمده مورد عمل واقع و اجرا شود بیشتر کمبودهای اقتصای، فاصله‌های طبقاتی و نیازهای نیازمندان و مستمندان در جامعه برطرف و عدالت اجتماعی در جامعه ایجاد می‌شود.

زکات بر 9 چیز واجب است که شامل گندم، جو، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند می‌شود‏ بنابراین افرادی که مالک این موارد باشند واجب است زکات اموالشان را طبق شرایطی که اسلام دستور داده بپردازند.

تلاش رسانه‌های گروهی در آشنا کردن کشاورزان به پرداخت زکات

امام جمعه فردوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اسلام در مسائل اقتصادی برنامه‌های منظمی در راستای فقرزدایی دارد که از جمله این برنامه‌ها زکات است.

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی ادامه داد: در روایات آمده است که اگر همه افرادی که باید زکات بپردازند به وظیفه خود عمل کنند فقر ریشه‌کن می‌شود.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) پنج نفر از افرادی را که از پرداخت زکات خودداری کرده بودند با نام و نشان از مسجد بیرون کردند و فرمودند" حق فقرا در اموال اغنیاء است."

امام جمعه فردوس اذعان داشت: با پرداخت زکات نه تنها فقر ریشه‌کن می‌شود بلکه بسیاری از امور خیریه نیز سامان می‌پذیرد.

بابایی اضافه کرد: امیدواریم کشاورزان که از نعمت خداوندی نسبت به زمین و آب و سلامتی جسمی خود بهره‌ می‌برند نسبت به ادای زکات به عنوان وظیفه دینی عمل کنند تا خداوند به زراعت آنها برکت فراوان عنایت دهد.

وی افزود: از همه روحانیان، مبلغان و رسانه‌های گروهی انتظار می‌رود در راستای آشنا کردن کشاورزان به این امر مهم تلاش کنند تا نهضتی فراگیر برای جمع‌آوری زکات و توزیع عادلانه آن انجام گیرد.

پرداخت زکات، تقویت روحی و اقتصادی جامعه را به ‌دنبال دارد

رئیس زکات اداره کل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای استفاده از قدرت بی‌پایان الهی و رسیدن به پیروزی، مسلمانان باید خود را از دو جهت تقویت کنند.

حسین فلسفی ادامه داد: یکی در رابطه با خداوند و معنویت و سجایای روحی که مظهر آن نماز است  و دیگری در راستای رابطه خود و جامعه و ایجاد پیوند با مردم که مظهر آن دادن زکات است که با انجام این دو فریضه جامعه هم از نظر روحی و هم از نظر اقتصادی تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ پرداخت زکات باید در جامعه نهادینه شود، افزود: در حقیقت زکات ارتباط با خداوند در راستای یاری رساندن به محرومان و نیازمندان جامعه است.

رئیس زکات اداره کل کمیته امداد خراسان جنوبی اضافه کرد: اولویت اصلی هزینه زکات رفع نیاز مالی فقرا و رفع مشکل نیازمندان و مستضعفان در روستاها است.

فلسفی اذعان داشت: مبالغ جمع‌آوری شده در کارهای فرهنگی، عمرانی، احداث مدرسه و رفاه عمومی استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر تمام کشاورزان به پرداخت زکات مقید باشند در جامعه هیچ فقیری وجود نداشته و علاوه بر رفع مشکلات نیازمندان بسیاری از کارهای عمرانی و فرهنگی در شهرها و روستاها انجام می‌شود.

رئیس زکات اداره کل کمیته امداد خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر 742 میلیون تومان زکات در خراسان جنوبی جمع‌آوری شده است.

فلسفی از رشد 47 درصدی جمع‌آوری زکات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 90 خبر داد و گفت: از محل جمع‌آوری زکات تعداد 81 پروژه عمرانی در حال ساخت است.

وی تامین تشویقی زکات در خراسان جنوبی را 180 میلیون تومان برشمرد.

=============

گزارش از زینب نخعی

=============

انتهای پیام/69008/ط40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول