اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

حضرت زهرا (س) الگویی منحصر به فرد برای آموزش تحکیم خانواده

نیاز به الگویی منحصر به فرد به‌منظور آموزش تحکیم ارکان زندگی در جوامع کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری جلوه می‌کند و چه کسی بهتر از حضرت فاطمه (س).

حضرت زهرا (س) الگویی منحصر به فرد برای آموزش تحکیم خانواده

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، هر ساله با نزدیک شدن به زاد روز نورانی فخر عالم هستی حضرت فاطمه (س)، نگاه جامعه بیشتر به سمت و سوی زنان سوق می‌یابد و بر نقش آنان بر تحکیم اصول خانواده تاکید مضاعف می‌شود، زیرا در دین مبین اسلام خانواده به عنوان یک نهاد فراگیر اجتماعی، هسته اولیه جامعه را سامان می‌دهد و همچون شیرازه، صفحات کتاب جامعه را حفظ می‌کند، زیرا که این نهاد مقدس و جاودانه همواره نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه مادی و معنوی جوامع بشری ایفا کرده و به‌نوعی سرنوشت ساز بوده است.

به همین دلیل است که هرگاه نامی از خانواده به میان می‌آید، ضرورت تحکیم بنیان آن خودنمایی می‌کند چرا که تحکیم این نهاد اجتماعی، ریشه‌های جوامع را قدرت می‌بخشد و سرنوشت افراد را رقم می‌زند.

در اینجاست که نیاز به الگویی منحصر به فرد به‌منظور آموزش تحکیم ارکان زندگی در جوامع کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری جلوه می‌کند و چه کسی بهتر از حضرت فاطمه (س). یگانه زنی که نامش با پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع) پیوند خورده و از دامانش امامان معصوم پرورش یافته‌اند.  

زنی که به‌منظور معرفی شخصیت والایش بیش از 50 آیه قرآن تأویل و تفسیر شده و مولای متقیان علی (ع) برای وصف ایشان به رسول‌الله (ص) فرمودند «نعم العون علی طاعه الله؛ او بهترین یاور بر اطاعت خدای تعالی است.» (بحارالانوار)

اما شناخت این مقام والا و این مهم که حضرت فاطمه (س) چه کرد تا بانوی نمونه اسلام نام گرفت و از او به‌عنوان صدیقه کبری یاد می‌شود، نیاز به تاملی دقیق بر زندگی سراسر توحیدوار ایشان دارد. چرا که عالی‌ترین طریق وصول به کمال اندیشیدن، زیستن و سلوک آسمانی، تأسی به افعال، اقوال و تقریرات توحیدی است و از منظر ایشان مراد مذکور زمانی به نحو احسن و کامل تحقق می‌یابد که، زمینه معرفت کامل به آداب و سنن توحیدی که در «مکتب فاطمی (س)» شکل گرفته، فراهم شود.

پس از آنجائی که یکی از بنیانی و ریشه‌دارترین مبانی تحکیم خانواده این است که بینش زن و مرد نسبت به خانواده، بینشی توحیدی باشد بنابراین در جامعه کنونی ما نیاز به تاسی به مقام والای فاطمه (س) بیش از هر زمان دیگری مهم جلوه می‌کند، به‌ویژه در شرایط کنونی که هسته خانواده‌ها مورد تهاجم فرهنگی دشمنان واقع شده است. در حالی که پیشینه ازدواج، خواستگاری، ملاک‌های همسرگزینی، مهر، جهاز و غیره در زندگی خانوادگی از نگاه فاطمه (س)، توحیدی ملاک واقع می‌شدند تا نور الهی سراسر عناصر و شاخصه‌های زندگی خانوادگی ایشان را بپوشاند و این پیام را در سرسرای تاریخ همه همسران، طنین‌انداز کند و الگویی راستین و کامل ارائه نماید که رکین و استوارترین عماد در استحکام زندگی خانوادگی، بینش توحیدی است.

کلیدی گمشده در بین برخی از جوانان امروز که می‌تواند آنان را به رسیدن به مقصود اصلی و تحکیم بنیان خانواده یاری بخشد.

پس چه خوب می‌شود با فرا رسیدن زادروز یگانه دخت پیامبر(ص) و منشا برکات و خوبی‌ها حضرت صدیقه کبری (س) مسیر متعالی ایشان در زندگی خانوادگی‌شان را مجدد بررسی کنیم تا خلاهای زندگی در عصر کنونی را با شناختی توحیدوار برطرف کنیم. 

=======

به قلم کارشناس فرهنگی و اجتماعی:‌ عصمت ناظری شربیانی

=======

انتهای پیام/2462/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول